Nyheter MDTV Forum Om Doner

Israel solgte spionvare til Saudi-Arabia slik at de kunne overvåke dissidenter

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/11/israel-solgte-spionvare-til-saudi-arabia-slik-at-de-kunne-overvake-dissidenter/

Den israelske avisa Haaretz har gjort en viktig gravejobb. De har bekreftet i detalj det Edward Snowden var den første til å avsløre for ei tid tilbake, nemlig at det israelsk selskapet NSO har utstyrt Saudi-Arabia med avansert programvare som blant annet ble brukt til å følge bevegelsene til Jamal Khashoggi. Haaretz beskriver hvordan NSO-gruppas…

1 Like

Tja , også Danmark har solgt overvågningsutstyr til Saudiarabia:

Men det er det vist nå blitt slutt på:

Jeg har hatt minimale forventninger til utenriksminister Anders Samuelsen, men han har faktisk overrasket positivt en del ganger i det siste… Tidligere utenriksminister Martin Lidegård derimot overrasket den andre vegen…han er også en av pådriverne for East Stratcom i EU…

1 Like

Wow, at danskene skulle vinne det lokale mesterskapet i overvåkning hadde jeg aldri trodd. Jeg har alltid innbilt meg at det var for svenskene.

1 Like

Nei da - danskene har slått svenskene for lengst! Også innenlands:

Søtt - ikke sant?

1 Like

Apropos danskere og spionasje:

Dødsbra - det mobilspillet må da være årets julegaveide!

1 Like

Wow! Danskene er blitt nesten imponerende fanatiske når det gjelder både arbeidslinja og overvåkning av egen befolkning.

En god halvt dansk venninne sier forresten at sosialt samvær i Danmark stort sett er ensbetydende med at man spør hverandre ut om arbeid og karriere i det uendelige, nærmest som om de har fått et oppdrag av staten å spørre hverandre ut om arbeid og atter arbeid.

Hun sier også at dansker generelt virker hyperaktive (sett med norske øyne) og at alle skal fly rundt å gjøre noe hele tiden, altså også når de da ikke er på arbeid. Hun sa en gang noe sånt som at “Alle skal gjøre noe hele tiden. ALLE!! De er med på løp, og messer, og reiser, og hobbyer, kurs, organisasjonsliv, møter, sykling, fester, bursdager, loppemarked, alt annet enn å bare være hjemme uten en plan.”

Her er forresten en klassiker, som noen (kanskje du?) muligvis har postet på Steigan tidligere:

En annen morsom sak er jo forslaget om å gjøre det straffbart å kritisere NATO:

Og mens vi er inne på det, det danske forbudet mot alt fra burka og niqab til løsskjegg og for ansiktsdekkende hetter og skjerf. Og forbudet mot opphold for utenlandsk ektefelle dersom man bor i “belastede områder”.

Min gode danske informant - som vel og merke også elsker Danmark og sin danske familie - mener det kan komme av at den danske befolkningen har et kollektivt traume etter å ha mistet Skåne og så Nordtyskland. Hun sier at de er så redde for å miste landet sitt. Hun mener også mange i Danmark har en svært sterk inngrodd skepsis til all oppførsel som ikke er deres. “Samtidig er det den avslappede hyggelige siviliteten. Men det er bare på overflaten. En beskyttelse for å bevare freden og ikke vekke uhyret.”

Det høres ut som om din danske informant har klart å se gjennom hyggesløret…jeg er enig i mange av vedkommendes observasjoner. Og jeg tror også den store trang til “selvoptimering” delvis er historisk betinget. Etter tapet av Nordtyskland og Sønderjylland oppstod en slags bevegelse som hadde mottoet “Hvad udad tabes skal indad vindes”…Jeg tror det var Enrico Dalgas som sa det - en entreprenør, som gikk i bresjen for å plante granskog i ufruktbare heiområder…det er nok derfra en god del av de danske juletrærne kommer, så det ble jo butikk av det etterhvert. Det har vært mye bra i dansk kultur tuftet på tanker om likhet og solidaritet - bondebevegelser som dannet kooperative slakterier, meierier og banker, arbeider, kvinne og fredsbevegelsene i byene. En stor bedrift var det også at gressrotsmiljøbevegelser klarte å forpurre planene om å bygge atomkraftværker i Danmark. Men det virker nesten som om noen har gått målbevisst inn for å ødelegge disse folkelige bevegelser fra og med Fogh Rasmussen - det store stygge dyret i fortellingen om Danmark. Det var vist ikke så vanskeligt - han ga folk masse penger mellom hendene, så de glemte alt om politikk og samfunnsforhold. Nå tror jeg imidlertid mine kjære landsmenn og kvinner er ved å våkne til bakrusen…Og heldigvis begynner det å komme noen edru stemmer frem i samfunnsdebatten - psykologen Sven Brinkman f.eks samt en fyr som Flemming Rose, der har fått litt perspektiv på tingene etterhvert. Man har også fått et regulært kommunistparti APK, som har nettsiden KPnet.dk. Jeg tror ikke nødvendigvis de har det endelige svaret på alting, men jeg tror vi trenger nogen ekte marxister i debatten, for mye av det der skjer nå, kan ikke forstås uten tankegods med røtter i marxismen…

1 Like

Jeg har oppdaget at alle dansker jeg kjenner hater Anders Fogh Rasmussen med en inderlighet jeg ikke har sett maken til hos oss fjellaper. Alt fra upolerte yrkessjåfører til milde, lavmælte alternative fotformskomenn fra fredsommelige meditasjonskollektiver, som ellers vier livet til å formidle ikkevoldskommunikasjon og meditasjon, blir rent ut morderiske i blikket - og veldig, veldig unisont enige med hverandre - når de snakker om ham.

