Nyheter MDTV Forum Om Doner

Macrons våte drøm: Siste demo i Paris

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/03/macrons-vate-drom-siste-demo-i-paris/

Av Halvor Fjermeros. Mens de gulvestene på Champs-Elysees gikk opp i røyk og ild sist helg, gikk klimamarsjen i Paris med 100.000 deltakere opp i en høyere enhet mellom grønne paroler, røde faner og gule vester. Media rir voldsbølgen i stedet for å informere om det franske opprørets dype røtter. Fortsatt støttet halve Frankrike les gilets…

3 Likes

Antifa, med andre ord.

1 Like

Bra artikkel og fint å få info om måten gule, røde og grønne blandet seg på og ga vitamininnsprøytning til hverandre!

Bare akkurat på slutten reagerte jeg litt på en ting, at “støtten til de gule vestene holdt seg overraskende høyt”.
Kampen om demokratiet står etter min vurdering i disse dager. I Frankrike er det ikke bare snakk om misnøye, det er snakk om å ikke kunne leve hele måneden, selv på sparebluss, av en vanlig lønning. Og det er snakk om enda mer, for middelklassen med småbedrifter og noen ansatte greier ikke de månedlige avgiftene de heller… budskapet kommer fram:
Den globaliserte konsernmakta ønsker skape en svær kvegflokk av vanlige mennesker. Vi skal være redde nok og presset nok til å la oss jage rundt på kloden etter hvor oligarker og annen mafiadritt ønsker billig og hurtig tilgjengelig arbeidskraft… vi og de andre “varene” som skal være i fri flyt, er kun en kvegflokk for den globaliserte eliten.

Det er dette som blir tydelig når vår livskvalitet, våre barn, våre gamle, vår sikkerhet på jobben, en ordentlig lønning, går ut med dragsuget av råinvestorer og multinasjonale selskaper.
Det går på reell fattigdom og bensinpriser, men det går også på at vi blir betraktet som verdiløse… ift våre egne liv.

Det er tydelig på voldsbruken til et Frankrike hvor myndighetene begynner å ligne på et regime, at de er helt rabiate etter å sikre at ikke de mister grepet på den kjekke kvegflokken sin.

Jeg er mer overrasket over at ikke 95 prosent av alle europeere blir med på å stoppe utviklingen mot en slags nyliberalistisk nuføydalisme, enn over at støtten i den franske befolkningen holder seg på over 50 prosent. For de som måtte tro at ikke Norge vil påvirkes av forholdene i Europa, kanskje det er på tide med en påminnelse om at alt fra 3 delingen av makt prinsippet til offentligloven, kommer som resultat av opplysningstida og den franske revolusjonen.

4 Likes

Eller Agent Provocateurs, i mitt vokabular.

Heldigvis er det Frankrike som består av gule vester, ikke på Champ-Elysees:

Bra dokument- det er så tåregassen svir i øya.

Kommentar av Joaquin Flores på Fort Russ:

1 Like