Nyheter MDTV Forum Om Doner

Iran: Det ukrainske flyet ble skutt ned ved en feil

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/01/iran-det-ukrainske-flyet-ble-skutt-ned-ved-en-feil/

Regjeringa i Iran sier i en uttalelse at på grunn av «menneskelig svikt» ble flyet til Ukrainian International Airlines skutt ned 9. januar 2020 av iransk luftvern like etter at det hadde tatt av fra flyplassen i Teheran. 176 mennesker ble drept og den iranske generalstaben og Irans regjering har sendt sine kondolanser til ofrenes…

4 Likes

Godt at Iran til slutt ikke lot politikken overstyre det faktum at flyet ble skutt ned ved menneskelige feil.
Det verden bør ha lært av denne tragedien, er å la sannheten få tid til å bli dokumentert, og ikke hause opp med konspirasjoner, den ene eller andre veien, før man har objektive fakta på bordet. I dette tilfellet var antagelig innholdet i ferdsskriverne så godt bevart at de uten noen tvil kunne dokumentere fakta (skjønt det har vi ikke fått bekreftet enda).

Denne saken burde nå også være en lærepenge for Russland, som nå i 5,5 år har benektet at de har skutt ned det Malayske passasjerflyet (også det gjennom en feilvurdering). Men russiske holdninger forbyr dem å tape ansikt. Derfor tviholder de på sine ulike konspirasjonsteorier, selv om bevisene nå er uomtvistelige.
Vi kan undres hvorfor?

1 Like

Denne saken burde nå også være en lærepenge for Russland, som nå i 5,5 år har benektet at de har skutt ned det Malayske passasjerflyet (også det gjennom en feilvurdering).

Olaf roter noe forferdelig. Media har anklaget opprørerne i Øst-Ukraina for å være skyldig i MH-17. Olaf tror at Media har anklaget Putin for å være skyldig.
Det egentlige målet for de ukrainske jagerflyene var Putins fly, som passerte området på samme tid

Tank destroying mix of amunititon
So what could have happened? Russia recently published radar recordings, that confirm at least one Ukrainian SU 25 in close proximity to MH 017. This corresponds with the statement of the now missing Spanish controller ‘Carlos’ that has seen two Ukrainian fighter aircraft in the immediate vicinity of MH 017. If we now consider the armament of a typical SU 25 we learn this: It is equipped with a double-barreled 30-mm gun, type GSh-302 / AO-17A, equipped with: a 250 round magazine of anti-tank incendiary shells and splinter-explosive shells (dum-dum), arranged in alternating order. The cockpit of the MH 017 has evidently been fired at from both sides: the entry and exit holes are found on the same fragment of it’s cockpit segment!

(Olaf er den typen nordmenn som ikke er kritisk til NRK og media. Han er blitt for dum)

1 Like

Nå var det ikke Russland som var mistenkt for å ha skutt ned Malaysiske passasjerflyet, det var ukrainske opprørere, men dette vet du jo!

2 Likes

Olaf snakker som en gammel offiser … og alt sammen er “russerne”.
Hvis den antagelsen stemmer: Olaf ser på Putin som en fortsettelse av den kalde krigen.
-Vi må forsvarer Norge mot russerne

Hva Oslo kunne ha vært uten Olafs innsats?
1 Like

Olaf er ikke gammel soldat, men jeg er. Og så var det ikke Russerne som angrep Norge, det var tyskerne! Russerne derimot, befridde deler av Norge.

