I morra blir det borgerkrig i USA? Sikkert ikke. Men kanskje det blir det første skrittet på veien til kollaps for USA som supermakt og demokratiets fyrtårn. I hvertfall for CNN. For andre har denne nedturen begynt for lenge siden. Og Frank Zappa hadde ikke mye positivt å si i 1970;
Zappa burde blitt president! Men uheldigvis ikke. Vaclav Havel ville ha Zappa som kulturminister i Tjekkoslovakia etter murens fall, men kunne ikke, fordi han ikke var født der. Zappa var eksplisitt politisk. Det er bare å høre på de uttalige intervjuene. Han var sylskarp og godt orientert, i hvertfall etter det jeg kan bedømme. Og jeg mener det kan høres det i musikken også, men da må du kanskje være så gammel som meg, og forstå konteksten og referansene.
Det er skrevet et tonn av bøker om hvordan kunst, opposisjon, revolt og andre ubehagelige utvekster i samfunnskroppen, blir tygd og fordøyd av det etablerte, det bestående, i det minste i økonomisk oppgangstider slik vi hadde på 50, 60 og 70-tallet. Så Zappa havner i den smørja, i likhet med så forskjellige folk som Pål Steigan og Erik Damman og uttallige andre, ekstremt forskjellige som de ellers er. Det er bare i tider hvor det etablerte av forskjellige grunner er svekket, at omveltninger kan føre til et såkalt paradigmeskifte.
Spørsmålet er om dette er tilfelle i USA nå?
Astrologene mener at datoen 20/1-2021 er ytterst ubehagelig. Det er en greie mellom uranus og mars som er helt sprø, akkurat på denne datoen.
Og jeg vil tilføye; 20012021. Ser du?