Nyheter MDTV Forum Om Doner

Kjærlighet i koronaens tid

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/03/kjaerlighet-i-koronaens-tid/

Sammen med 60 millioner andre sitter jeg nå i karantene i Italia på grunn av koronaviruset. Tiltakene er omfattende. Utelivet er stort sett stengt. Reising er bare tillatt når det er tvingende grunner til å reise. Skolene er stengt til 3. april. De verdensberømte turistmålene i Italia er folketomme. Her i Tolfa slipper butikkene, også…

10 Likes

Her tok Pål sats og hoppa bakken ut med 5 ganger 20 og fjellstøtt nedslag. En fornøyelse å lese noe omkring coronaviruset hadde jeg ikke regnet med at det kunne bli på en stund, for å si det mildt. Meget velskrevet. Og hyperrelevant. Hats off og hjertlig takk! :ok_hand:

8 Likes

Det er i krisetider man får se hva som bor i folk, inkludert en selv. Det er lett å vise omtanke, kjærlighet, medfølelse, en viss ettergivenhet, gavmildhet osv. når man har overflod. Men når det kniper både på den ene og andre måten kommer “jeg`et” fram i oss i mye større grad. Mora mi fortalte hun hadde vært på et apotek for noen dager siden for å kjøpe håndsprit. En mann hadde bedt sin kone som stod i køen om å “kjøpe alt de hadde siden de snart gikk tomme”. Nå hadde hun tydeligvis ikke gjort det siden min mor også fikk kjøpe 4 små flasker, men det viser den innstillingen vi kan gripes av når vi desperat prøver å hamstre.

Steigan peker på noen vesentlige svakheter ved vår moderne vestlige sivilisasjon. Jeg tror nok det er lurt å begynne å tenke noe i retning av det man ennå kan finne f.eks i Øst-Europa, mao. i hvert fall en delvis forrådshusholdning slik vi hadde her til lands også tidligere. Man bør ha endel basisvarer på lager i heimen nok til noen måneders forbruk. Dessuten èn ting til: Skulle koronaviruset og krisa den utløser plutselig forsvinne nesten som dogg for sola; ikke gå i fella og tenk at det ikke skjer igjen enten det gjelder sykdom eller andre ting.

4 Likes

Min eneste sorg med Steigan er at jeg ikke oppdaget ham før. Det er så mye å lese seg opp i og så liten tid på døgnet. Lurer på om han også leste Twain mens han vokste opp for han legger merke til ting folk flest ser ut til å overse.

4 Likes