Nyheter MDTV Forum Om Doner

Italia vurderer å stanse kjøp av nye F35-fly

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/07/italia-vurderer-a-stanse-kjop-av-nye-f35-fly/

Den nye populistiske regjeringa i Italia er ikke begeistret for de foregående regjeringenes kontrakt om kjøp av 90 F35-fly. Italias nye forsvarsminister Elisabetta Trenta skriver på Facebook: ”Vi har alltid vært kritiske til programmet, det er det ingen grunn til å legge skjul på. Derfor vil vi ikke kjøpe nye fly, og i lys av…

Italia har vel ikke så mye dollar å bli kvitt. Verre med Norge.

Javisst, her ser vi oljefondet i all sin prakt på begge sider av kassaapparatet; Norge har penger! Men det blir det nok heldigvis fort slutt på, gitt det som tydeligvis må være det norske, politisk beslutningsdyktige flertalls nærmest infantilt pregede glede ved opplevelsen av den store, ansvarsfrie/ ansvarsløse tryggheten og vernet mot onde makter, som følger av privilegiet det er å få lov til å overføre the dollars and the krones i overlydsfart til F-35-programmet.

For øvrig kan jeg melde om første og hittil eneste personlige observasjon av flymaskinen F-35 på relativt kort hold; den ble gjort ved en overflyvning for halvannen uke siden, adskillig lavere enn hva som er vanlig for både sivil og militær luftfart her på Telemarkskysten, av et hissig tospann forvokste primuser hvis merking (nasjonalitet/ skvadron) det dessverre var umulig å se med det blotte øye fra bakken der og da. Men de kom i hvert fall fra ca. nordvest, og svingte mot ca. nordøst rett over Kragerø. Og da som sagt uvanlig lavt.

Vi kan altså nå, litt overraskende, faktisk slå fast at kalkunen i det minste kan fly. Alle sjofle rykter om at F-35 i virkeligheten kun eksisterer som en kartongmodell, som Ine “Tei” Soreide i sin tid fikk sitte oppi og leke under et besøk på fabrikken, kan derfor nå fullstendig avvises.
Det vi imidlertid også kan slå fast etter overflyvningen, er at om det – mot formodning – allikevel skulle ha lykkes konstruktørene å snekre sammen et system som gjør flyet usynlig, altså gir det stealth-egenskaper, for noen som helst av de foretrukne, demoniserte fienders radarer og annen teknologi for å få tidlig kunnskap om fiendtlige flys nærvær, i noen som helst situasjon (jeg vet ikke, jeg hadde ingen flyradar på meg den dagen selv …), så kan jeg forsikre om at F-35 i hvert fall uansett ikke er et lydløst fly. Ikke på langt nær, vil jeg vel si. Det bråkte faktisk så inni innerste Tørdal at det vil jo være komplett umulig å snike seg ubemerket noe steds hen i det der. Hvis FI bare sørger for at én mann til enhver tid går uten hørselvern, trengs det for kølsvarte ingen radar for å vite at F-35 er i kjømda temmelig god tid i forveien.