Nyheter MDTV Forum Om Doner

Månegudinnen har landet

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/01/manegudinnen-har-landet/

Kina har skrevet romfartshistorie. Landet har lykkes med å gjennomføre en mjuk landing med romfartøyet Chang’e-4 på månens bakside. Landinga ble foretatt3. januar 2019. Det er ingen tidligere som har landet på den siden av månen. Det innebærer en del tekniske vanskeligheter fordi det ikke er noen direkte måte å kommunisere med jorda på. Som…

Nå vil jeg gjerne se bilder tatt av stjerne-himmelen fra “bak-siden av månen”. Det har jeg ennå til godefra noen “side”.

Kinserne trenger ikke mer enn et bilde ? Man bruker x anntall milliarder på turen dit med x anntall kamerarer og video fra start til landing. Så er dette ene bildet beviset :slight_smile: jada det kommer sikkert ett bilde til og en bitteliten snutt på 20 sekunder som viser landingen…
Verden er blitt morsom, ganske artig å se artiklene til vg, minst 1 gang i uka, om en eller anna ny planet. Propaganda siden 1945(da VG ble opprettet) for å fortelle historien. :slight_smile: Norge er et mini nord korea på mange måter og det er utrolig morro å se det Real live komedie show.
hehe

Kina`s månelanding er romfartshistorie, men den virkelige store nyheten innen “romfart” har ikke Steigan.no skrevet et ord om.

Har det Kina her gjør en militær betydning? USA har oversikt over det meste som foregår her i verden, men de har ingen mulighet til å kunne overvåke det som foregår på baksiden av månen.

Mjeh, vi har vel i grunnen siden 1973 visst godt hva og hvem vi treffer på hvis vi reiser til månens mørke bakside: Pink Floyd, for kølsvarte baksida.

USA landet på månen med MENNESKER, for nesten 50 år siden. Ingen har gjort det siden.

Da de spurte sjefen for NASA, hvorfor USA var før Sovjet så sa han, “It’s because our Germans are better than their Germans”.

Det sier ikke så lite. Mesteparten av teknologien kommer fra Europa!

I Asia er de bare copycats. I USA har de muligheter til å gjøre ting stort. Det er fra Europa ting har sin opprinnelse. Har du tenkt på det?

Dette minner meg veldig om et vers i en av sangene til Tom Lehrer:

"Once the rockets are up, who cares where they come down?
That’s not my department!" says Wernher von Braun

Og selvsagt introduksjonen han innleder sangen med:

And what is it that put America in the forefront of
The nuclear nations? And what is it that will make it
Possible to spend twenty billion dollars of your money
To put some clown on the moon? Well, it was good old
American know-how, that’s what, as provided by good
Old Americans like Dr. Wernher von Braun!

Edit: Og legg merke til siste setning i sangen, Tom Lehrer var jo helt utrolig framsynt!

Lehrer konstaterte at politisk satire var utdatert da Kissinger ble tidelt Nobels fredspris i 1973.

Nå er han 90, og har vel antagelig forlengst konkludert med at om virkeligheten stadig ligger i forkant av all satire, så hadde den faktisk mye mer å gå på hva angår galskap enn han var i stand til å se for seg den gangen.

Joda, USA “vasket” Wernher Von Braun, og de andre tyskerne de fikk tak i, men de fikk tak i de beste. Noen havnet hos Sovjet. Ble de “Vasket”? Vi hørte aldri noe om det!

Atombomben ble utviklet i USA under WW2. Einstein kom med formelen E=MC2. Einstein hadde aldri tenkt på noen bombe, men da noen kom og fortalte han det, skjønte han poenget. De trodde Heisenberg, i Tyskland, lå langt framme. De skrev et brev til president Roosevelt som satte i gang prosjektet. Igjen, det var stort sett, tyske jøder som utviklet den.

Kina fikk, så langt jeg vet, ikke tak i mange tyske vitenskapsmenn etter krigen. Det er derfor de ligger mer enn 50 år etter…

Hvor mange tyskere trengs for å lage en atombo skifte en lyspære?

Nur ein! Wir sind sehr effektiv, aber nicht besonders lustig!

Jeg tenkte på den: Hvor mange tabletter må en tysker ta når han har hodepine?

1. En i hvert hjørne :grinning:

Halloween:

Hvordan sier man “trick or treat!” på tysk?

– Öffnen! Gestapo!

Hehe, jeg likte den.

Her kommer litt tulletysk :grinning:

“Können Sie die Rumpfenballen zusammenknipfen, bitte…?”

Ingen tyskere skjønner det, men nordmenn forstår…

Jeg tror deg på ditt ord, men har i grunnen lite erfaring med å be hverken nordmenn eller tyskere om å knipe bedre i hekken. Verdammte Scnitzgruben!

Dog vet jeg om en kjent, norsk musiker som i sin tid en gang på 80-tallet ble overhørt inne i en bås på en dass på et utested i Oslo av flere kolleger, i full gang med å ha seg med en kvinnelig kroppsarbeider på jobb samme sted, når det plutselig et øyeblikk slutter å dunke der inne, og fyren så sier lett irritert:

“Døh … det va’kke mulig å be om et aldri så lite motjukk, vel? Jeg har faktisk betalt for detta.”

