Nyheter MDTV Forum Om Doner

Les romanen «Vindbaroner»!

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/les-romanen-vindbaroner/

Av Øyvind Andresen. Hogne Hongset gav tidligere i år ut den viktig spenningsromanen «Vindbaroner» – om vindkraftbransjens rasering av norsk natur. Det er befriende å lese en politisk roman med et klart budskap. Hongset bruker krimsjangeren for å forklare hvordan vindkraftbransjen skaffer seg eventyrlige økonomisk gevinster under dekke av å være klimavennlige. Hovedhandlingen i boka…

4 Likes

I mellomtiden seiler Greta Thunberg over dammen i en 60-fots yacht, tidligere kalt The Edmond de Rothschild.

Jeg vil heller anbefale å gi bort “Vindbaroner” i gave, slik at du kan være med å spre litt tankevirksomhet.

3 Likes

Jeg tror ikke min kone ville si seg enig i at bilen har demokratisert reisen, her vi nå bor i randsona av Totenåsen, hvor hun sliter med å ta sertifikat etter et opphold på 10 år. Heller ikke min far som har mistet et øye og fått midlertidig, kanskje evig kjøreforbud. Det var nok langt mer demokratisk under toget og trikkens dager, samt ikke minst under den gangbare byens dager. Har forresten nettopp kommet hjem fra verdens mest gangbare by, Venezia, som samtidig er verdens vakreste by:

At the international Walk21 conference this week in Vancouver, British Columbia, an eminent authority on streets boiled the walkability of cities down to the number of street intersections per square mile.

Venice has 1,725 intersections per square mile. “It’s very complex, it’s very messy, and people walk,” said Allan Jacobs, urban design consultant, former San Francisco planning director, and author of Great Streets.

Brasilia, near the opposite end of the spectrum, “has 92 intersections, and you don’t walk there,” The Vancouver Sun reported Jacobs as saying. “Irvine, California is the classic automobile city. It has just 15 intersections, the lowest I’ve ever counted.”

Other places that are good for pedestrians, Jacobs said, include the Market Street area of San Francisco (300 intersections per square mile), Tokyo (988), Savannah, Georgia (538), Portland, Oregon (341), and Paris (281).

The most complex and messy stret patterns provide the most walkable and enjoyable experiences for both visitors and residents, according to Jacobs.”

– ‘Messy’ street patterns boost walking

Utover dette var det en god artikkel fra RT.

1 Like