Nyheter MDTV Forum Om Doner

Månegudinnen har landet

Det er helt utrolig å tenke på - og vanskelig å forestille seg hvordan det er å leve, og vokse opp, i et samfunn med slike holdninger mot en. I tillegg var det fattigdommen og all elendigheten som hører med i de områdene der mange bodde. Jeg mener vagt å huske at Ella var av dem som hadde en nokså tøff oppvekst.

Helt klart. Men dama var ustoppelig. Autodidakt innen notelære og arrangering var hun også, og skal ved enkelte anledninger før innspillinger ha gått gjennom partiturer og musikernoter, og rett og slett strøket og tilføyd ting på det som var ansett som absolutt beste fagmessige forarbeid. Hun visste hvordan hun ville det skulle låte, Ella.

Det har jeg aldri tenkt på, men om de er fra samme epoke, og har noe felles underliggende i uttrykket, stemmer det sikkert. Jeg synes ikke jeg har lest mange forfattere som har vært like visjonære som Jules Vernes, men kanskje har han hatt mer kjennskap til teknologi enn jeg har forstått, og dermed kunnet slutte seg logisk til ting.

Over snittet teknologi-hue var han jo garantert … men hvor han tok en del av idéene fra er sannelig ikke lett å begripe. Han beskrev måneraketter og atomdrevne ubåter 70-80 år før teknologiene som muliggjorde slikt var oppfunnet.

Du behøver ikke like det, men integreringen gjorde at afro-amerikanerne mistet eliten sin. Hvor de hadde sine egne butikker, cruiselinjer, advokater osv før integreringen, så eier de ikke noe slikt i dag. De er tilbake på plantasjen med andre ord, og de er også den gruppen som har lidd mest under masseinnvandringen etter 1965.

Synsk? :thinking:
Eller er ikke det en del av ditt verdensbilde?

– Er De synsk?
– Nei. Men jeg har faktisk sett i en visjon at jeg vil komme til å bli det.
– Jaha? Og når hadde De så denne visjonen?
– Neste torsdag.

Men jo, jeg holder muligheten åpen for at for det for noen, noen ganger går an å oppfatte visse ting som i vår vanligste, firedimensjonale virkelighet vanligvis plasseres i det vi kaller fremtiden. Eller, egentlig mener jeg å VITE at det forfolder seg slik, men det er nok best å være litt forsiktig med den måten å fremme dette synet på. Så jeg “holder i stedet muligheten åpen”. :wink:

Alt ble ikke såre vel, nei. Såpass dårlig gikk det visse steder, at mange sorte borgerrettighetsaktivister fikk kvaler og ønsket slavekontraktene og de faste jobbene midlertidig tilbake når de så hva resultatet av “friheten” ble.

Dagens smakløse vits kan derfor få bli denne:

– Hvorfor sitter det ofte en bomullsdott innunder lokket i pilleglassene?
– Så negrene ikke skal glemme hva de drev med før de ble narkomane.

Det er nok riktig.
Men det finnes nå afroamerikansk middelklasse og overklasse fortsatt, da, og jeg er ikke så enig i at det er avsluttingen av segregeringen som har slått dårlig ut for afroamerikanerne generelt, men kanskje heller den stadige nedbyggingen av utjevnende sosiale velferdsgoder i USA.

Som fundamentalistisk agnostiker, er jeg veldig enig … tror jeg … kanskje

Man har jo selv hatt noen rare opplevelser. En person som sto meg nær, var for eksempel helt ram til å vite hvilket kort i kortstokken jeg tenkte på da vi testet det ut en gang (og det var jeg som hadde hele kontrollen på kortene og det var ikke en del av noen kortkunst). Ved minst tre aneledninger refererte han også veldig eksplisitt til ting som var blitt sagt i samtaler jeg hadde hatt med andre (folk han ikke kjente særlig godt, og hjemme hos dem eller ute) hvor han ikke hadde vært til stede. To av gangene var han opprørt over noe jeg hadde sagt (eller en gang noe som en annen hadde sagt og jeg ikke hadde motsagt), og forklarte meg hvorfor han ikke syntes jeg burde ha sagt det, eller hvilke argumenter jeg burde brukt mot det den andre sa, mens en gang var det noe jeg hadde sagt som han syntes var morsomt. Han anså ikke seg selv som synsk, og trodde egentlig ikke på så mye “overnaturlig” i det hele tatt, men sa at moren hans kanskje hadde vært det av og til - og så var de visst i slekt med Marcello Haugen, som skal ha vært det, men som han selv bare så vidt hadde møtt som barn og egentlig ikke husket. Dessverre ble jeg så paff de gangene det skjedde, at jeg aldri fikk spurt hvordan han kunne referere til ting som ble sagt når han ikke var der. Den rasjonelle delen av meg prøvde å finne andre forklaringer, men alt jeg kom på var like usannsynlig.

Det er etter denne perioden jeg snakker om. Ikke alle afro-amerikanere var slaver heller. I New Orleans var det eksempelvis en sort utdannet elite, og noen av dem var slave-eiere. Ei heller var det slavene med jødiske slaveeiere som ønsket seg tilbake, det var de med kristne eiere.

jew%20slave%20owners

Og det skyldes også i hovedsak innvandring.

