Jeg kjenner jeg blir varm i trøya når jeg går inn på aftenposten og det første jeg ser er en artikkel om hundrevis av mennesker som møtte opp foran stortinget for å demonstrere mot koronatiltakene som er i Norge. Dere ønsker å fjerne lockdown, og gjenåpne hele Norge, hvorfor? Er målet deres at flere skal bli smittet, at dødsraten skal gå opp og at vi aldri skal bli kvitt Covid-19? Jeg vil ikke engang tenke meg hvor mange dere har utsatt ved å ikke holde avstand og ikke bruke masker. Hvor egoistisk går det an å bli? Ikke bare at dere ikke holder avstand, men flere av dere står å gir hverandre klem. Mens her sitter jeg, og sikkert mange andre der ute, som skulle ønske av hele vårt hjerte at vi kunne klemme våre familier og våre venner, men vi velger med sårt hjerte å ikke gjøre det, fordi vi vet bedre, og vi ønsker sterkere å bli ferdig med viruset. Jeg klarer ikke å få det inn i hodet, at dere tar med dere deres familie blant så mange mennesker, det virker nesten som at det er helt greit for dere at deres nærmeste kan havne på sykehuset med ett virus som kan ta liv av ett menneske. Det står at politiet var synlig til stede, men hvordan ble ikke demonstrasjonen stoppet, er det fordi politiet heller bruke sin styrke på å stoppe små hjemmefester på muligens fem-seks mennesker?
Jeg skjønner godt at en bomullspinne opp i nesa og ned i halsen ikke høres så godt ut, men det er snakk om 15 sekunder. Og de 15 sekundene kan vise deg om du har muligheten til å smitte ett annet menneske, og i verste fall, ta livet av noen. Forhåndsreglene er lagd for en grunn, og det kan virkelig ikke være så vanskelig å følge dem? Det er snakk om å holde deg hjemme så mye som mulig, holde avstand fra andre når du faktisk må gå ut, vaske hendene dine godt og dekke til munnen når du skal hoste. Og for all del, er du syk, hold deg hjemme!
Så kjære alle dere som er for gjenåpning av Norge, ønsker dere ikke en fremtid uten Covid-19?