Nyheter MDTV Forum Om Doner

Inkassoselskapene med superprofitter

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/03/inkassoselskapene-med-superprofitter/

Av Øyvind Andresen. Antall inkassosaker var i 2018 nær ti millioner i Norge. De private inkassoselskapene profeterer stort på å utnytte kundene, gi skyhøye salærer på små beløp og sende sakene raskt til namsretten. Dette belaster unødvendig rettsvesenet og politiet. Under det rådende markedsliberalistiske systemet er det liten politisk vilje til å gjøre noe med…

Jupp, jupp - mye av overskuddet mitt de siste årenen har gått i lomma på de gutta.

https://www.chesterton.org/shop/utopia-of-usurers-wiseblood/

Veldig enig i at noe må gjøres med lovgivningen. Per i dag betaler jeg mellom 4-6 tusen per mnd og har gjort det siste 5 år. Alikevel øker samlet gjeld hvert år. I tilegg kommer det gamle saker opp på 4 årsgrensa hele tiden fordi gamle krav selges til nye innkrevere som plusser på 5000kr i salær på ei regning som opprinnelig var betalt på 500kr. Da banksystemet som ble brukt til å betale den gang er forsvunnet i dag kan man heller ikke gå tilbake å finne betalt beløp så langt tilbake. En annen ting inkassofirmaene elsker å gjøre er å sende ut krav rett før jul eller ferie , slik håper de at det skal bli avglemt og de kan inkassere et klekkelig salær oppå tidligere beløp helt lovlig, uten at du engang får det med deg, eller har mulighet til å få gjort noe før det er gått over fristen. Hver gang man faktisk får tak i dem og spør om det er mulig å få omgjort frist, sier de at alt er på datasystem og at det er intet dem kan gjøre(100% pisspreik sef)
Inkassoselskapene er intet annet enn et legalisert mafiaapparat for innkrevning. Med loven i hånd Trår de folk under støvelen og holder deg der av livet, dersom du ikke har ressurser eller midler til å få gjort alt opp i en smekk…

Jeg ser du nevner 5 år. Du har krav på innløsning til rimeligere betalingsvilkår og annet rentenivå etter 5 år.
Jeg er ellers enig i det du skriver . Det norske inkassomarkedet er så lukrativt at den norske innkassobransjen er misfornøyd med mulighetene de har i andre land. Alle regjeringer fra begynnelsen på 80 tallet har stått bak lovverket som gjør det mulig. Endringene som er foreslått nå er bare av «kosmetisk» betydning.