Nyheter MDTV Forum Om Doner

Mange titalls drept i Beirut, tusener såret

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/08/mange-titalls-drept-i-beirut-tusener-saret/

En voldsom eksplosjon sendte sjokkbølger gjennom Libanons hovedstad Beirut 4. august 2020. Tirsdag kveld sa Libanons helseminister at tallet på drepte var minst 50 og antall sårede minst 2.700. Man frykter at tallene vil øke når man får mer oversikt over katastrofeområdet. Statsminister Hassan Diab sa at «de som er ansvarlige for den forferdelige eksplosjonen…

3 Likes

Det siste jeg har hørt er at et våpenlager fra Iran med raketter, til Hizbollah ble ødelagt.
Kilde: https://www.thegatewaypundit.com/2020/08/update-al-hadeth-news-says-massive-beirut-explosion-warehouse-iranian-missiles-hezbollah/?utm_source=Twitter&utm_campaign=websitesharingbuttons

4 Likes

“Bygningen som gikk i lufta inneholdt store mengder ammoniumnitrat som ble berget fra et skip som sank for rundt tolv år siden.
Stoffet brukes til kunstgjødsel og er en ingrediens i sprengstoff. Ammoniumnitrat er svært ustabilt i høye temperaturer og hvis det blir fuktig.
Det skal i lengre tid ha vært stor bekymring knyttet til lageret i havneområdet i Beirut”.

Virker mer sannsynlig når man ser eksplosjonen. Et rakett/våpenlager ville hatt masse eksplosjoner. Ikke kun en
2 Likes

Det er noe merkelig her. Det står at det var to ekslosjoner mens de fleste rapporterer at det var en eksplosjon.
Da lurer jeg om det faktisk var en eller to.
Security sources said two explosions occurred in Beirut, leaving one wounded. The Lebanese Minister of Health also confirmed that a large number of people were injured.

1 Like

Nå har vel ikke Libanon den dype sumpen/militærindustrien som vestlige land har, så her kommer nok sannheten fram etter hvert. Fyrverkeri/Hizbollah, WTC7 som raser langt unna/gnister fra en brann, slike bagateller som det. Hvem vet, kanskje det skjer mer i verden enn vi blir fortalt…

3 Likes

Og fly som skytes ned med pass som er i perfekt stand som tilhører blodløse lik i varierende grad av oppløsning.

4 Likes

Ammoniumnitrat er langt ifra dynamitt som det fremstilles her.

Når ammoniumnitrat får skylda, er det garantert noen annet.

2 Likes

I begynnelsen av denne videoen vil du se at det først er 1 eksplosjon av et eller annet slag, samt mange små lysglimt, før den store eksplosjonen. Men hva det betyr, det vet jeg ikke.

2 Likes

Dette kan noen 10 talls kilo greie
Oslo

Oklahoma
1 Like

Ja, rent ammoniumnitrat kan være farlig, men basert på min kunnskap må det være spesielle forhold til stede for å lage en bombe. Dersom det har blitt lagret på kaia der i flere år, må det lagres på en helt spesiell måte for å opprettholde egenskapene. Ideelt skal det lagres i en tett beholder, ellers vil fukt og temperatur gjøre det til en massiv klump til slutt. Men det kan selvfølgelig hende lagringsforholdene var optimale, og at det var en rekke uhell/ tilfeldigheter som la forholdene til rett for et slikt uhell. Jeg tror bare ikke på det.

2 Likes

Israelske jagerfly ble sett like før, alt tyder på at det var en mini nuke fra et Israelsk missil.

1 Like

Hva bygger du dette paa?

Du ser det på bildene her tjatta, det smalt nøyaktig der Israel la ut bilder av et Hezbollah våpenlager i 2018.

Altså skyldes eksplosjonen det Israel kaller selvforsvar.

2 Likes

Dette er fra flypassen. Det er forskjell paa airport og port. Ganske langt i distanse ogsaa. Men hva har dette med flyobservasjoner og atombomber aa gjoere? Du er mm fra aa havne paa listen av totalt userioese kommenterer
Men ser du har folk som mener tullball er bra paa din side

Med tanke på at Israel har angrepet Beirut mange ganger før ville jeg ikke bli overrasket om så var tilfelle nå også.
Jeg har venner som var utstasjonerte FN soldater i Lebanon og som var tilstede da Israelske tanks rullet inn uten å informere FN på forhånd slik de var pliktet å gjøre. Det er den slags samarbeidspartner Israel er.

1 Like

Var det “å” du kanskje mente å skrive?
Ja, det er visst flyplassen.

1 Like

Om jeg ikke har aa paa tastaturet er aa eneste korrekte maaten aa gjoere det paa

1 Like

Men du havnet på haa, ikke å. Jada, jeg gjør mengder av skrivefeil selv. Bare tenkte jeg skulle prøve hjelpe deg ut litt som takk for all hjelpa du står får, oops mener for.

1 Like

Kommentaturets diktatur? Kom igjen da. Vi kan alle gjøre feil. Det inkluderer deg men ingen angriper deg for det. Prøv å smile litt da isteden. Det finnes ingen hierarki på steigan sitt forum. Kun vanlig folk som kommenterer.

1 Like

Det har nok noe med det rabiate retteprogrammet paa min indiske samsung aa gjoere. Fikser.

1 Like