Nyheter MDTV Forum Om Doner

IKT-bransjen, mediene og steigan.no

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/ikt-bransjen-mediene-og-steigan-no/

Av Einar Flydal. Jeg oppfordrer så gjerne folk til støtte både steigan.no og flere andre nettsteder på ulike fløyer som leverer stoff som ikke kommer inn i de store mediehusene. Min begrunnelse ligger i bransjeutviklingen – og i det eksemplet jeg syns er det mest dramatiske av alle tenkelige. Det kommer fra nettopp den sektoren som har…

De store mediene MSM, er eiet at de som eier de store multinasjonale teknologiselskapene. MSM er ukritiske for de skal fungere som salgsfremmende for deres teknologi som truer menneskers helse og naturen. Det er kortsiktig profitt som er selskapenes mål, kostnadene for ødeleggelse av miljø og natur betales av neste generasjon. Men med den farten naturen ødelegges på nå av rovdyrkapitalen, vil vår generasjonen sannsynligvis oppleve at naturen kollapser, som feks at insekter og småfugl forsvinner.

Sannheten står seg, om den bare blir utrykt. Det bidrar du kraftig med - takk. Og takk til Steigan som gir den en plattform.
Den eneste virkelig kraften i vårt univers, er elektrisiten og elektromagnetismen. Den holder alt sammen, og å tukle med den, er å tukle med livet.

Det blir litt for mattemagisk, men ja - det er der det ligger. Derfor Cern og The Higgs Boson Blues.

Vår ungdoms vibber har mer for seg enn kynikerne ante.

Det var ikke min GATE.

“Den holder alt sammen, og å tukle med den, er å tukle med livet.”

Ha en fin sommer, og heldig er du som kan nyte ferske reker fra brygga.
Hæljevideo og kanskje drømmejobben for deg.
Denne gamle videoen får holde til ut august, slit den med helsa :smile:

Å, så herlig mørkt og trist. Cave passer utmerket her i Mot Dags evige mørke. Dóg, det var i grunnen både mer mørke, trøkk og moro, og helt krise og varslet untergang i det australsk-tyske støysamarbeidet i de dager da verden ennu var ung og dum, ikke bare dum som i dag. Altså sånn cirka i 1983, da Nick Cave med The Birthday Party inntok Chateu Neuf-kjeller’n 19. mars, et sjokk Oslo egentlig aldri helt kom seg helt etter.

Foto: Steinar Buholm

I november samme år spilte Birthday Partys gitarist Blixa Bargeld (helt til venstre på bildet) på Lakkegata Skole (senere aka Slurpen) med sitt eget band, Einstūrzende Neubauten, og selv om publikumsfrieriet til N. U. Unruh dessverre ikke er med i dette korte klippet (han kastet Molotov cocktails fra scenen, og det var langt fra med full kontroll, snarere tvert i mot), gir klippet et representativt inntrykkk av noe av det subkulturelt hippeste man kunne oppleve et kompressor-bor gjøre uten noter den gangen. Og de fikk, antagelig ved en etterretningsmessig inkurie, lov å komme tilbake til Oslo allrede året etter, i 1984. Da spilte de på nedlagte Akers Mek, men da våkna nok noen med ansvarsfølelse, for det varte ikke lenge før man bygget om hele bydelen til shoppingsenter for vestkantmennesker.

“Problemløsing i offentlig sektor” pleide nok å være i overkant sisyfosarbeidspreget, selv for meg - best case scenario. I verste fall akkurat som i videoen du lenker til. Men det blir slutt på alt det der nå, da offentlig sektor, med noen få, hederlige unntak for justis, etterretning og andre sivilisatoriske nødvendighetsartikler, legges ned. Problem løst.

Den virkelige drømmesommerjobben har jeg selvfølgelig allerede, og den innebærer hard fysisk, faglig relativt enkel og sosialt meget givende innsats, samt et visst overordnet teknisk ansvar, i forbindelse med det å rigge og gjennomføre smale, dugnadspregede kulturarrangementer/ konserter med og for ungdom (og ungdommelige gamlinger), på åsteder som dette; i restene av gamle Krikken Kystfort på Skåtøy. Med nedenstående panorama som live backdrop:

The Krikken Rig 2019 - backdrop. Foto: aford

Galleri med flere bilder fra Krikken kommer etter hvert. I mellomtida må du la deg avspise med noen andre av sommerens hofteskudd fra mobilen min:

Fortsatt god sommer til deg og røkla.

Her kommer ord til kort, men forsøksvis MAKAN til utsikt : )

Det minner meg om stemningsfulle sommernetter i skjærgården som jeg aldri glemmer, og jeg har opplevd mange. Elsket bildene : )

Hinsides fett. Bare ikke fortell hele verden hvor fint vi har det her. Drøyt 10.000 innbyggere er akkurat passe mange i denne byen. :blush:

Gleder meg til flere bilder … nå ble jeg faktisk inspirert til å fotografere selv .