Nå er ikke jeg generelt jødefiendtlig, det er mer med skrekkblandet fascinasjon jeg ser på judaismen og zionismen, og helt ærlig: Med nødvendig forbehold om at jeg selv neppe er jøde, og derfor ikke kan regne meg blant de utvalgte som kan trekke særlig mye fordeler direkte ut av en jødisk identitet, så beundrer jeg jo mangt og meget ved jødiskheten deres, sånn rent “teknisk”/ taktisk. F.eks. bare det å holde seg med en religion som er en optimalt tilpasset slektskrønike, hvis eneste overordnede hensikt er å styrke det jødiske, og sørge for at alle jøder skal få masse barnebarn med samme, usvikelige jødiske identitet som sine forforeldre … det er jo temmelig lurt, da!

Men slaveri hører judaismen til, og sist jeg så en enquete filmet på gata i Jerusalem (mulig Tel Aviv, husker sannelig ikke sikkert), der hverdagsjøder ble spurt av en journalist under dekke av selv å være troende jøde, om de mente at jøder hadde en naturlig forrang over andre folkeslag, om de mente at det i deres hellige bøker står klart og tydelig at når deres epoke kommer, skal alle goyims kunne tas som slaver, og om de trodde og ønsket at dette faktisk skulle skje. Svarene på alle spørsmålene fra alle de spurte var JA. Noen begynte også å grave i hukommelsen for å huske nøyaktig hvor mange slaver hver jøde var satt opp med fra Jahves hånd når dagen endelig kom, og det var såvidt jeg husker ofte flere hundre hver seg. Detta kan de. Heldigvis er ikke alle jøder sånn, og særlig ikke når de opererer utenfor Israel. Men en form for forfordeling jøder imellom når overhodet mulig; yes. Der tror jeg bortimot alle unntatt erklærte frafalne er med på leken. Også veldig lurt.

De oppdrar barna sine med ofte falske historier om alt det forferdelige goyene har gjort med dem, mens de skjuler hva jødene har gjort, og resultatet er at de bare føler at de tar hevn, når de begår overgrep mot ikke-jødene.

Jeg hater jødedom.

Det er en del av denne pakka, ja. Og fyttikatta som det har virka.

De er untouchables. Kan ikke unngå å minnes da Mossad var på Lillehammer og skaut feil mann (A. Bouchiki), alle agentene ble tiltalt som soldater i krig mot terror, ikke som etterretningsagenter med ulovlig oppdrag på fremmed jord, og alle var sendt hjem til Israel etter seks måneder. Ordner og fikser, trikser og mikser. Hu ene, Sylvia Rafael, giftet seg for sikkerhets skyld med sin norske advokat ettterpå (A. Schiødt). For en gjeng.

Jeg har lett etter et klipp med Dieudonne, hvor han snakker om Anelka og Bernard Henry Levy, og hvordan den ene er etterkommere av slave-eiere og den andre av slaver, og det er etterkommeren av slavene som skal skamme seg for å ha forulempet herr Levy.

Siden jeg ikke fant det, får du nøye deg med shoannas

Jeg ser du endret “dem” til “jødedom”, og det er i alle fall et steg bort fra hat mot mennesker til hat mot en ideologi eller religion. Likevel følgende sukk fra meg:
I blant virker det som du “hater” - eller i alle fall ser ned på - de aller fleste dersom de ikke tilhører en gruppe du selv identifiserer deg med og dessuten også har de samme meningene som deg. Jeg håper jeg tar feil. Men du har vel vært innom med nedsettende generaliseringer om muslimer, jøder, afrikanere, feminister, anti-rasister, sosialister, kommunister, journalister, politikere, 68-ere. (Er det noen jeg har glemt?)

Jeg ønsker for deg at du en dag kan forstå at du er bra nok som du er uten å behøve å definere andre som dårligere. (Jeg vet du ikke kommer til å takke meg for denne …)

Aford, jeg trodde så bestemt at du skrev en gang at du ikke var typen som generaliserte over en hel “folkegruppe”, som for eksempel jøder.

Hvem er “de” her? “Jødene”. Alle jøder? Sionister? Mossad?

Greit å være litt presis? Ikke dra alle over én kam kanskje?

Terroristene som kalles sionister, og som har styrt Israel siden dag én, og planla okkupasjonen mange tiår før de fikk det til i praksis.

Hverdagsjødene følger i stor grad opp forfordelingen, som er noe alle grupper prøver å drive med, men jødene har gjort til rutine og uskreven lov. Dette er veldig generaliserende, men jeg tror oppriktig det er sånn, uten at jeg klandrer hverdagsjøder veldig hardt for akkurat det. Sionistene klandrer jeg desto hardere.

Mossad er deres verktøy.

EDIT:

Her er Prof. Hilde Henriksen Waage om Stern og Israels tilblivelse:

cloudup.com/cPF3VcVABdx

Og gutta, jeg drar inn årene nå. Så dere får heller fyre løs på meg i mårra, dersom det er det dere holder på med. I alle fall lukker jeg butikken nå. Natta!

Butikken holder du jo etter eget utsagn jævlig godt stengt for tida uansett, men natti-natti, INK! :grin: