Nyheter MDTV Forum Om Doner

Hvordan USA planlegger å la sine selskaper fortsatt dominere

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/04/hvordan-usa-planlegger-a-la-sine-selskaper-fortsatt-dominere/

Av Stephen Gowans. Den 22. mars rapporterte The Wall Street Journal om hvordan «Marinekorpset planlegger å få ny utrustning for å møte trusselen fra Kina». Det som beskrives som «trusselen» fra Kina, viser seg å være trusselen om at Kina er i en posisjon til å forsvare seg selv. [1] Her er et utdrag fra…

2 Likes

Jag läste att det varit ett coronavirusutbrott på ett amerikanskt örlogsfartyg i Stilla havet. Bara på ett?

1 Like

Hvis du føler sterkt for å dra ut med en høytrykksspyler med coronavirus og smitte flere av dem, får det bli din sak. Men du kan alltids få låne flytevest og en badehette etter mutter’n av meg.

Fordi Kina må få svi for hva de gjorde mot verden, når de slapp viruset fri for å dele på dritten, samtidig som de støvsugde det vestlige markeded for smittevernutstyr.
kina tok alle maskene

Det er Kina som gjør slik.

Javel, hvis du sier det så. Jeg liker ikke konseptet “stormakt” særlig godt, uansett om den ligger øst eller vest for verdens navle (meg). Ta den ene drittsekken og bank den andre med.

Det er bare en generasjon som har fått leve sitt liv i et paradis, som kan være så naiv. Det store spillet om global innflytelse stopper ikke opp, og da heller USA enn Kina som hegemon.

tigers 1
tigers 2

Nåja, det kan vel være at jeg ikke egentlig er fullt så naiv at jeg tror at mitt forslag over, om bruk av drittsekker i stormaktsversjon, er særlig relevant eller forholder seg til virkeligheten i spesielt stor grad. Det var kun et personlig hjertesukk og uttrykk for en grunnholdning av ikke-politisk art.

Når det gjelder en foretrukken hegemon, dersom jeg ble stilt opp mot veggen og helt seriøst måtte velge mellom de to nevnte, er svaret at også jeg nok heller ville valgt USA, av flere grunner. Det blir mye som å velge mellom pest og coro kolera, men sånn er det i hvert fall.

1 Like

For meg holder det med ytringsfrihet. Jeg har ikke så mye mot Russland heller, men de er ikke i stand til å være noen verdenshegemon.

1 Like

Jeg vil gjerne ha enda mer, men ytringsfrihet er helt grunnleggende for det meste av det andre. Nå synes jeg ofte det ser ut som at USA er blitt et rent instrumentelt verktøy for en mindre klikk av private aktører og hardcore sionister/ staten Israel, og at sterke krefter i denne sfæren gjør alt de kan for å avvikle reéll ytringsfrihet så fort som mulig. Kina har overhodet ingen tradisjoner for hverken ytringsfrihet eller individet som noen relevant enhet. De er muligens langsomt på vei opp av den grøfta, men prøver jeg å kaste et blikk på en tidslinje inn i fremtiden, setter jeg nok penga på at USA allikevel ikke rekker å avvikle fullstendig vestens siste rest av ytringsfrihet så fort at Kinas foreløpige score på den skalaen vil bli bedre enn den amerikanske på en stund, og i hvert fall ikke i min egen levetid. Luftige tankesprang og stor usikkerhet, men det er lov å gjette.

De som får makten, får også øynene på seg og ansvaret for alt som går feil, og da går det som det har gjort 109 ganger før.
109 pubs

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.