Nyheter MDTV Forum Om Doner

Klima-argumentene utvikler seg – til det verre

Jeg har mye mark i hagen min, og den er fin å ha, for den forbedrer jorden!
Men jeg er enig med deg i et tidligere innlegg, i at mange insekter dør, i Tyskland har man vist at mange tonn insekter blir drept hvert år av vindturbinene -Og selvfølgelig fugler.
I det hele tatt, begynner jeg å lure på om det at du skylder på marken som ødelegger av jordsmonnet og kulde som bevis på global oppvarming, skyldes en feilkobling i ditt eget hode Mari (No offence).

Er man en klimafornekter om ens båt blir stående fast i isen som man fornekter at er der? :wink:

1 Like

Marken jeg snakker om er ikke å finne i jorda men på alt fauna, som den eter grådig av. 20 år nå med disse og Finnmark er etterlatt med svart skog, død skogbunn og død multemyr. Les gjerne kommentarer som du vil eller les hva som skrives før du beskylder oppegående og bekymrede mennesker for feilkobling i hodet ^^

Hva har chemtrail med makk og global oppvarming å gjøre?

Ja, hva kan vel sammenhengen være, mon tro

Jeg beklager til deg Mari at jeg insinuerte at du hadde en feilkobling i hodet. -Det var stygt sagt av meg!
Men jeg forstår ikke hvorfor du kobler global oppvarming til kaldere klima i Finnmark?
Du har helt rett i dine fysiske observasjoner at det blir kaldere, men du kan da ikke koble det til CO2 og det globale oppvarmingshysteriet!
Kan du ikke forklare meg hvordan du tenker, så vi kan ha en meningsfull diskusjon, og lære litt begge to :slight_smile:

1 Like

At vi beveger oss inn i en solar minimum er vel helt ukontroversielt, spørsmålet er hvor stort utslaget blir. Nasa mener perioden vi står foran vil være den verste på 200 år, med en start fra 2020 og en topp i 2025.

Ser vi på menneskehetens historie så er dette perioder som ofte har vært preget av ustabilt vær og klima, jordskjelv og vulkansk aktivitet, feilede avlinger, sykdom og epidemier, konflikt og store folkeforflytninger.

2 Likes

Helt ok! Jeg har tykk hud :wink:
God morn, forresten.
Forsiktig med å forkaste det som skjer nå som hysteri, for dette har vært kjent lenge og ble allerede i 1947 snakket om, selv om eliten ikke vil at vi skal vite om det. Takket være dissidente stemmer vet vi likevel, i alle fall de av oss som følger med på dem med interesse og sjekker hold i hva de sier.
Her er ting å se på:
Environmental impact by WW2
Environmental impact by HAARP
Environmental impact by conflicts
Environmental impact by chemtrails
Verdens klima er påvirket av alle disse tingene som alle er menneskeskapt. Derfor er det farlig å forkaste klima forandring som hysteri. Golfstrømmen har et kallenavn, det store løpebånd. Det fordi det går to retninger, nemlig frem og tilbake. Den tar med seg varmt vann som kjøles av, hvorpå den faller og tar med seg kaldere vann tilbake. Dette er jordas eget klimaanlegg. Nå ser vi at det skjer forandringer i dette naturlige klimaanlegg som er så stort at det ikke lenger er periodisk men eksponentielt, altså fortere og mer intens. Til slutt vil løpebåndet bare gå en vei. Hvorfor? Fordi jo lenger nord, desto varmere vil temperaturene bli ergo vil ikke vannet lenger bli kjølt ned. Det som følger ser vi allerede, nemlig tiltakende stormer, mer voldelige stormer, typer stormer som inntil nå har vært fremmed for oss. Det vil bli færre avlinger, mer forurenset vann, mer tørke og med det mer sult, mer sykdom og konflikter for resursene. Vann vil være det nye gull. Allerede ser vi jo resultater om trengsel for vann. Bare se på Nestle som tømmer vann i tørkerammede California.

Her i nord ser vi et klima som er høyst merkelig. Den er våtere og likevel kaldere på kysten. Makken vi har overlever fordi innlandet har blitt varmere. Makken har spredd seg pga. det. Finnmark har blitt merkelig når det gjelder klima. Så hva når makken har eta seg gjennom vegetasjonen? Vi allerede ser konsekvens på fuglebestanden og andre dyr som holder til i skog og mark. Men så er det folk som sier at alt dette er feil og ikke annet enn hysteri. Om ikke folk snart våkner opp vil det bli samme i Oslo, men det er vel det som skal til for at folk skal være interessert i å ta dette på alvor.
Marita Nilsen

Gjerne det, mange takk.
Marita Nilsen

Takk for svar.
Men spørsmålet er fremdeles hvorfor er det 5 grader varmere enn normalen i dag på Svalbard og hvorfor var det 7 grader varmere enn normalen på Svalbard rundt 1936? (5 og 7 grader utgjør et veldig stort avvik fra normalen og denne store temp-økning skjedde tydeligvis ganske raskt). Begge disse varmetopper skjedde bla i perioder med stor industriell aktivitet i verden.

1 Like

Det nytter ikke å sitte på verandaen og tro at du blir kjent med naturen, du må ut i marka og på fjellet! Jeg overnatter mellom 60-80 døgn i telt årlig, sommer som vinter. Dette har jeg holdt på med de siste 30 år. Når jeg er i naturen måles både luft og vanntemperatur, dyrelivet i vann og vassdrag sjekkes, for vanninsektene er svært følsomme både for forurensning og temperaturendringer. I Nord Norge er det ikke spor etter global oppvarming og jeg har bodd der lengre enn deg! Og lauvmakken har eksistert i årtusener, og lauvmakkår hadde de også i vikingtiden.

Rypebestanden har gått litt nedover, men det skyldes for mye jakt, dyrelivet ellers er i skjønneste orden. Jeg driver med jakt og fiske på fritiden, og det er ingen reduksjon i fiske og viltbestanden, tvert om. Kanskje litt mindre sjørøye og sjøørret, men det skyldes hardt garnfiske både i hav og ferskvann, og oppdrettsanleggene er heller ikke uten skyld!

Ja, og de som står bak klimahysteriet er de samme folkene som starter kriger verden over, og de bruker massemedia (som de eier) til å rettferdiggjøre sine grusomme forbrytelser mot menneskeheten.

HAARP og chemtrails orker jeg ikke kommentere, for det er så langt ute på viddene at jeg blir helt oppgitt.

1 Like

Jeg ler litt selv jeg, når en finnmarking klager over for kort vinter.

1 Like

Jeg skrev ikke at du er ute på viddene, men at “konspirasjonene” om HAARP og chemtrails er.

Din manglende kjennskap til den nord-norske naturen.

Er ingen tilhenger av blind tro, og begge disse konspirasjonsteoriene stammer fra USA, og derfra er det en jevn strøm av desinformasjon og falske nyheter.

Faren er at det kan bli enda verre, for jorden er også i ferd med å bytte de magnetiske polene, og det sammen med GSM er det ingen som vet hvordan ender.
Men det verste med det hele, er at våre kjære politikere er helt besatt av en fake global oppvarming, og formentlig ikke har noen som helst kriseberedskap mot kulde og snø og regn og jordskjelv og vulkanutbrudd og feilslåtte avlinger og matmangel og opprør.

2 Likes

Snakket med en på jobben som overnattet i gapahuk nylig i minus 8 grader. Blir nysgjerrig på hvordan du klarer å holde varmen, rent bortsett fra at jeg regner med at du bruker å isolere med snø på vinterstid, og tykke ullsokker og ull på kroppen , og gode soveposer.Ser at de skriver at to soveposer som sammenkobles, gir varmetap oppe ved hode enden til tross for kroppsvarme. Det går kanskje an å bruke et ullteppe der ?
Har du noe telttype å anbefale til vinterbruk ?

