Nyheter MDTV Forum Om Doner

Krig mellom Armenia og Azerbasjan

2 Likes
2 Likes

2 Likes
2 Likes

Jeg lurer på hvordan dette er knyttet opp mot det store spillet om global innflytelse som stormaktene spiller, da jeg har liten tro på at småland tør å krige uten at en stormakt har gitt dem forsikringer om støtte.

Tyrkia støtter Aserbajan, Russland støtter Armenia, og USA virker å støtte Tyrkia, men jeg har ikke peiling på hvem Kina støtter/vil støtte. At det radikaliserte kanonforet fra Syria blir sendt videre, er vel også å forvente.
tykey syria

2 Likes
1 Like

Med Tyrkia inne i bildet, er vel Nato og Norge med på dansen også?

1 Like

Mye mulig, da Norge og Nato beskyttet de radikale moskeene (og muligens betalte) i Vesten som laget kanonforet som ble brukt i Libya og Syria, og som nå ser ut til å bli brukt mot Armenia.

At det sunnimuslimske kanonforet senere ville bli brukt mot Iran og Russlands sørlige republikker, var nok grunnen til at bege bestemte seg for å heller sloss mot de i Syria, enn å få faenskapen på hjemlig mark senere. Samme logikk om at kanonforet vil bli brukt mot Iran og Russland senere, vil nok gjøre at Russland vil bombe livskiten ut av faenskapet i Armenia om Armenia skulle få problemer med å holde de på avstand selv.
erdogan

2 Likes
1 Like

Dennne var visst fra juni

1 Like
1 Like

Tyrkias statlige pressebyrå
https://www.aa.com.tr/en/politics/armenia-deploys-terror-groups-pkk-asala-to-occupied-areas/1987803

1 Like
1 Like
3 Likes

Veldig interessant tråd. Tusen takk tjatta. Mye å sette seg inn i her.

1 Like
1 Like

1 Like

Uanset… set udefra er konflikten en gordisk knude. Får mig til at tænke på det delte Berlin.