Nyheter MDTV Forum Om Doner

Jeg blir apolitisk. Tror jeg

Vår alles Pål Steigan skal ha ros for sitt engasjement, sitt raseri mot hykleriet i verdenspolitikken - og det at han rett og slett aldri ser ut til å gi opp. Disse egenskapene krever et optimistisk sinn, og jeg har alltid likt sånne folk, selv om jeg kan være rykende uenig i enkelte ting. Når det gjelder Steigan dreier det seg om fundamentale ting, selv om vi har det samme utgangspunktet; sosialisme. Jeg liker Marx. Det gjør også Steigan. Mens jeg, i likhet med de fleste på den fordømte venstresida, ble en blass sosialdemokrat, har Steigan forblitt en revolusjonær apostel. Dette revolusjonære stedet er et legitimt rom, det hører hjemme i verden, og hvis ikke Steigan hadde tatt sin plass der i kongedømmet Norge, ville det kanskje blitt okkupert av mer ubehagelige og ufordragelige typer.

Men nå har jeg bestemt meg for å ta en pause fra alt som heter politikk. Fra nå av skal jeg bare låne bøker på biblioteket som har å gjøre med padling, roing og bleking av tøy - jeg har til og med tenkt å dra det så langt som strikking og hekling. I dag, på biblioteket, hold jeg en bok om «norske nabokrangler» i hånda. Var det innafor? Men nei, det minnet litt for mye om politikk. Så bøkene jeg endte opp med ble i kategorien «true crime» og reiseskildringer. Åtte bøker. Sovemedisin.

Dette er ektefølt, ja det føles helt riktig. Ikke minst fordi jeg er dørgende lei av diskusjoner i kommentarfeltene om Hitlers åndelighet og at den nord (sic!)- germanske rasens overlegenhet, og at den hvite arbeiderklassen snart blir en minoritet i NÅRGE. Men så plutselig tenkte jeg, på vei hjem fra biblioteket, at; jøss, denne analytiske bestemmelsen av å bli apolitisk, (la meg i hvertfall si at jeg skal ta en «hvit måned») - det er jo et valg 95% av verdens befolkning tar instinktivt, helt uten å tenke, hver eneste dag, over hele verden. Og jeg måtte liksom tenke meg fram til det!

Fy faen!

Min neste tanke var da det faktum at de fleste framskritt i verden, enten det dreier seg om teknologi eller politikk og sånn, jo er drevet fram av enkeltpersoner eller eliter, altså mindretall. Sånne folk som har en litt autistisk hang ; særinger og drømmere, skrælinger og tømrere, om det er Jesus eller Runeulv spiller ingen rolle i utgangspunktet, det er frø som fyker og spres, (memer og di) og noen steder vil det gro - men i det lange blir noe nedgradert til ugras og rykkes opp. Det høres ikke hjemme her sjøl om det kan være godt i salaten for noen få , vekk medde! Men noen standhaftige nerder er vinnere, selv om de ikke er perfekte, som Marx, Munch og Max Ernst.

Jeg engasjerte meg på steigan.no i utgangspunktet fordi jeg fant en mening i å korrigere det Steigan fortalte om Ukraina-konflinken. Så jeg skal avslutte med et politisk hjertesukk før jeg hiver meg over bøkene om pading og hekling. Og det er: Det finnes en elite i Ukraina, som har en merkelig folkelig støtte (slik som av og til er tilfellet i fattige land når noe står på spill), og den burde tas på alvor.

4 Likes

Dette er naturlig. Min mor var en rasende revlusjonær. Endte opp som fan av “Onedin linjen”. Min onkel var også dette. Han endte opp som høyrerepresentant i et kommunestyre og en generell slask. Takk til Steigan som skaper et rom for ytringsfrihet.
“Universet er uendelig fordi det ekspanderer for å gi rom til andre”
Lao Tze

Du kunne jo blitt pro-hvit, så du fikk være på den vinnende siden for en gangs skyld?

Ut i fra hva jeg har lest av dine kommentarer her til nå. Så vil jeg tro at disse nye bibliotek temaene dine ikke beveger seg noe særlig lengre unna politikk enn hva du har lest til nå.

Bleking av tøy, altså? :thinking: :grin:

Mitt bidrag til “Apolitisk bibliotek”:

(Jeg har noen fine gamle strikkeoppskrifter også, men endte med å selvsensurere dem, da de helst ikke bør misforstås og jeg øver på å oppføre meg ordentlig).

