Nyheter MDTV Forum Om Doner

Janne Josefsson i DN: Det osar krutrök i världens bästa land

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/09/janne-josefsson-i-dn-det-osar-krutrok-i-varldens-basta-land/

Den prisbelønte svenske journalisten Janne Josefsson, som er kjent fra en serie populære programmer i Sveriges Television som Fittja Paradiso, Uppdrag Granskning and Debatt, tar bladet fra munnen i en kronikk i Dagens Nyheter. «Vi kaller det multikultur, men faktisk har vi skapt et sosialt, økonomisk og menneskelig apartheid som stadig øker. i Sverige. Uansett…

3 Likes

Det er mulig det også ligger en desperasjon bak, men det endrer ikke at uttalesen er primitiv. Hvis det å ikke greie å la være å reagere emosjonelt på en ytre handling er en utvikling i tiden, så er vi som rase i ferd med å ta et steg tilbake i vår evolusjons-biologiske utvikling.

Hvis det skulle være slik, så er det mye som tyder på at vi har den samme utviklingen her som i vårt broderland.

Det skjer ting i Sverige om dagen, og det er på høy tid at folk begynner å si at det ikke var meningen det skulle bli slik.

Dette er en kommunist som sier i fra om at nok er nok.

Hej alla vänner!

Som ni kanske har märkt har det varit tyst från mig på sociala medier, och i övrigt, sedan i maj. Min tystnad beror på att jag – efter långvariga stridigheter inom den s.k. ”vänstern” och även inom mitt eget parti – har gått in i den berömda väggen. Det har blivit för mycket att försöka hålla ihop ett parti och samtidigt strida för en politisk utveckling som jag anser är nödvändig.

Jag trodde att några lediga månader i sommar skulle räcka för att återhämta kraft, men tyvärr inte. Jag har därför tvingats avgå som partiordförande.

Men min hälsostatus är inte bara – och inte främst – en personlig fråga. Det handlar om politik. Alla som varit i kontakt med den s.k. ”vänstern”, de senaste tio-tjugo åren kan se hur galet det har blivit.

Sunt förnuft – att se verkligheten så som den är och formulera en politik som är bra för vanligt folk (det brukade kallas en materialistisk samhällssyn) – har ersatts av en verklighetsfrånvänd politik byggd på vackra ord, abstrakta teorier och allmänt prat om godhet (det brukade kallas idealism).

Den som utmanar och ifrågasätter de givna ”sanningarna” – antingen de vänsterliberala godhetsbekännelserna eller de sekteristiska 70-tals-dogmerna – anklagas för att vara rasist, fascist, opportunist och en mängd andra –ister. En rörelse som inte är förmögen till intellektuell diskussion, där man tar varandra på allvar och har verkligheten – och inte kartan – som utgångspunkt för samtalet. En sådan rörelse är impotent och död.

I försöket att ta denna diskussion har för min egen del den stora förloraren varit min hälsa. Jag vet att det finns många som tänker i samma banor. Det gäller inte minst att formulera svar på alla de problem som den nyliberala invandrings- och segregationspolitiken har skapat. Idag lämnas det åt högern att spela mot öppet mål i dessa frågor.

Det finns idag ingen organisation som har varken den intellektuella eller organisatoriska styrkan att bli den kraft som behövs i svensk politik. Samtidigt har konsekvenserna av den nyliberala förvandlingen av Sverige aldrig varit tydligare. Elitens verklighetsfrånvända politik har slagit knut på sig själv. Och bland vanligt folk blir det allt tydligare att vi inte vill leva i det framtida samhälle som vi börjar se konturerna av.

Det måste därför byggas en ny rörelse – bortom partiegoism, sekterism och 1900-talets politiska former. För detta, och för att K ska vara en del av ett sådant bygge, har jag kämpat och dessvärre bränts ut. Men hjärntröttheten gör mig inte mindre övertygad om att det är det enda rätta.

Jag har inte svaren, men jag tror att jag har en kommit fram till en hel del av de frågor som vi måste börja samtala om. Jag ber om ursäkt för att jag själv inte kommer att orka och kunna vara en del av detta arbete den kommande tiden.

Jag bröt tillfälligt min tystnad härom veckan när V-ledningen uteslöt min vän och kamrat Amineh Kakabaveh. Då gick det inte längre att vara tyst. Människor som kämpar mot hedersrelaterat förtryck och för en verklig integration ska stödjas, inte stängas ute. Därför kunde jag inte hålla mig för att yttra mig.

Men från och med nu kommer jag att vara ned- och bortkopplad tills hälsan är återställd. Jag vill tacka alla kamrater och vänner för den tid som varit och allt jag fått lära mig tillsammans med er.

Kämpa på! Vi hörs och ses!

Vänliga hälsningar

/Robban M

https://www.flashback.org/t3077636