Nyheter MDTV Forum Om Doner

Kommentarfeltene – ofte bedre enn artiklene

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/04/kommentarfeltene-ofte-bedre-enn-artiklene/

Av Lars Birkelund. Nansen Fredssenter og Nobels Fredssenter hadde 10. april et arrangement om hatet i kommentarfeltene. «Ekstremisme og hatefulle ytringer i sosiale medier har vært et hett tema den siste tiden. Sammen med Nansen Fredssenter løfter vi debatten ut av kommentarfeltene og inn i et rom der meningsmotstandere kan møtes ansikt til ansikt». Det…

På tross av hysteriet som har vært rundt meetoo, er det hatet som er den nye sexen: http://www.kulturverk.com/2017/11/05/hat-er-den-nye-sexen/

Jeg merka meg at NRK klaget over at Giske alt var sluppet løs igjen. Han har da aldri vært mindre farlig enn han er nå. Jeg regner med at hvis hans stikker tunga si ned i noens hals nå, vil det komme på forsiden av VG.

Jeg droppet avisenes internettsider, like fort som de droppet kommentar-feltet. Uten det har de liksom ingenting å skrive hjem om. Ikke har de lært seg å bruke kilder (linker) heller.
I mine øyne ville enhver oppriktig journalist være glad for muligheten til å bli kritisert og korrigert fortløpende. Noen få - som Thomas Vermes har prøvd; men knapt fått hjelp fra sin redaksjon (ABC).
Integritet er et fremmedord. vet du. Da noen beskyldte meg for å ha det, måtte jeg ty til ordboka.

KOMMENTARFELTENE BEDRE ENN ARTIKLENE?

Det er mye riktig i det tankegodset Lars Birkelund her formidler. Selv om kommentarfeltene er fulle av møkk, som må ignoreres og sorteres bort, er det mange gullkorn å finne der, som bringer viktige poeng og perspektiv til debatten. Poeng og perspektiv vi sjelden får fra saueflokken i det “profesjonelle” kommentator korpset i media.

Det som slår meg når jeg leser hovedmedia er “masseproduksjon” av standardiserte meninger. Som om de alle bruker samme mal og rutine for å fylle spaltene dag for dag. Perspektivløs samlebånd´s journalistikk, som er lite reflektert meningsløs Mumbo Jumbo.

“Mumbo-jumbo, is confusing or meaningless language. The phrase is often used to express humorous criticism of middle-management. It may also refer to practices based on superstition, rituals intended to cause confusion, or languages that the speaker does not understand.”

Jeg har ofte uttrykt en mening om at folkets kollektive kunnskap og visdom er overlegen de såkalte “ekspertkommentatorer”. Derfor er det overordnet viktig å ikke ignorere folkets kommentarer og meninger. Den demokratiske prosess er avhengig av folkets meninger. Kommer folkets meninger ikke til uttrykk i den offentlige debatt, vil demokratiet ikke fungere. Geir Ivar Jørgensen

Enklere og mere presist kan det vanskelig uttrykkes!

Jeg mistet interessen for Dagsrevyen langt tilbake i tid. Det er 10 - 15 år siden jeg den gikk over i en “hyggetime med dumheter attåt”.
BT har dessverre mistet sine to beste kort til Aftenposten/VG: I Tillegg forsvant en oppegående kulturredaktør.
Dagens BT-leder konkluderte at angrepet var nødvendig. Så jeg produserte en lengre kommentar omkring hykleriet og dobbeltmoralen. Den ble tatt inn direkte uten avventing av “moderasjon”.
At vi har fått US-Marines på to baser i landet ser heller ikke ut til å vekke noen jaktbikkjer i norske
avisredaksjoner. Unntaket er Ny Tid og gamle Friheten. Og at Jens er der han er, har gjort ham til gjenstand for en underlig blanding av taushet og urørbarhet. Uansett hva den mannen uttrykker. Det er en farlig likegyldighet i norske medier.