Nyheter MDTV Forum Om Doner

Kurt Oddekalv gikk gjennom isen og døde

RIP. En fargeklatt er borte.

3 Likes

Trist for hans nærmeste, og for de deler av miljøbevegelsen som ikke opplevde ham som en støysender og en problematisk ambassadør for saksområdet. Vi kunne trengt litt mer av hans energi og krigerånd bak de kritiske, men lavmælte røster blant oss.

Sånn ellers … jeg tillater meg å si hva en del fler nok tenker: Medmindre Oddekalv var utpå der for å forsøke å redde noen andres liv; bikkjas eller en persons, med eget sådan som kalkulert innsats, er det litt vanskelig å forstå at en mann med så mye fartstid i skog og mark, og med så mye kunnskap om naturen og dens muligheter og utfordringer, skulle daue på en så unødvendig og dumdristig måte i et vann han bodde like ved siden av.

Rent personlig: Alltid trist når kjente og profilerte folk som er eldre enn en selv dør. Man blir bare gammel av det, og nå er det for kølsvarte snart ikke fler å ta av. Det føles som om de driver og rydder vekk scenografi, rekvisitter og aktører (min naturlige ydmykhet forbyr meg å benevne dem “statister”, makan); alt som var i bruk i det stykket man selv var med i, før man egentlig føler seg ferdig med sine egne scener og replikker, samtidig som nye folk har begynt å spille et nytt, og selvfølgelig mye dårligere stykke man ikke forstår og ikke har sett noe manus for. Ikke bra.

Men:

5 Likes

Personlig kommer jeg til å savne det tydelige strålevernengasjementet hans.

Vi vet jo ikke helt hva som har skjedd da.
Han har kanskje hatt erfaring med at isen holdt der eller kanskje det siste slaget han fikk har rotet med hukommelsen hans om hvor det kunne være råker.

Fin låt!

3 Likes

Neida, jeg bare fant det så paradoksalt. Men jeg var ikke engang klar over at mannen har hatt slag.

1 Like

Is er skummelt. Har gått igjennom to ganger. Begge gangene stod det om livet. Om speilis blir våt blir den utrolig glatt og når man forsøker å komme opp av hullet lager man litt nedoverbakke. Vips. Tilbake i hullet.

2 Likes

Skjønner det. :slightly_smiling_face:

Han har hatt to, og jeg mener jeg leste at han hadde mistet svømmeferdighetene sine, uten at jeg vet om det er så viktig dersom man går gjennom isen.

Oj, bra det gikk bra! Hvordan ble du reddet?
Tenker du i ettertid at du tok for store sjanser?

1 Like

Det var to helt forskjellige hendelser. Den første var på våren og isen var råtten. Jeg gikk helt under og skallet i isen på vei opp. Men fant hullet raskt. Da var jeg alene. Den andre gangen var jeg og en venn på vei til bussen for å feire nyttårsaften i byen. Det var minus 20 og stålis. Men når jeg gikk igjennom slo jeg armene automatisk ut til begge sider så jeg ikke skulle gå under. Isen var superglatt og det var dritkaldt. Vennen min la seg langflat og fikk tak i meg. Da holdt jeg på å gi opp. Når jeg kom hjem var klærne mine som panser og jeg greide knapt å bevege meg i de.

3 Likes

Takk for historien. Hugsar når eg var ung og laga meg ispigger i hyssing rundt halsen, av kjellarens lengste spiker. Heldigvis aldri i bruk. Hugsar Ivar Formo var uheldig i oslomarka for nokre år sidan.
Drukning er nok den mest smertefrie døden, lamma følelsar, spesielt i kaldt vatn. Eg har lenge sakna Oddekalvens uredde røyst.

4 Likes

Hva tenker man - eller føler man, da? Ergrelse, redsel, sorg eller aksept?

1 Like

Dette er over 30 år siden, men tror bare jeg var utslitt. Men ingen tvil om at vennen min reddet livet mitt.

3 Likes

Hvordan kom du deg opp ? Beklager… fikk ikke lest nok…

Som sagt la vennen min seg langflat på isen og fikk tak i fingrene mine. Husker han gråt. Trodde nok det var slutten han også. Jeg hadde forsøkt utallige ganger å komme meg opp, men glidd ned i hullet igjen.

1 Like

Fryktelig… du måtte vel i dusjen for å få tint de.
Høres ille ut å gå helt under da du var alene, og se hullet undenifra.

1 Like

Ingen moro opplevelse noen av gangene. Men jeg lærte hvertfall å slå ut armene fra den første gangen. Det kan ha reddet meg andre gangen. Men føler meg ikke trygg på is selv idag.

1 Like

Det forstår jeg godt. Nå er det enkelte steder i landet at skolen bidrar til å trene ungene på sånt.
De isbader i Mjøsa for å lære dem å forholde seg til det. Pusting er visst en del av det.
https://www.livredning.no/post/2018/01/05/iskald-badeglede-i-mjøsa

Jeg hadde tatt dykkerserfikat sommeren før den første gangen. Der var det intens trening med panikk under vann. Det tror jeg bidro positivt.

2 Likes

US marines trente med å dette med å komme seg opp av vannet, da de var i Norge.
Man bør vel gå med ispigger på seg, når man er på isen.

Jeg har bare isbadet frivillig blandt isflak i februar, men da hadde jeg ull på meg, og det er noe med det kuldesjokket som gjør noe med pusten.

1 Like

Det var visst nettopp det han gjorde:

“Kurt Oddekalv døde da han skulle redde hunden Kompis, skriver barna hans på Facebook.”

1 Like

No more questions, Kurt. Du er en helt. :dog: :black_heart:

2 Likes