Nyheter MDTV Forum Om Doner

Hvem finansierte USAs gjeldsøkning på 4.500 milliarder dollar siste 12 måneder?

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/08/hvem-finansierte-usas-gjeldsokning-pa-4-500-milliarder-dollar-siste-12-maneder/

Under den såkalte «pandemien» har USA økt sin gjeld med utrolige 4.500 milliarder dollar. For ett år siden snakket man i USA om et «gjeldstak» på 22 trillioner (22 billioner eller 22.000 milliarder etter norsk tellemåte). Nå er dette taket blåst til himmels, og gjelda passerte nylig 26.500 milliarder. Woosh, som trillionene flyr! Men det…

6 Likes

Kjapp beskrivende skildring av et evil imperium på vei inn i oppløsning . . .
:+1:

2 Likes

Alle som kjøper og selger i dollar har finansiert det, slik de alltid har gjort. Da DeGaulle prøvde seg på å få gull i stedet,fikk vi petro-dollaren, og den er bare understøttet av USA styrke, og oss “dollar-eiere”.

Man kan kanskje burde begynne nedenfra og opp stedenfor ovenfra og ned. Fra positiva penger. Ny hjemmeside.

Hur ska dagens ekonomistuderande som är framtidens makthavare, opinionsbildare, politiker, finansiärer och företagsledare, kunna forma stabila och produktiva ekonomier globalt, om de inte har en realistisk bild av bankväsendet och hur pengar skapas? :confounded:

Problemen

Flertalet institutioner i ekonomi lär ut den föråldrade teorin att banker skulle bara vara mellanhänder, som överför pengar från insättare till låntagare. Trots att det inom forskningen råder en överväldigande samstämmighet om att banker inte alls bara är mellanhänder. Istället är det så att ”merparten av pengarna i omlopp skapas av affärsbanker”, och affärsbankerna ”’skapar’ pengar där och då, genom att skriva in siffrorna på låntagarens konto”.

Facebook siden til positive penger.

Coronavirus problematikken har jo resultert i at sedelpressen har vart løsningen på økonomiske utfordringer når land har stengt ned. Som artikkelen ovenfor viser. Positive Penger har en del om det.

Wolfstreet er et kjempenettsted, bra Steigan har oppdaget det!
:grinning:

Men slik jeg oppfatter det så har hele tida hans argument vært at «når Kina, Russland osv. selger sine dollarinnehavender i amerikansk statsgjeld (slik de NETTO ser ut til å gjøre nå), DA kollapser dollaren». Men nå ser vi altså at mesteparten av statsgjelda eies av amerikanske kreditorer, inkludert Federal Reserve hvis andel er økende, altså nylig «trykte penger», og dollaren ser ut til å være ganske stabil mot de viktigste valutaene likevel. Så hvordan henger dette egentlig sammen? Det ser jo ut til at verden fortsatt elsker dollar, sikkert til ergrelse for mange av Steigans lesere og kommentatorer. Betyr det at alternativene er enda verre kanskje?

1 Like

:joy:
Ja, “verden” elsker dollar på samme måte som slaver elsker lenkene sine!
Dollaren har hvilt på tre fundamenter, statusen som verdensvaluta, maktbruk og manipulasjon av gull og sølvpriser.
FED har mistet grepet på gull og sølvprisene, og det er det som kommer til å ta livet av dollaren. Mange land har skjønt dette, ikke bare Russland og Kina. Mange investorer har også skjønt dette, og kjøper opp gull for harde livet slik mange nasjoner også gjør.

2 Likes

USA har trykket mer penger på en måned enn det de har gjort de siste 200 årene, dollarens dager er talte.

2 Likes

Det første har du selvsagt rett i, jeg burde satt «elsker» i anførselstegn siden et flertall ser ut til å hate USA.

Det andre har du antagelig også rett i selv om maktbruken kanskje er en overdrivelse. U.S. dollar har rett og slett vært et greit transaksjonsmiddel i verdenshandelen som har vært bedre enn alternativene, foreløpig.

Selvsagt vil det komme til et punkt hvor dollaren helt eller delvis erstattes av noe annet. Kina, Russland og EU særlig jobber hardt for det. Men poenget til Steigan og mange andre har hele tida vært at utenlandske kreditorer kan «dumpe» dollaren og så vil den kollapse og dermed dens tillit. Dette ser ikke ut til å skje. Jeg tror dollaren vil erstattes av noe annet når dette «annet» er et bedre alternativ. Ikke før!

Jeg får håpe du kjøper mye gull nå siden du har så tiltro til det! Jeg tror du tar feil om du innbiller deg at det vil komme en ny valuta med gullstandard et eller annet sted som vil erstatte dollaren. Det største «problemet» sett fra makthaveres side med gullstandard er at utlånsmengden begrenses. Det å kunne «trykke» penger uten begrensninger er enhver myndighets våte drøm. Jeg tror ikke man skal innbille seg at dollarens konkurrenter er noe annerledes i så måte. Den lenkede artikkelen forklarer hvordan f.eks Kina kan utfordre dollaren på en helt ny måte med digital valuta.

1 Like

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.