2 Likes

Din personlige kritikk av meg, tar jeg ikke alvorlig, men tenk deg litt om før du slenger ut kritikk mot andre mennesker. Men her på Steigan.no blir du vel ikke sensurert?
Og til det du prøver å skrive:
“Olaf roter noe forferdelig. Media har anklaget opprørerne i Øst-Ukraina for å være skyldig i MH-17. Olaf tror at Media har anklaget Putin for å være skyldig.”
Jeg tror ikke noe som helst! Jeg vet at anklagene fra JIT mot det russiske forsvar går på at den russiske agressor stod bak nedskytingen, og har sågår utarbeidet stevning mot 3 russiske offiserer og 1 ukrainsk terrorist for ugjerningen (inkludert den russiske offiser Girkin og en høytstående GRU-offiser). Selv russiske offiserer har i 2015 gått ut i media og bekreftet at ukrainske jagerfly teknisk sett ikke kunne ha skutt ned et fly i denne høyden.
(Derfor konsentrerte Russiske propagandister seg om at flywet ble skutt ned av en eldre modell av BUK som Ukraina hadde i sitt arsenal. Vel vitende om at alle tekniske bevis gikk på at raketten ble skutt opp fra ORDLO - det russisk-okkuperte områet, nærmere bestemt i Torrez.
Men du svarer jo aldri på det som jeg prøver å kommunisere: hvorfor Russere aldri vil innrømme noe som helst, og serverer løgner på løgner for å dekke over sine ugjerninger.

Du har kanskje ikke notert deg at det tok over et år før Putin innrømmet at han sendte russiske soldater for å overta Krim. Til da, var den offisielle forklaring at det var lokale patrioter (uten insignia) som tok kontrollen. Og han fortsetter sine løgner med å si at Russland ikke har militære i Donbas. Selv om det er tonnevis med dokumentasjon.
Putin er vår tids største løgner!

1 Like

Stalin var ikke interessert i Norge. Det største bidrag til Finmark var å ødelegge Kirkenes og Vadsø. I motsetning til tyskerne, som bygde opp institusjoner og anla veier. Etterhvert ble næringslivet i Finnmark service for tyskerne. Finnmark gikk så det suste fram til oktober 1944, da Q-regjering beordret evakuering av Finnmark og Exil-regjering ba nordmenn bo i huler på fjellet uten mat og drikke.

1 Like

Det er ingen som vet hvem som skjøt ned flyet, bortsett fra de som gjorde det, men det er mange som spekulerer helt uten bevis. Og det at JIT anklager noen beviser ikke skyld, og “bevisene” til JIT er syltynne. Har du noe svar på hvorfor ukrainske luftfartsmyndigheter endret ruten til flyet, fra en trygg rute til en rute over et krigsområde? Man sender ikke et sivilt passasjerfly over et krigsområde med harde kamphandlinger.

1 Like

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Antagelig prøver du å fortelle oss at russerne også “invaderte Krim”, men at de ikke vil innrømme det, og at russerne forgiftet Skripal, men at de ikke vi innrømme det.
Du er blitt en sau

1 Like

Trump er den presidenten som har løyet mest, i følge amerikanske medier.
Og alle land lyver til befolkningen, de lyver så det renner av dem, og tror man noe annet er man veldig naiv. Og politikerne er yrkes-løgnere, det hører med til jobben deres, de tror at folket ikke kan håndtere sannheten. Ukraina har også blitt tatt i mange løgner, men dette kan du lese om på nettet!

1 Like

Putin er vår tids største løgner!

Du rapportes til moderator
Putin som type er en beskjeden kar

Det kan vi ikke si om løgnerne i NRK eller Olaf.
Hver gang Olaf poster løgner her bør han konfronteres, eller slettes

1 Like

Beklager, jeg glemte narsisisten i Washington. Han lyver uten mål og mening. Men Putin lyver systematisk. Jeg vet ikke hva som er verst.
Hva Ukraina lyver om, er jeg mindre kunnskapsrik om. Jeg vet jo at det forekom løgner i det forrige regime (først og fremst fortielser om korrupsjon og andre kriminelle handlinger begått av “high-ranked” mennesker. Imidlertid hear jeg aldri opplevd en øst-Europeisk president som har vært så transparent og ærlig som vår nyvalgte president.

Stakkars deg. Du tåler tydeligvis ikke at dine konspirasjoner eller siteringer av konspirasjoner blir motsagt.
For meg betyr det ingen ting å bli sperret ute av denne bloggen. Det sier i såfall veldig mye om bloggens holdning til det “frie ord” og bloggens politiske ideologi. Men vi får se hva som skjer.
Om deg trengs det egentlig ikke ytterligere kommentarer. Det klarer du fint selv.

