Nyheter MDTV Forum Om Doner

Jeg gir ikke til TV-aksjonen

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/10/jeg-gir-ikke-til-tv-aksjonen/

Jeg har akkurat hatt en mamma og to barn på døren. De er ute med bøsser for å samle inn penger til Care, som i år «vant» TV-aksjonen Vi er vant til slike aksjoner, det fremstilles som en stor dugnad. Vi, «de snille» skal hjelpe «dem der nede», «de som ikke klarer å ordne opp…

6 Likes

Jeg gir mye heller penger til neste gjeng som skal til Syria, så kan dere formidle pengene direkte til dem som trenger det.

Det er mange år siden jeg fant ut at disse innsamlingsaksjonene er kleine, klamme og uverdige. Og stappa med dobbeltmoral. Mulig bøssebærerne kjenner på energien min helt ut på gata, for jeg får ingen av dem på døra lenger…:slight_smile:

En god måte å hjelpe Afrika på er å få landene ut av jerngrepene til Verdensbanken og International Monetary fund. Flere land i Afrika må bruke all inntekt fra eksport av sine råvarer for å betale renter på lån fra WB og IMF. Utnyttingen og utbyttingen av Afrika må stoppe, og selskapene som plyndrer Afrika for olje og mineraler må betale nok skatt så landene kan bygge infrastruktur og skoler og en stat som tjener sitt eget folk, ikke utenlandsk storkapital.

Det forutsetter at de korrupte regimene som tillater at utenlandske selskaper plyndrer landet mot at de får millioner av dollar til sitt liv i gated communities beskyttet av hæren med godt betalte offiserer avsettes selvsagt. Vestlige lands militære nærvær for å “sikre” olje og mineraler blir eksportert fra Afrika til priser som Vesten bestemmer må opphøre, og afrikanske land må få sette prisen på sine råvarer selv.

Det som må til er kanskje et nærvær av vestlige nasjoner, denne gangen for å sikre at mye av inntektene av Afrikas veldige naturressurser går til å bygge opp deres egne land. Dette for å betale Afrika for to hundre år med undertrykking og plyndring. Ønsketenkning men det må nevnes.

1 Like