Nyheter MDTV Forum Om Doner

Infantil krigspropaganda for barn

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/10/infantil-krigspropaganda-for-barn/

Klinikk for krisepsykologi har publisert en tekst av psykologspesialist Heidi Wittrup Djup og professor Atle Dyregrov om hvordan man skal snakke med barn om Trident Juncture. Her legger vi ved noen perler fra deres infantile krigsprosa for barn: «NATO er et fellesskap av mange ulike land, som vil hjelpe å forsvare hverandre dersom noen land…

Jeg har sansen for det siste avsnittet.

Vi lever i en veldig veldig dårlig film…

Det handler når det kommer til stykket om en infantilisert befolkning. Var det ikke for at den “voksne” befolkningen nå allerede befinner seg på et stort sett infantilt nivå så ville vel ihvertfall propagandaen vært av en noe mer subtil karakter. NRK Super - som jevnt trutt produserer propaganda og “politisk korrekt” fordumming av barn året rundt - de har lagt ut en liten video hvor NATO presenteres som en “klubb”. Uttalelser fra både “forsvarsminister” Bakke-Jensen og “klubbleder” Stoltenberg som avslutningsvis sammenligner NATO med en venneflokk som kan beskytte hverandre i skolegården… Som amerikanerne sier: You can’t make this shit up

“Infantil” synes jeg er en fornærmelse mot unga. De er tross alt langt mer rasjonelle enn folk som har vært hjernevaska på steroider i tiår etter tiår. “Imbesil” er vel nærmere :slight_smile:

Eller hva med “senil”?

Gil Scott-Heron viste hvor det kom fra i sin B-Movie, men jeg tror det han så det best på slutten:

Servil går bra, atrustisk og servil

Eventuelle traumer som følge av å være vitne til en militærøvelse vil være sterkt kontekstavhengig, hvilket også er gjeldende for hvilke ord man velger for å trøste barnet. En slik “oppskrift” som dette er derfor totalt unyttig. Å begynne å mase om NATO, hva det er, og hva det står for osv, er uansett fullstendig på trynet og totalt irrelevant for en liten stakkar som har fått seg en støkk i forbindelse med sterke sanseinntrykk fra en militærøvelse.

Dette er faglig skivebom i forhold til krisepsykologi rettet mot barn, og er mer å regne for politisk indoktrinering og kvelning av kritisk tenkning. Banner på at dette er noe de skal tre ned over hodene på fornuftige lærere der ute, som mer enn gjerne tar de genuine samtalene omkring NATO i skolen.

Hei unger, få proppene ut av øra og hør etter, viktig beskjed fra onkel Ford!

Mange av dere vet dette allerede, men jeg sier det tydelig og greit rett ut nå, så vi er sikre på at alle har fått det med seg:

Pass dere for de voksne. De står der og ser så svære og sterke ut og sier at de er mora og faren deres, og at de har livserfaring og vet alt bedre enn dere, men de bare narrer dere. Dere må ikke finne på å tro på et ord av det de sier, for de voksne er i virkeligheten alldeles klin, hakke gærne, de ljuger så de tror det sjæl og klemmer ut av seg helt utrolig mye vås og drittprat, og de er blant annet i full gang med å gjøre det skikkelig, skikkelig vanskelig for dere unga å få dere et helt vanlig eller litt kult liv i fremtiden, når dere blir store. Noen av dem er virkelig bånnkjipe, men de fleste er bare svake og redde og dumme - men klin, hakke gærne er de uansett alle sammen, og de driter blankt i dere. Og de finner stadig på de verste pranks og rampestreker og bare durer ivei, selv om folk dør av det eller får det så kjipt at de nesten skulle ønske de døde i stedet.

Så dere får nesten bare oppdra dere sjæl videre fremover; de store hjelper de minste med det de trenger hjelp til, lev med dyra og lær livets kunst av dem, husk nok søvn, ta tran, spis mye sukker på lørdager, men puss tenna, alltid én våken bålvakt, Kardemommeloven er loven, og igjen: Ikke stol på noen over tjue. Ok?

Er det noe spesielt er det bare å spørre. Og jeg kommer aldri til å bli voksen, i tilfelle noen lurte på det. Lover.

Eks. på voksne:

Gotta keep the devil way down in the hole.

Ja. Og dette var vel den milde versjonen.

De voksne som regel er forbilder .
Illustrerende eksempel fra det virkelige liv :

Ei dame, (som ikke var mora) , skulle kle på en liten gutt med fine lyse englekrøller.
Han var ca 4 år og så veldig uskyldig og englete ut.
-Men har du ikke stilongs du da gutten min ?
Da så han bestemt på henne og sa :
-Nei, men jeg har jævli lange underbukser !!!

Ja, for kølsvarte, jeg vil jo nødig skremme vettet av unga.