Nyheter MDTV Forum Om Doner

Leiar i Dag og Tid: Skuffande om folkerøystingar

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/03/leiar-i-dag-og-tid-skuffande-om-folkeroystingar/

Av Ove Bengt Berg. Dag og Tid er ei særs god vekeavis, ofte med andre vinklingar enn hovudstraumsmedia. Med gode leiarartiklar. Men ikkje den siste om folkerøystinga om brexit. (Den ligger bak betalingsmur her.) Problemet med det representative demokratiet, det at vi vel nokre representantar til å styra for oss i ein periode på mange…

De siste årenes hendelser har fått en del folk til å vise sitt sanne ansikt. Det er merkelig at nynorskavisen Dag og Tid nå har blitt EU-tilhengere (selv om det neppe gjelder for alle skribentene). Det er ytterst merkelig at i en tid hvor EU har blitt verre og verre, og alt EU-motstanderne advarte mot har skjedd, så velger mange nordmenn å støtte EU. Jeg kan ikke regne folk som støtter EU som en del av venstresiden. Selv en som Fløgstad skrev noe vrøvl om at Brexit sto sterkest utenfor Labour-områder, som om Brexit er negativt og mange i den engelske arbeiderklassen ikke har snudd ryggen til Labour. Det sjokkerende er den totale mangelen på støtte til en demokratisk beslutning. Støtter Rødt avlysning av Brexit? Slik mange der mener Maduro skal fjernes? Klart det er kaos rundt Brexit, for det har blitt motarbeidet fra første dag. Jeg tipper det vil skje i en eller annen ekstremt utvasket form, som ikke truer storkapitalen det minste.

Jeg synes at Brexit prosessen har foregått på en veldig uryddig måte. Når en fremforhandlet avtale med EU foreligger bør det være naturlig i et demokrati at det holdes en ny folkeavstemming over denne konkrete avtale. Man har vel egentlig 4 alternativer i praksis: fortsatt EU medlemskap, EU-avtalen fremforhandlet av May, en EØS lignende avtale eller hard Brexit.

Det er mulig at statsminister May kan ha drevet med en form for dobbeltspill (at hun egentlig er tilhenger av EU). Hvem vet? Kanskje Corbyn som statsminister hadde klart å fremforhandle en bedre avtale enn det May har klart.

May var jo remainer under folkeavstemningen, så det er ingen hemmelighet. Corbyn er nok heller brexiter.