Takk for omtanken. Jeg heier også på alle som skaper rom for ytringsfriheten. Jeg har aldri vært glødende revolusjonær, og har kanskje blitt enda mindre med årene, men det er et stykke igjen til Høyre og Onedin-linjen. LaoTse-sitatet er bra! Og han kjente ikke engang til Einsteins relativitetsteori med et evig ekspanderende univers!

Det blir sagt at det er «naturlig» å være radikal som ung, og så bli mer konservativ. Jeg kjenner meg litt igjen i det - og jeg tenker at det for min del handler om at jeg mer og mer har skjønt at mennesket, vi, er små og utilstrekkelige, full av store ord og vyer, men generelt full av grums og faenskap som vi har har skapt kreative sosiale konstruksjoner for å glatte over. Konservative tenkere har ofte denne innsikten i bånn.

Det er håpløst da kanskje?

Jan Erik Vold skrev: «Det er håpløst. Og vi gir oss ikke». Det gir mening for meg. Godt sagt! På mandag vil jeg stemme rødt! Tross alt.

Jeg har kanskje lest ting om politiske- og samfunnsmessige temaer som du vil si er like idiotiske og meningsløse som bøker om hekling og bleking av tøy. Med den innstillingen kjører du deg helt fast; alt som ikke du er «enig» i er idioti. Og da står du der, på ditt eget sted uansett, uansett om du har kanskje har tatt litt feil her og der, uansett om du har noe nytt å lære og forstå.

Forresten kan jeg si at noe av det du har skrevet om for eksempel nasjonalisme og Ukraina ikke er helt bak mål; der er det visse folk som kan lære noe av deg.

Dette skrev du bare for å rote det til for meg. Du vet at jeg er nysgjerrig. Du vil bare vippe meg av pinnen! Makan.

1 Like

Nettopp! :+1: :grin:

“Vippe av pinnen” er akkurat rett uttrykk!
Selvsagt vil jeg det! :innocent:

1 Like

Jeg er pro-hvit jeg. Det er du som aldri har forstått meg.

Jeg kan tilgi alt og si at jeg var en idiot som ikke forsto, når du sier slike ting.

Det er det jeg alltid har hatt mistanke om; at du i bunn og grunn er en kjernekar :slight_smile:

Jeg er veldig pro-hvit, i den forstand at jeg liker kulturen, åpenheten, likestillingen, velstanden. Men disse greiene har også en bismak, for mye av suksessen er fundert på kolonialisering, utplyndring og annen generell faenskap.
Europeerne erobret Amerika, sendte indianerne på trygdefylla, og kunne deretter i fred og ro opparbeide seg en base hvorfra de kunne styre og stelle, som i et spill. Ordet joystick kom senere, men har lange aner. Skulle ikke forundre meg om Adam og Eva joysticka hverandre hverandre ustanselig

Og indianerne erobret Amerika før det, og skalperte og ofret de som bodde i området fra før. Om ikke Europa hadde laget imperier i Afrika, hadde det blitt araberne som laget slavesamfunn der, slik som de gjorde med de områdene de kolonialiserte.

Det er urbefolkninger i de fleste asiatiske land, så de også er etterkommere av folk tilsvarende hvite amerikanere, og når det gjelder urbefolkningen i Danmark, så tok vi nordiske rotta på dem i jernarlderen, da de ikke har etterkommere i det moderne Danmark.

Kort sagt, så er alle som lever i dag, etterkommere av noen som tok land fra noen andre, så om vi ser historisk på det, så er det ikke bare litt sinnsykt når de multikulttroende tror at de kan ha mange folkeslag på samme territorium uten problemer, eller at man kan få hvite til å akseptere minoritetsstatus i eget land uten blodsutgytelse.

Hvem bodde i amerika før indianerne?

Andre indianere som var veldig forskjellige fra hverandre, noe vi forsåvidt kan observere med det nakne øyet i dag. Det er ofte større genetisk avstand mellom indianergrupper seg i mellom, enn det er mellom indianere og hvite, siden nesten alle indianere er litt blandings i dag.

Javel. Det er større genetiske forskjeller mellom landsbybeboere i Etiopia enn det er mellom kinesere og nordmenn

Jeg kjøper den. Etiopere er et blandingsfolkeslag og urbefolkningen i Kina er brune, og asiatiske øyne er en kulde-adapsjon, så kineserne kommer også nordfra.

Trist at kunnskapen om Ukraina går ut av Steigan. No. Men den har jo satt positive spor etter seg. Og nå er det jo enkelte ting som tyder på at Ukraina klarer seg uten din hjelp. I alle fall for en periode. Men alle kjenner jo til “sirkushester og sagflis”. :slight_smile: