Nyheter MDTV Forum Om Doner

Krigen mot kontanter: Grekerne vil få bøter hvis de ikke bruker 30 prosent av lønna elektronisk

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/12/krigen-mot-kontanter-grekerne-vil-fa-boter-hvis-de-ikke-bruker-30-prosent-av-lonna-elektronisk/

Internasjonal finanskapital ønsker å avvikle kontanter og tvinge folk til å bruke elektroniske penger. Et skritt i den retninga er kommet i Hellas i form av et lovpålagt krav om å bruke en viss del av lønna elektronisk. The Sydney Morning Herald skriver: Grekere vil bli straffet med en heftig bot hvis de ikke bruker…

7 Likes

Et virkemiddel mot svart økonomi er å gjøre som man nå har gjort både i Norge og Sverige (for noen år siden), og det er å bytte ut gamle pengesedler med nye pengesedler. Når personer kommer med bæreposer fulle av pengesedler i banken for å veksle dem inn i nye pengesedler, så vil dette bli registrert i systemet og opplysningene om dette kan havne hos bla skattemyndigheter og økokrim. Man trenger ikke å avvikle kontanter av denne grunn.

Grunnen til at eliten ønsker kun elektroniske penger kan feks være for å innføre negative renter på bankinnskudd.

4 Likes

Bekymrer meg ikke det minste. Det er bankene som taper på negativ rente. Det siste jeg hørte var at Rothschild er på sosialhjelp
Hvis du har hørt om noen som har penger i banken, fortell oss. Alle oss har gjeld i banken

Det mest bakvendte landet idag er Russland. Der var inflasjon 3%, og boligrenter 11% siste jeg sjekket. Næringslån vil bli boliglån + 6%? Til de som bor i Russland: Kom dere til EU

UK 5 Year Fixed (renter) Fee Saver = 3.34%
UK inflation 2018 = 1.8%
Net interest = 1.54%

Har du alle dine penger i madrassen og bruker kontanter når du feks kjøper mat og betaler husleie?

1 Like

Jeg har -10.000 på konto og null gjeld ellers

Da har du altså penger på konto og mottar renteinntekter for disse penger.

Jeg betaler renter for 10.000 i kreditt - til neste lønn
(som jeg sa, jeg har omtrent ikke behov for penger. Siste bruktbil fikk jeg for en latterlig pris -> derfor 10.000 i kreditt)

Nå har nesten alle smartmetere, som gjør at kraftselskapet kan stenge strømmen med ett tastetrykk, og med en kontantløst samfunn i tillegg, kan myndighetene helt kontrollere individer og grupper som de vil. Samtidig forsøker de å forby privat eie av våpen i alle EU land. Får de til alt dette blir enkeltpersoner og befolkning helt hjelpeløse, forsvarsløse og maktesløse mot makthaverne. Og et vellykket data-angrep mot bankene kan lamme hele samfunnet.

Det blir som i føydaltiden, husmennene levde på adelskapets nåde, for det var godseieren som hadde sin private hær som han kunne sette inn mot dem, en hær som også kongen kunne bruke i krig, og husmennene var helt prisgitt godseieren hvor mye mat de fikk lov til å dyrke til seg selv på godseierens eiendom, for godseieren eide alt. Eiendom han hadde fått av kongen for å stille sin private hær til disposisjon for han.

Maktforholdet mellom allmue og styrings-klassen i dag i mange land er snart som det var mellom husmenn og adelskap i føydaltiden, det har vel vært slik mer eller mindre hele tiden, det er bare at nå det begynner det å bli meget tydelig.

5 Likes

Så hvordan i all verden skal vi kunne ta ut pengene våre vist kontantene forsvinner ?

Skal en privat bedrift som bankene er ta eierskap på alt vi eier og har ?

Hvorfor i all verden skal Solberg regimet vite hvor mye dopapir jeg kjøper ?

Som sikkert alle forstår så vil dett føre til at vi går tilbake til tiden uten penger da vi byttet verdier, en fisk mot et brød osv samt gull og sølv til byttemiddel.

2 Likes

Det er den tradisjonelle måten å gjøre det på. Fordelen med dagens digitale system, er at der er det så godt som umulig å skille ekte, fra falske penger. Langt mindre svarte fra hvite. Samtidig som de kan holde konkurrentene (oss) i øra.
Dette vil tvinge fram en ren digital valuta basert på block-chain-teknologi, dersom det i det hele tatt er politisk vilje til å kontrollerere hele pengesystemet. Ellers kan vi fortsette å overlate det til de som driver butikken i dag.

2 Likes

Jeg trodde du hadde litt innsikt i hva deflasjon er for noe, men da tok jeg feil igjen, gitt. Du virker nesten som om du var en slags Q-anon-algoritme. 5-d sjakk, liksom.

Negativ rente er det omvendte av deflasjon
Deflasjon er når selve hovedstol stiger år for år, slik som 1929-1933

1 Like

Og jobben du har, er upåvirket av etterspørsel?

Negativ rente er ikke for deg, gutten min. Den er for de som slakter bedriften du jobber i. Det er ingen hjelp i negativ rente, når du ikke klarer å betale den gjelda du har fra før, eller bare har en gammel bruktbil å sette i pant.

Dette er negative rente
Renter = 2%
Prisstigning = 4%

1929-1933
Renter = 2+%
Pristigning var -4% / -1%
Deflasjon

På steigan.no vet man ikke hva “negativ rente” er. Selve studiekompetansen mangler.
AnneBrit ville ha gjort seg selv til latter på Stortingets talestol
:laughing::rofl::joy:

Det er jo bare oss gamlinger, som bruker kontanter i dag. Selv dopselgere bruker vipps.

Så lenge du har med dem å gjøre, så kan de i gitte situasjoner gjøre det.

Hvem vet hvordan det kan gi verdifull viten i framtiden- det er jo god plass på datamaskinen. Det kan f.eks bidra til regne på kloakksystemer.

Neida, det bare viser sitt sanne ansikt - som tall i et regnskaps-system. Det er jo lenge siden vi måtte ta i bruk betalingssentraler i frivillig arbeid.

1 Like

Hvis det er regnestykket du satser fremtiden din på så kan jeg bare si lykke til.

1 Like

Dette kan jeg

Hovedstol 10.000
Rentesats 4%
Prisstigning 0%
Nedbetaling over 20 år med fast beløp

Betaling til bank per år: 735,82
Sum renter på 20 år: 4716,35

Dvs. rentekostnadene bli ca. 50%. Da betaler 14.716,35 for de 10.000 som var lån

Hva skjer hvis realrente er minus 4%?

Her er tallene
Du betaler banken 316,85 per år
Sum renter -3663,02

Du låner 10.000 og betaler tilbake 6.336,98

1 Like

En sau tenker som dette for eksemplet ovenfor
-Jeg kjøpte huset for 10.000
-Da jeg solgte nedbetalt hus 20 år senere var prisen 17.000
-Dvs. jeg tjente 7.000 på det :face_with_thermometer:

1 Like