Nyheter MDTV Forum Om Doner

– Hvorfor drive med heroin og sprit, når du kan begynne i byggebransjen?

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/02/hvorfor-drive-med-heroin-og-sprit-nar-du-kan-begynne-i-byggebransjen/

Det er ingen risiko forbundet med å drive med sosial dumping i bemanningsbransjen, mener Boye Ullmann. Dette skriver Fri Fagbevegelse. Uttalelsen kom da Litteraturhuset og LO i Lillehammer arrangerte debattmøte om arbeidslivskriminalitet. Ullmann sa videre: – På 80-tallet, selv under Willoch, var det et arbeidsmarkedsutvalg hvor arbeidsgiver hadde bevisbyrden i forhold til hvis det skulle…

Hvilken forskjell på byggebransjen i Tokyo og Oslo! Da vi var i Tokyo sist sommer observerte jeg flere vedlikeholds- og byggeprosjekter, og hva som slo meg var at bygningsarbeiderne i Tokyo nesten utelukkende består av eldre, gråhårede herrer. Ja faktisk var dette stort sett menn over 50, og det så også ut til å være en hel del bygningsarbeidere over 70 år. Og det var utelukkende japanere på byggeplassene.

Pussig var det også å observere at på jernbanestasjonene hadde alle menn dressbukse med blå eller kvit skjorte samt stresskoffert. Trolig er dette standard for reise til og fra jobb, og mest sannsynlig drar disse ærverdige gamle bygningsarbeiderne en kjeledress utenpå dressen når de ankommer jobb.

Javisst er det sikkert en fordel med muskuløse, underbetalte østeuropeere i sin beste alder, leverte tidligere på byggeplasser og kunne observere at her var mye svært robuste folk, som nok utmerket tåler jaget og 24 timers arbeidsøkter når det trengs. Men når det kommer til byggefeil og slurv tror jeg ikke de på noen måte kunne hamle opp mot de japanske bygningsarbeiderne på 50+. Selv ville jeg mye heller hatt en gjeng med grånende, erfarne og ansvarsbevisste japanere til å bygge mitt hus, enn uerfarne østeuropeere med språkproblemer som arbeider på akkord. F. eks. har jeg hørt om tilfeller hvor hele hus med gulvplatene påskrevet denne side ned, er lagt opp!

Sant:) Bygg er helt sirkus og korte kundeforhold og bygg er det første som går opp etter en lavkonjunktur og det første som raser når det går semre… Dvs heroinet er på vei og ta slutt. Ut ur EØS og lovverk og fagforeninger er medisinen.

Polakkene er veldig kunnige på mange områder innom byggnisje er min erfaring. Men idag så konkurrer de ut norske arbeidere og det er ikke riktig så det skal vare. Norske arbeidere har norske levnadskostnader det har ikke polske arbeidere som spenderer pengene\lønnen i Polen. Nordmenn byggde opp norge fremst for kommende generasjoner. Ikke for polakker litt tilspisset… EØS er galenskap langsiktig. Nå er det som å pisse i buksene for å hålde vermen.