Konge. Best tenkelige virkning og respons. :ok_hand:

Værsågod. :slightly_smiling_face:

Tusen takk !
Ja nå fikk jeg sansen for den øya, ja hele området , både Skåtøy, Kragerø, med Stabbestad og Portør, er jo en perle av et sted å oppleve sommeren. Har aldri vært der faktisk, og tenker at det må jo være et sted man MÅ besøke og finne inspirerende motiv.

Det må man, også må man legge igjen raust med penger til oss av-industrialiserte og motvillig fylkessammenslåtte heimfødinger som bor her hele året og forpakter gården for Ivar “med hølet” Tollefsen, som snart har kjøpt opp hele sulamitten, og så må man komme seg til h****te vekk og hjem igjen innen medio august, og la oss i fred til å telle knapper bak gråpapiret i butikkvinduene, som forkynner at muséet byen åpner igjen rett over 17. mai neste år, ok? :sunglasses:

Og, ja: Levang-halvøya med Stabbestad og Portør er en stor og vakker bakevje uten gjennomfartstrafikk du trygt kan avlegge en ekspedisjon. Obs! Sponset annonse: Og ta da selvfølgelig middagen, kaffen og forfriskningene hos Annika og Vidar ute på tradisjonsrike Portør Pensjonat/ Losen Pub! Velkommen!

Typisk Portør på vei utover. Foto: aford

Hvis du, som du har nevnt før, har feriert/ oppholdt deg mye i tilsvarende sør-norske skjærgårdsomgivelser, og har vært på Jomfruland mange ganger (en endemorene som ligger som en beskyttende voll eller fartsdump mot havets villskap helt ytterst langs Kragerøs øyrike øyrike), men aldri vært innafor renna, på noen av de større øyene i selve skjærgården – da tipper jeg at du kanskje er vokst opp med sommerferier i båt langs kysten?

Elektrisk signalbøye, solcelledrevet. Foto: aford

Jeg visste jeg hadde sett noe sånt et sted, og undret meg hvorfor de ikke ville ha med inntektene som sommergjestene brakte med seg… men skjønner at de tar livet med ro, og ikke er dratt med i dragsuget der man lar pengene styre. Det må jo ha vært der i kystbyen din vil jeg tro.

Obs! Sponset annonse: Og ta da selvfølgelig middagen, kaffen og forfriskningene hos Annika og Vidar ute på tradisjonsrike Portør Pensjonat/ Losen Pub! Velkommen!

Det var akkurat det jeg ville !
Jeg syns det virket som et kystparadis, fikk liksom Portør fredens sted i dette, Paradis i neste - assosiasjoner, og har også klart å ta meg en virituell kjøretur på Skåtøy, via en video jeg fant.Den øya var lang !
Eidkiltrollet har jeg lest om nå :relaxed:, og kanalen .

Du er sikkert lommelyktkjent i de underjordiske gangene som en annen bare har lest om. Det var vel der du eksperimenterte med ditt første kyss kanskje, ikledd grev dracula kappe ? Jeg sier det ikke til noen, det er jo privat.
Jeg virket som " guide " som barn for noen andre barn i noen tyskerbunkerser i mørket der nede i de fuktige gangene.
Når det gjelder båt, hadde vi det, både med og uten motor, men den brukte vi ikke på sjøen, men i nærheten av der vi bodde, men på sjøen, om sommeren, var familien som regel alltid i skjærgården, og jeg skjønner det nå , at det var der jeg erfarte på sjøen uten foreldre, hvordan friheten ser ut, smaker og lukter og høres.

Det var lukten av sjø, smaken av sjøsprøyt , lyden av måker og bølger, og synet av havglitter, og svalene som flyr høyt på himmelen imot solnedgangen . Livet er best ved sjøen

Jag trivs bäst i eget selskap öppna landskap,
nära havet vill jag bo,

for kølsvarte.

Mange medier er vel også relativt avhengig av annonseinntekter fra telekombransjen.

Eksempel på nyhet som neppe kommer til å bli omtalt i norske aviser:

Fransk domstol har beordret at smartmålere fjernes fra 13 franske hjem grunnet helseplager som retten finner at muligvis kan være knyttet til målerne. Det er også ventet erstatningssaker fra folk som er blitt syke.

I artikkelen nevnes også at franske domstoler tidligere i år har vedtatt at communes og landsbyer som ikke ønsker smartmålerne, har lov til å nekte.

En rekke franske communes har dessuten valgt å utsette eller begrense utrullingen av smartmålere