Nyheter MDTV Forum Om Doner

Månegudinnen har landet

Kjappa på, Erland … Jeg er på vei ut litt snart.

Ittno problem her. Prøvde meg på en liten spøk. Og di.

:neutral_face:

Den andre replikken din til meg var vel utvilsomt mest en spøk, ja. Vi glemmer den veslevoksne fra litt lenger opp, da jeg som sagt er på vei ut. :wink: Godnatta - stay cool and fly lo hi as a kite!

Run like the river, both of you!

En videosnutt dedikert de det måtte gjelde, resten gjør som de vil.
China Lands On Dark Side Of Moon???

Jeg er aktiv innen flat earth teorien og globe earth teorien…hvis noen har noen spm. Både dumme og smarte spm mottas med entusiasme :slight_smile:

Det er noen gode linker på flat earth globe earth diskusjonen, med målinger over store avstander(curvature test) men det er såpass mye forskjellig å dykke ned i , fort gjort å gå seg vill :slight_smile:

Ja, interessant. Hvordan ser jorden ut på den andre siden?

Hvor er det jorden bøyer 180 grader, Er det i Japan?

Siden denne tråden allikevel har gått totalt off topic. Her er litt vakker søndagsmusikk, “The Moon’s a Harsh Mistress” (med Radka Toneff):

Fra Radka Toneff til Alice Cooper

For øvrig er mandag månedagen. Fra Bloggen “Ordfryd”, som jeg snubla over en sein natt:

" [U]kedagenes navn har sitt opphav i antikkens astrologi og mytologi. Dagen etter søndag ble oppkalt etter månen (dies Lunae), med den tilhørende gudinnen Luna . Vi ser umiddelbart likheten til de latinske språkene, der dagen heter lunes (spansk), lunedi (italiensk) og lundi (fransk).

Ja, det virker som veldig mange språk har oppkalt denne dagen etter månen. Vårt norske mandag stammer fra norrønt mánadagr. Ordet kommer fra gudinnen Máni, som er personifiseringen av månen i norrøn mytologi. Her er noen eksempler på det samme fra andre språk:

Hindi : Somavār etter måneguden Soma.
Japansk : getsu-youbi , der getsu (月) er tegnet for måne
Gammelgresk : hemera Selenes etter måneguden Selene (Lunas greske motpart)"
Kilde: https://ordfryd.blogspot.com/2018/04/mandag.html

Og da passer det vel med “Fly me to the Moon”:

I motsettning til feks. konspirasjons teorien om Iluminati. Så kan jeg ikke se at konspirasjonsteorien om jorden er flat eller ikke vil får noen innvirkning på hverdagen min.

Siden det er mån[e]dag igjen, legger jeg ut nok et av verdens mange musikkstykker med månetematikk. Og etter alle opphetede diskusjoner, blir det klassisk og beroligende denne gangen. For de av oss som tross alt liker musikk bedre enn politikk, Beethovens Måneskinnssonate:

(Jeg jobbet forresten en tid som pleieassistent etter skolen, og forbinder dette stykket med en av de gamle som hadde mistet alt og alle, og som hadde nettopp dette musikkstykket igjen som kanskje det eneste som fortsatt ga henne glede i livet. Noe av det mest meningsfulle jeg gjorde i den jobben, var faktisk å gå inn på rommet hennes og trykke på play for henne når hun ville høre yndlingsstykket sitt. )

Og en litt muntrere måne-låt, “How High the Moon”:

Dette er noe av det tøffeste i verden, INK. Ella var forresten ganske kul personlig også: Da hun ble hentet i ambulanse for hjertesvikt på sine gamle dager, og kjørt med fulle sirener i relativt sportslig stil gjennom gatene i NYC, retta hun seg halvveis opp i båra baki bilen, gliste og stakk en anerkjennende tommel opp for å få sjåføren til å gi på litt ekstra! :+1::ambulance:

Wow! What a lady!

Clair de Lune fra Suite bergamasque – komponert av Claude Debussy (“musikkens Jules Verne”) ca. 1890, arrangert, innspilt og produsert av Kamasi Washington i 2015:

Indeed. Men da var hun blitt superstjerne, og tidene hadde endret seg en del i USA siden hennes debut mht. segresjon og allmenn aksept for mørkhudedes likeverd. I mange år var det dessverre sånn at svarte artister var bra nok til underholdningsbruk for hvite på sistnevntes klubber og hoteller (noen ganger måtte de riktignok sminke seg svarte med sot fra en brent vinkork utapå den ekte svarte huden sin, så de hvite skulle tro det var en vanlig, hvit, negersminket sk. “blackface”-artist de opplevde) – men bra nok til å få sove innendørs på samme hotell de hadde jobbet på om kvelden var de ikke. Så det ble mye forbusking og blærekatarr på Ella, Satchmo og de andre stjernene den gangen.

Denne var utrolig kul! :smile:

Fordi han også var veldig forut for sin tid, eller?

Tja, minst derfor. De var samtidige, tilhørte begge en fransk, impresjonistisk Fin-de-Siècle-retning innen sine respektive områder, og oppsummerte på sine vis tidligere århundrers verker og pekte frem mot det som skulle komme. Fremtidsvisjoner og teknologioptimisme preget deres liv og kunst. Og Debussys musikk høres jo alltid ut som soundtracket til en film basert på noe av Verne, hvilket den også av og til er brukt som.