Nyheter MDTV Forum Om Doner

Jan Myrdal har gått bort

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/10/jan-myrdal-har-gatt-bort/

Av Hans Olav Brendberg Jan Myrdal er død (30. oktober 2020). Få nordiske forfattarar har påverka meg like mykje som Myrdal. Ikkje avdi eg alltid var samd med han – men avdi han sakleg og ryddig ressonerte, og fekk fram argumenta og den historiske samanhengen. Tvang fram motargument, opplyste det han arbeidde med. Ofte handla…

2 Likes

Jan Myrdal var vel nærmest prototypen på løvetannbarn?
I hvertfall mente han det selv. Jeg lurer på hvor han hadde endt opp, dersom han hadde hatt et bedre forhold til sine foreldre? Som generalsekretær i FN?

Litt av et spørsmål! Kanskje alle fra ytre venstre til ytre høyre hadde en ulykkelig barndom? Minus de i midten som hadde en lykkelig en? Steigan sjøl er vel et bevis på det motsatte, for ifølge han sjøl var foreldrene mer enn ok, og han vokste opp i en tid da Norge var on the way up, med arbeiderpartiet og Gerhardsen, og en Finn Gustavsen i kulissene klar til å flå makta. Allikevel ble det brudd, AKP-ml, Albania,Kina.

Du skal ha litt selvtillit for å tørre å si at flertallet har feil, og ikke er det noen grupper på det ytre høyre som kan fungere som erstatningsforeldre, så jeg tviler sterkt på at teorien din har mye for seg.

Er man veldig ressurssterk så kan man sikkert bli en opprører med en dårlig oppvekst, men det er nok mer sannsynlig at flesteparten blir konforme på et vis. Jeg er f.eks. ikke helt enig i at venstreopprøret på 70-tallet var et resultat av opprørere, da de sett med dagens øyne virker veldig konfome.

Jaget etter fattigfolks barn, er i hvertfall projisering.
Det er ikke der de utvikler de mest samfunnskadelige individene. Det er heller ikke nødvendigvis slik at en er ulykkelig, selv om en ikke går over ens med sine foreldre.
Jeg sammenliknet nok med Jens Stoltenberg, som aldri følte behov for å gjøre opprør.

1 Like

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.