Nyheter MDTV Forum Om Doner

Kan fascismen være "anti-rasistisk"?

Vi kan i bunn og grunn ikke hjelpe hverandre med personlige erfaringer. Synd men sant. Man må finne det ut sjøl.

Tenkte ikke på Ukraina spesielt når jeg ramset opp disse punktene, dette er bare noen vanlige kjennetegn på fascisme, sakset fra venstresiden. :slight_smile:

Det er slike ting man på tåle hvis man har lyst til å være her @thormothr. Men jeg kan forsikre deg om at Aford er et godt menneske :wink:

Dette var jo trist å høre, men kan fortelle en liten historie.

Når jeg var barn, kunne jeg være ganske rampete, og gjøre mange gale ting. Når jeg hadde gjort noe galt, så skulle ho bestemor ha en alvorsprat med meg.

Hun var svært alvorlig, så meg i øynene og sa; På min side har folket vært kristen siden så langt bakover vi kan følge slekta. På din mors side fantes det både hekser og trollmenn, og i gamle dager ble noen av dem brent på bålet. Men når jeg ser på deg, og alle de gale tingene du gjør, så skjønner jeg at de ikke fikk has på alle. Gå å vask hendene dine gutt, for nå skal vi spise kveldsmat, og du skal be bordbønn! :grin:

Hysssj, ikke blås coveret mitt! Jeg er kjempeslem. Og di. :grin:

Steigan fylte nitten år i seksti-åtte, så da var han alt ved full bevissthet, og den har han hatt siden da.
Når det gjelder det som skjedde før, er han, i likhet med oss andre helt avhengig av kvaliteteten på andrehånds-informasjonen.

Han har desverre ikke vært like ivrig til å skaffe seg informasjon av samme kvalitet når det kommer til de to tidsepokene.

Jeg har samme kritikken av deg, men med substans. Jeg hadde ingen formening om deg da jeg skrev min første kommentar til deg (hvis hoveddel handlet om Jesus-boken):

Erland’s kommentar var en soleklar referanse til min kommentar, og da var din kommentar tomsinnet om du hadde lest min respons til Erland. Dette er ikke i seg selv et personangrep. En med høy IQ kan si noe dumt. Du kan skrive en tomsinnet kommentar uten å være tomsinnet. Men det er i din påfølgende respons du virkelig avdekker en tomsinnet og vulgær person, idet du går langt over streken i din lettkrenkethet og insinuerer at jeg ikke er velkommen i diskusjonen, fordi du ikke klarer å ta innover deg at det var du som feilet. Å bli krenket av krenkelser er en del av menneskelig intelligens; å bli krenket når det ikke foreligger et personangrep viser faktisk at hjernen din er dysfunksjonell.

Vel, jeg har ingenting imot at du føler noen form for ubehag. Og du svarer da bare slik jeg påpekte - du tapte den ærlige diskusjonen, men noe ble sagt om deg, så du vil prøve å hevde deg med frekkheter og hersketeknikker. Da er du kanskje i ditt rette element, når du får sporet diskusjonen over fra innhold til ego. For i din tomsinnhet må du fylles med bøker og videoer for å ha noe å komme med, men skjønner likevel ikke det essensielle i det du leser om (som Jesu budskap) - da er det fint å kunne være klovn på nettet; glemme lukten og rotet du sitter i, og føle at du lever i dine egosentriske skriblerier.

Det morsomme i alt dette er at du tror jeg er kristen, men at jeg i realiteten har ingen moralske skrupler ovenfor usle og tåpelige personligheter som deg, Achsel Ford. Ja, jeg har innsikt i Jesu budskap, men jeg er ikke sikker på om det kristne fungerer i møte med ikke-kristne. Jeg respekterer de respektfulle, men jeg nøler ikke med å drepe en mygg som vil suge blod fra meg. Dette er uvant for folk, og jeg har flere ganger møtt din reaksjon i andre. På grunn av min fremtoning tror folk jeg bare er høflig og vennlig. Usle skapninger tror derfor at jeg er noen det er trygt å behandle dårlig. Og den senere reaksjonen blir da noe sånt som - hvordan våger du å reagere på at jeg behandler deg dårlig?!