Jeg leste et eller annet sted i gårdagens VG at Trump internt i Det hvite hus hadde uttalt til sikkerhetsrådet at han ville gå til motangrep mot Iran hvis Irans bombing av USAs baser i Irak hadde medført at et en eneste amerikansk soldat hadde blitt drept i angrepet. Vet ikke om vi kan stole på et slikt utsagn. Men er dette riktig betyr det at verden var et lite skritt unna hva som kunne ha utviklet seg til å bli en storkrig eller endog WW3. Og hva hadde eventuelt skjedd hvis en av passasjerene ombord på det nedskutte flyet hadde vist seg å vært USA statsborger? Men hadde de 70 norske soldatene som befant seg på USA-basen blitt drept, så spørs det om dette hadde betydd noe for Trump (soldater fra andre NATO-land enn USA er vel å betrakte som å være kanonføde el).

2 Likes

Du har nettopp tapt 2 diskusjoner på steigan.no og blitt rapportert i tillegg

1 Like

[quote=“SHO, post:15, topic:5201, full:true”]
Jeg leste et eller annet sted i gårdagens VG at Trump internt i Det hvite hus hadde uttalt til sikkerhetsrådet at han ville gå til motangrep mot Iran hvis Irans bombing av USAs baser i Irak hadde medført at et en eneste amerikansk soldat hadde blitt drept i angrepet.

Nå er Trump amerikansk president, ikke norsk, tysk, dansk osv. Det ville sett litt rart ut synes jeg hvis han skulle truet på vegne av andre lands borgere. Er det bare jeg som synes det?

Og hva hadde eventuelt skjedd hvis en av passasjerene ombord på det nedskutte flyet hadde vist seg å vært USA statsborger?

Si det. Jeg tror amerikanerne hadde forstått det, eller dvs. forstår situasjonen. De har jo tross alt selv skutt ned et iransk passasjerfly ved en feiltakelse en gang. Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan slike feil kan skje mtp. at alle sivile fly har IFF-system som gir et “falskt ekko” og identifiserer flyet både for sivile og militære radarer.

Men hadde de 70 norske soldatene som befant seg på USA-basen blitt drept, så spørs det om dette hadde betydd noe for Trump (soldater fra andre NATO-land enn USA er vel å betrakte som å være kanonføde el).

Dette er en følelsesmessig uttallelse basert på hva man tenker om en person i utgangspunktet, men som objektivt sett er uten verdi. Som nevnt før så er Trump USAs president, mens andre land må svare for sine borgere. Det er norske myndigheter som har valgt å sende norske soldater til denne basen, og de er ikke Trumps ansvar. Norske soldater er imidlertid alliert med amerikanske og andre i denne konflikten, og da må man ta det for gitt at det er “èn for alle og alle for èn”. I hvert fall gjør jeg det.

1 Like

Samme hvordan man vrir og vender på det så ville alle passasjerene vært i live i dag om det ikke hadde vært for Trump som gikk til krig mot Iran etter å blitt lurt av Mike Pompeo.
Trump sa at det var svaret på et kommende angrep på USSA baser, noe hverken Bernie Sander eller andre hadde hørt noe om på brifing møtet i forkant.
Det sies at det var Tucker Carlson i FOX som fikk han fra å svare på de Iranske motangrepet.

Uansett så trenger vi neppe vente lenge på neste hendelse, svært mektige aktører i dypstaten ønsker desperat en storkrig mot Iran og har gjort det lenge.

Hva Olaf og Hitler mener om Russland er totalt uinteressant.

Du fortjener ikke flere svar, men sender allikevel en artikkel som beskriver Putin som løgner:
https://www.kyivpost.com/article/opinion/op-ed/paul-niland-vladimir-putin-liar.html?fbclid=IwAR0YW-YiweLGWZ465_kXFdwaONuVb2cjHjI6Oa-JVZQpsrTeofsStn5ad3k

hvis du gidder å lese den (og om du kan engelsk?)

Kilden er Ukrainsk … de som forbød russiske TV-kanaler. Det blir som å spørre kona til en tyv om å vitne mot han