Nyheter MDTV Forum Om Doner

Kina lanserer prototyp på verdens raskeste tog. Kan gjøre 600 km/t

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/kina-lanserer-prototyp-pa-verdens-raskeste-tog-kan-gjore-600-km-t/

Det kinesiske statseide selskapet China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) har persentert en prototyp på et tog som skal kunne oppnå hastigheter på rundt 600 km/t. Det vil i så fall bli verdens raskeste tog. Toget er av typen maglev, altså magnetisk levitasjon, der toget «flyter» over skinnegangen ved hjelp av magnetisme. Det er ingen…

1 Like

Det blir litt komisk for USA dette. Romanen til Ayn Rand som heter Atlas Shrugged er historien om en entreprenør som ønsker å bygge interkontinental jernbane i USA, men som blir motarbeidet av bla byråkratiet. Men i virkelighetens verden så er det derimot byråkratiet i det statskontrollerte Kina som setter igang bygging av en slik interkontinental høyhastighets jernbane. Det sier vel litt om hvor tåpelig nyliberalismen og den slags egentlig er.

I sin tid ble jernbaneutbyggingen i USA finansiert ved at jernbaneselskapet fikk eiendomsretten til alt land som lå langs med jerbanelinje. Deretter kunne jernbaneselskapet selge dette med god fortjeneste. Billettinntektene var ikke tilstrekkelig for å finansiere hele jernbanebyggingen.

2 Likes

Til mine slektninger, som de hadde jaget hjemmefra. De har flyttet folk etter sine behov, lenge. Det kalles ofte utvikling, men hva vi skulle utvikle var lenge et åpent spørsmål. For å holde oss på hamsterhjulet, gir de oss noe å strekke oss etter. At det bare var film prosjisert på veggen, skjønner vi først når vi ser rulleteksten.
Bare for å ha sagt det.

Ellers blir det vel nødvendig med lyntog om alle de nye husene i Kina skal beboes. Kinesere er ikke så gira på å pendle langt, etter det jeg forstår. Da flytter de heller tilbake til foreldrene.

Et vanlig passasjerfly har en marsjhastighet på ca 800 km/t, med 600 km/t vil dette maglev toget få sine passasjerer frem like raskt hvis ikke raskere, hvis påstigning er like enkelt som med vanlige tog. Med fly så er der innsjekking, bagasje-innsjekking, sikkerhetskontroll, passkontroll, og enda en gang passkontroll ved gate. Det anbefales at en er på flyplassen ihvertfall to timer før avgang, og en skal være ved gate 30 minutter før for sikkerhets skyld.

Med tog er det bare å stige på. Dermed så skulle total reisetid bli like lav eller lavere selv om hastigheten er ca 200 km/t lavere. Maglev teknologien er permanente magneter på toget og i skinnene, ingen bevegelige deler, og vedlikeholdet skulle dermed bli vesentlig lavere enn med kompliserte jetmotorer, og dermed også lavere pris på reisen for passasjerene.

Pålitelighet, punktlighet og driftsikkerhet skulle også bli bedre enn fly. Til tross for den høye hastigheten, vil sikkerheten bli mye bedre enn med fly. Maglev togene skulle ikke kunne avspore, da magnetene omslutter skinnene på oversiden og undersiden, og toget vil gå på hjul hvis strømmen brytes.

Med de enorme avstandene i Midtens Rike gjort dramatisk “kortere” med et nettverk av maglev tog mellom større byer. vil Kina fremstå som et høyteknologi land sammenlignet med USA, for en avansert infrastruktur er en betingelse for å ha et teknologisk forsprang.

Det militær-industrielle komplekset i USA har årelatt USAs økonomi for å gjøre en prosenten astronomisk rike, og hvis ikke makten i USA kan tas tilbake av folket, og pengene heller brukes til å bla oppgradere USAs infrastruktur, så kan ikke det enorme etterslepet tas på USAs statbudsjett, og USA vil bli langt etter Kina og Eurasia i økonomisk utvikling.

Jeg har hatt glede av å reise en del med tog i Kina, og jeg må si jeg er virkelig imponert over hva de har fått til. Dette Maglev toget er riktignok en skuffelse. Etter reklamen er det verdens raskeste med 450 km/t, men jeg har aldri opplevd at det kjører fortere enn 300. Hastigheten er oppgitt på en skjerm i vognene. Strekingen er så kort at man likegodt kan ta T-banen som går parallelt.

Det som imponerer er det store nettverket av moderne hurtigtog med hastigheter fra 250 til 350 km/t. Komforten er upåklagelig, og avgangene er hyppige. Et lite minus er at de har innført samme type sikkerhetskontroll som på flyplasser.

For de som ønsker en litt annerledes ferie anbefaler jeg virkelig å pakke ryggsekken og oppleve Kina med tog.

Litt utfordrende er det riktignok ettersom man ikke kan regne med å kunne kommunisere på engelsk. Jeg har kinesisktalende venner, og vet ikke om jeg hadde turt å reise uten.

Mest eksotisk er de langsomme togene, der er billettene billigere og man treffer man vanlige folk. Hurtigtogene er komfortable, men det er stort sett bedrestilte og forretningsfolk som bruker dem.

1 Like