Så nå skal jeg putte noe i ditt hode som aldri ville dukket opp i din tomsinnethet, Achsel Ford. Gjensidig respekt er et samfunnslim, og du har nå brutt en pakt. Om du på noen som helst måte prøver å skade meg, så har du ikke lenger noen makt til å avgjøre hvor langt jeg kommer til å gå i å skade deg tilbake. Den grensen setter jeg nå helt selv, etter eget forgodtbefinnende.

Jeg har ikke ord! :astonished:

Litt pausemusikk.

Denne pausemusikken passer bedre til denne tråden!

Jeg har alltid synes så skrekkelig synd på det stakkars bergtrollet i denne vakre sangen, hun gråter jo, arme trollet, i siste verset! :cry: Er det ikke egentlig både rasistisk og diskriminerende av denne tvilsomme Herr Mannelig-fyren å avvise henne bare fordi hun er et troll og ikke “en kristelig kvinna”? :thinking:

Handler ikke dette om kampen mellom den norrøne gudelæren og kristendommen?

Helt enig, men det gamle testamentet er både rasistisk og diskriminerende, se bare artikkelen under.

Så har vel den beryktede Mandela-effekten hatt sin virkning på han også

Det har da hatt ganske god effekt, synes nå jeg. Du fremstår ikke som påfallende forvirret.

Det har jeg ikke tenkt på - men det er jo absolutt en interessant tolkning som sikkert har mye for seg!

Det viser nødvendigheten av å si og tolke - gjerne omtolke, hvis nødvendig - religiøse skrifter. Den gangen jeg var kristen, så jeg forresten på GT som et uttrykk for hvordan menneskene hadde sett på Gud og ikke som noen sannhet om hvordan Gud var. Jeg synes fortsatt det er en nokså fornuftig tolkning dersom man på død og liv skal bruke Bibelen som rettesnor. Men for ordens skyld finnes det jo noen riktig vakre passasjer i GT også, da.

Edit, noen timer seinere: *nødvendigheten av å sile og tolke, mente jeg visst egentlig å skrive.

Og så har vi deg, som påstår at evolusjonen stoppet ved nakken, og at det derfor kun er hudfarge som skiller oss ad.

Å ikke ville diskutere ting, er noe du ikke bør kritisere andre for heller, slik som du løper fra ubehagelige fakta.

Hei thormothr!

Jeg skjønner at du tar dette svært alvorlig, og at det ikke hjelper med ytterligere forsikringer fra meg om at det aldri var så ille ment som det var sagt. Men det var vel, som du påpeker, teknisk sett en (utilsiktet og indirekte) fornærmelse, og jeg ber om unnskyldning for den. Hadde jeg visst hvilke knapper jeg trykket på, ville jeg selvfølgelig aldri gjort det, og jeg beklager derfor også til våre medkommentatorer for å ha bidratt til dette tøvet.

Jeg antar at vi også kan ta for gitt at det i virkeligheten ikke er stort feil på hverken din eller min hjerne, heller. Det er rom for ganske mye variasjon innafor den sk. normalen på loftet.

Så jeg får bare gjøre som politikerne når de har drøtte seg ut; ta ansvar*, legge meg flat - og bli på post.

*og bløtkake

Edit:

Akkurat den biten med saklighet og diskusjonsklimaet er det imidlertid ikke meg som primært spolerte i denne tråden. Jeg minner om at dette er kommentarfeltet under en artikkel om fascisme og rasisme, ikke om kristendom, tro og tvil, slik diskusjonen mellom primært thormothr, Erland og Johnny kunne tydet på. Jeg slang meg på et tog i fart her.

Enig i det. Det er hele spekteret av menneskelivet som er skildret, og alt ligger åpent, man hyller ikke helter uten samtidig å avkle dem i deres største nederlag. Der skildres menneskelig fortvilelse, på grunn av krig, der husene er knust som i Syria, og en tilstand av sorg, der musikken ikke når inn, der musikkinnstrumentene blir hengt på trærne, og tårene kommer, da sier mennesket ting i sorg og fortvilelse når det de hadde kjært er tatt fra dem, og de plages av fangevoktere som ber dem å synge. Det er hele spekteret av menneskelige følelser som er beskrevet, og menneskene sier ting for å uttrykke det presset av følelser de kjenner over situasjonen.

" Tenker I på å refse ord? Ord av en fortvilet mann hører jo vinden til. "
https://www.wordproject.org/bibles/no/18/6.htm

Det er sant. Sånn sett er det en flott bok!

Gode, gamle Job!