Kort vinter høres greit nok ut. :grin: Problemet er at arter som er særegen for område vårt henger i en tynn tråd fordi det skjer for mye for fort når det gjelder forandring i nedbør og temperatur. Det er ikke bra i det hele tatt. Det er veldig bekymringsverdig og samtidig veldig frustrerende.
Marita Nilsen

Ubalansen kan jo skyldes andre ting enn klima-endringer.
I tillegg det hevdes jo blandt annet at den magnetiske polen driver å flytter på seg. det vil antakeligvis påvirke både klima og livet selv.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-00007-1

Bruker som regel en venor lavvo når det er skikkelig kaldt, samt en parafinovn (fra forsvaret).
Ellers brukes et Helsport svalbard og en denali sovepose, bruker reinskinn oppå liggeunderlaget. Har også et mindre Hillebergtelt, men det brukes bare på kortere turer. Noen bruker varmeflaske i soveposen, men jeg aldri har prøvd dette.

1 Like

Svalbard har et maritimt klima og endringer i havstrømmer har selvsagt mye å si, og kunne man gi et komplett svar på spørsmålet ditt hadde det nok vanket en nobelpris. Svalbard er litt vanskelig, det har et “eget klima” og er veldig forskjellig fra Grønland og Antarktis. Går man litt lengre bakover i tid viser iskjernedata at på 1300-tallet var det like varmt på Svalbard som det er i dag, og da hadde menneskene ingen betydning. Går man enda lengre bakover i tid, og ser på hvordan tromsøværingene hadde det for 11 000 år siden, finner man ut at Tromsø/Tønsvik hadde samme klimaet som dagens Danmark.

https://www.itromso.no/nyheter/2018/12/28/Slik-levde-tromsøværinger-for-11.000-år-siden-18152104.ece

1 Like

Som jeg har sagt før Mari, så er jeg enig med deg i mye, og når jeg er i Spania, der jeg kjøper drikkevannet -vi vet ikke hvor heldige vi er, så skyr jeg Nestle.
Men hvor kommer CO2 inn i bildet, som den store stygge satan i den globale oppvarmingen?
Eller mener du at CO2 som er en av forutsetningene for alt liv på jorden, fordi vi som mennesker er avhengige av den for å puste, og plantene er avhengige av den som mat (se fotosyntese), ikke har noe med den påståtte globale oppvarmingen å gjøre? Dersom det er tilfelle, er du helt på linje med det de lærte bort/lærer bort i det svenska høgskolestadiet. Der foreslår de et eksperiment som alle kan gjøre hjemme. Man tar 2 flasker med kullsyrevann (co2 h2o) og helder ut, slik at de inneholder like mye. Dernest har man den ene flasken åpen i flere dager, slik at man er sikker på at vannet ikke inneholder noen store mengder kullsyre lenger.
Så trenger man 2 termometre som er kalibrert likt, og borer hull i korkene, slik at følerne kan stikkes inn i flaskene, for så å sette de i en solrik vinduskarm. -Merk at man må tildekke flaskehalsene med sølvpapir, slik at følerne ikke blir eksponert for direkte sollys.
Du har da skapt en atmosfære inni begge flaskene. Den ene med mye CO2!
Så er det bare å følge med, dag og natt, i sol og regn.
Det du formentlig vil oppleve, er at termometeret som viser temperaturen i flasken med mye CO2, viser litt lavere temperatur, enn den uten CO2!
CO2 kan faktisk, muligens bidra til å kjøle ned planeten vår.
Så til denne “makken”, eller hva det nå er som bidrar til skog/fauna-dør i Finnmark. Jeg har ikke peiling, men det har vært skogsdød før, og det har vært koralldød før, og både skogen og korallene har kommet seg.
En annen ting, som jeg sier deg, fordi jeg var slem mot deg, er at vi nå er inne i en periode meg veldig, veldig lav solaktivitet. Dette vil medføre at solen ikke lenger beskytter oss så godt mot kosmisk stråling fra døde supernovaer (såkalt stjernestøv).
Dette vil igjen føre til mer skydannelse og derfor kaldere klima.
Når vi også vet at jorden er i ferd med å skifte de to magnetiske polene, så er det ingen som kan si hva som kommer til å skje. Man tror det vil bli vildere og våtere og kalder vær med fler vulkanutbrudd og jordskjelv.
Så mitt råd, er å holde spiskammeret fullt og vedbua full og pass på at ingen stjeler fra deg.
m.v.h.
Jan

1 Like