Vel aford, jeg har ingen erfaring med dette. Det er bare tøysetysk jeg har hørt!

Jeg var en gang i Tyskland og ville bestille et rom for to personer og sa på min middelmådige tysk:" Haben Sie ein Zimmer für zwei Personen für eine Nacht?"

Han hørte umiddelbart at jeg kom fra Norge og sa:“Ah, Sie kommen aus Norwegen, nicht wahr, ich konnte es hören”

Jeg ville gjerne berømme ham for hans språkøre. De fleste trodde jeg kom fra Danmark eller Sverige. Jeg begynte så bra, og sa med stolthet:“Ah das war gut…” eh hva heter å gjette på tysk tro? Jeg blandet litt med engelsk, aha Guess, og svarte: “Ah das war gut Gegessen!”

Han så ut som et spørsmålstegn!..

Jeg beklager moderator. Nå er jeg langt utenfor trådes tema. Jeg synes det bare var litt morsomt. Jeg skal skjerpe meg! :grinning:

Jeg får lov å kakle her i vildens sky så off-topic at det holder uten å bli tilsnakka eller blokka, skjelle ut redaktøren for å være kommunist og stolt av det, osv. osv. Kan aldri tenke meg at her modereres aktivt. Tror de kun leser kommentarer for moro skyld innimellom, og kun reagerer dersom noen melder en kommentar som upassende. Grei takhøyde.

Jada, jeg ser det er stor takhøyde her, og det setter jeg pris på!

Jeg kunne fortelle om mange språktabber jeg har gjort i mange land, men det får det heller opprettes en egen tråd for.

Tilbake til trådens tema: Jeg har også vært mye i Asia. Det er bare copycats der. All teknologi jeg ser der, er utviklet i Europa. Jeg ser fine biler, men det er kopier av Mercedes og Jaguar. De er flinke til å jobbe i flokk, men de kan ikke utvikle noe selv!

Mobiltelefonsystemet vi bruker er en norsk oppfinnelse. Jetmotoren er en norsk oppfinnelse og mange andre ting. Men vi produserer ikke noe. Vi eksporterer bare råvarer og teknologi. Det kommer av at arbeiderklassen i Norge er overlønnet og ingeniørene er underlønnet. Derfor kan ingeniørene i Norge konkurrere på verdensbasis. Vi er flinke og billige. Arbeiderklassen har tapt mot Kina. Det er jo trist, men vi må ikke glemme at vi konkurrerer i et internajonalt marked.

Når industrien blir robotisert, er det like billig å produsere ting i Norge, som i Kina. Vi trenger bare litt mer kvalifisert arbeidskraft, og det har vi!

Redningen ligger i vår kultur. Jeg har aldri hatt så flinke mekanikere da jeg jobbet i utlandet, som de norske. De er lært opp til å tenke selv, og de tør å spør. Dermed fikser vi ting. Når Kina har sendt noe til månen, er det bare en mikroskopisk del av befolkningen som har vært med på det, og de har fått mye hjelp fra utlandet.

Jeg må bare spørre, hvilke banebrytende oppfinnelser kommer fra Asia?. Vi nevner i fleng…

Kina har funnet opp mye rart;

• Desimalsystemet, ca 1300 år før kristus.
  • Newtons 1. lov , i den 2000 år eldre boken Mo Ching står newtons 1 lov beskrevet.
  • Armbrøst , 400 år før kristus.
  • Høyovn, 400 år før kristus.
  • Jernplog, 600 år før kristus.
  • Såing i rader, 600 år før kristus.
  • kinaputter ble lagd uner HAN-dynastiet av bambusrør som bøe oppvarmet til de sprakk , ca. 200 år før kristus.
  • Papirets historie går tilbake til Kina til rundt 200 før kristus.
  • Boring etter naturgass, ca 100 år før kristus.
  • Trillebår, 100 år før Kristus.
  • Seil, skip og ror, 100 år etter kristus.
  • Seismograf , 130 år etter Kristus.
  • Stigebøylen, ca 300 år etter kristus.
  • Kruttet ble oppfunnet av Kina ca 400 år etter kristus.
  • Paraplyen, ca 400 år etter kristus.
  • Fyrstikker, 600 år etter kristus.
  • Whisky, 600 år etter kristus!!!
  • Trykkekunsten, 800 år etter kristus.
  • Papirpenger, ca 1000 år etter kristus.
  • kompasset , ca 1100 år etter kristus.
  • Brannpiler ble brukt mot mongolsk angrep på Kai-Keng i 1232 etter Kristus.
  • Verdens første astronaut var fra Kina . På 1500-tallet konstruerte Wan Hu en rakettstol under to store drager. Under rakettstolen var det montert 47 store tønneraketter, og 47 fakkelbærere tente på luntene samtidig. Et enormt brak fulgte med masse røyk, Wan Hu forsvant og siden har ingen sett han. Ikke engang en liten bit av ham, stolen eller dragene. Man antar Wan Hu ennu går i bane rundt jorden.

Der Deutsche verstand nicht, was zu erraten mit Essen zu tun hatte.
Ah das war gut Gegessen!”