Absolutt! Det er i grunnen derfor jeg er så overrasket over utviklingen. Jeg har liksom alltid sett på dine landsmenn som litt sindigere, klokere og - ikke minst - mer avslappa enn oss nordmenn - det er liksom det inntrykket jeg har hatt også når jeg har vært på ferie der tidligere. Så jeg har knapt kunnet tro mine egne øyne når jeg har lest om nye lover og lovforslag og overvåkningen av arbeidsledige.

Jeg blir så rørt over mange nordmenns syn på dansker! Desto verre er det når jeg ikke synes vi lever opp til forventningene…Og så har jeg ofte vært flau over at vi ikke er like hyggelige tilbake med alt dette meningsløse tullet om fjellaper…men jeg tror faktisk det holder på å endre seg. Danske medier er i stigende grad begynt å bruke Norge som referanse for gode løsninger f.eks i forhold til distriktspolitikk… Det er jo et annet helt uforståeligt dysfunksjonelt trekk ved utviklingen i Danmark at omtrent alt som ligger utenfor storKjøbenhavn og et par andre større byer er definert som “utkant”…I deler av vestjylland har man f.eks ikke kunnet få banklån til å kjøpe hus fordi det ble anset for et “wasteland”…Det ga dansk folkeparti et brakvalg i store områder og presset Løkke Rasmussen til å innføre en del tiltak for å styrke “Utkanten”…bl.a utflytting av statlige arbeidsplasser (tross RAMASKRIK) og litt voksenopplæring av Danmarks Radio i mere respektfull behandling av provinsen. De kunne lært enormt mye av NRK…Jeg nøler ikke med å anse NRK for verdens beste TV kanal…selv om jeg er enig med Steigan i at nyhetssendingene og et program som URIX ofte har kraftig politisk slagside…men jeg synes faktisk man ser tegn på at de etterhvert er blitt klar over at folk også søker informasjon andre steder. Jeg håper på sikt at de nordiske landene kan slå erfaringene sammen og støtte hverandre i å bevare de beste sidene av våre samfunnsmodeller - de er ikke helt like, men like nok til at vi kan samarbeide mye mer.

2 Likes

Det er sant, Danmark har jo tidligere bedrevet en distriktspolitikk som har rasert deler av “utkanten”, og nå frykter jeg egentlig at Norge er i ferd med å gjøre noe liknende med regionreformen (fylkessammenslåingene) her til lands. Vi er dessverre ikke gode til å lære av andres dårlge erfaringer her i landet.

Jeg tenker også at et sterkere nordisk samarbeid kunne rustet oss bedre til å ta vare på de respektive nordiske modellene og gjort oss bedre rustet til å forsvare oss mot de sterke økonomiske interessene som vil privatisere kraft, infrastruktur, vann, land, skog etc … og i praksis gjøre “bananrepublikker” av oss. Bare så synd at representanter for denne elendigheten sitter på innsiden av våre regjeringer og Storting/Folketing/Riksdag.

Jeg har forresten oppdaget at det finnes en del festlig satire over den danske arbeidslinja hos Rokokoposten:

Jeg skal huske å lese rokokoposten - galgenhumor er en livsnødvendighet i disse tider!

Sammenlignet med Norge er Danmark mer ekstremt i begge ender: Det er et mye mer liberalt land hvis man kaster et blikk mot den gamle militærforlegningen i København kalt Fristaden Christiania; et eldhus og en skytebane resten av Europa i alle år har insistert på at er en fordømt ulovlig hippieleir som må stenges omgående, uten at det har virket spesielt effektivt på dansk politikk på området. Samtidig er Danmark et mye mer gammeldags patriarkalsk-borgerlig samfunn, der man fremdeles kan slå sine barn uten at noen hever et øyebryn.

Jeg kan være enig i det første du skriver, men det har da vitterlig vært forbudt i flere tiår å slå sine barn i Danmark?! Jeg mener det ble forbudt i 1979…kanskje litt før eller litt senere, men der omkring…

1 Like

Og hvis dere trodde at bunnen var nådd:

Folketinget vedtok altså idag en finanslov som bl.a medfører at flyktninge, som skal utvises fra nå av skal sperres inne på en øy, som tidligere har vært brukt til virusforsøk med dyr…det er fortsatt økt smittefare for en rekke sykdommer på øya…

Fy faen altså for en gjeng!

Ok, det har du sikkert rett i. Nå blir ikke alltid lovens bokstav alltid fulgt innenfor hjemmets fire vegger, men det er mulig mitt inntrykk av det danske borgerskaps konservative verdier og levesett er noe foreldet, og at slike praksiser er på vei ut med en utdøende generasjon.

Jeg tror det kommer veldig an på hvor i landet man er. Jeg forstod først hvor ultrakonservativt et klassesamfunn Danmark faktisk er, da jeg ble kjent med den gamle overklassen nord for Kjøbenhavn. De var og er helt utrolige - tror fullt og fast på at de bare ER mere verdt enn resten av befolkningen. Herfra sendes en del barn på kostskoler som f.eks Herlufsholm…det kan godt hende det fortsatt eksisterer holdninger til korporlig avstrafelse der, som ikke tåler dagens lys. Det lever i hvert fall en del holdninger til unge jenter der, som ikke tåler dagens lys…For nylig ble jeg kjent med begrebet “puttefester”:

Jeg gjentar: Fy faen for en gjeng!