Nyheter MDTV Forum Om Doner

Hva vil Amazon gjøre med arbeidslivet i Skandinavia?

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/08/hva-vil-amazon-gjore-med-arbeidslivet-i-skandinavia/

Netthandelgiganten Amazon har bekreftet at de vil etablere seg i Sverige. Alex Ootes, som er direktør for EU-ekspansjon i Amazon sier i ei pressemelding: – Amazon har vært tilgjengelig for svenske kunder og selskaper gjennom våre ulike europeiske hjemmesider i flere år, men neste steg er å introdusere et komplett detaljhandelstilbud i Sverige, og det…

6 Likes

I tillegg vil det bli Arbo. Bedriftslege som har rett til å både ringe deg og oppsøke deg hjemme mens du er sykemeldt. Svarer du ikke eller nekter du å åpne døra er du i trøbbel.

1 Like

Jeg forstår på familie og venner i USA at Amazon er himmel for forbrukere og tydeligvis helvete for de ansatte. Men jeg tror ikke at vi uten videre kan forvente det samme her. Veldig mange i USA har lite tid, rett og slett fordi de bruker så mye tid til og fra jobb. Det er store avstander til alt, og mye av dagen tilbringer de i bil og bilkø, og det siste de har lyst til når de kommer hjem kl 1830 er å dra i butikken eller på senteret. Amazon leverer alt over natta, hver dag, og selv svigerinne i Atlanta er på fornavn med sin faste sjåfør. De har en annen hverdag, rett og slett, og selv om jeg utnytter muligheten når vi er der til å kjøpe bilverktøy jeg faktisk ikke får tak i Norge, tror jeg ikke det blir det samme i Europa. Men mulig jeg tar feil, vesten er jevnt over på feil vei. Kappløp mot bunnen.

1 Like

Erfaringer fra de plassene Amazon har etablert seg i Europa tilsier at vi kan forvente det samme. Arbeidsplassene til Amazon er rene slavefabrikker, og rapportene om grusomme arbeidsforhold bare strømmer inn.
Amazon er derimot ikke et isolert fenomen, de har bare tatt det hele lengre enn noen andre. Problemet er den amerikanske ledelsesmodellen, Human Resource Management.
Denne modellen baserer seg på forskning som hadde som formål å øke effektiviteten på arbeid utført av mennesker til det nivå at de presterte som roboter.
Etablering av fryktkultur er første og viktigste steg for å innføre denne modellen på enn arbeidsplass.

3 Likes

Jeg jobbet en stund for en Amerikansk bedrift her i Nederland. Etter 6 måneder hadde jeg fått nok og jeg er ikke en vanskelig arbeidstaker. Det er direkte spionasje på ansatte som blir drevet med. Ikke ta det for gitt at det ikke kan skje i Norge. Konsernpolitikk er konsernpolitikk.
Selvfølgelig er det nok også Amerikanske bedrifter som ikke er steile og diktatoriske i forhold til ansatte, men hvem vet hvem som er hvem før man får seg jobb. Problemet er nettopp at arbeidstakere har mistet rettigheter. All makt har blitt overført til kapitalen. Midlertidig ansettelse skulle liksom være inngangsbilett til arbeidslivet men det har vist seg å ikke være tilfelle. I alle fall her i Nederland. Her må du søke om samme stilling hver tredje, sjette, niende eller tolvte måned samt reforhandle lønn.

1 Like

Siden venstresiden ikke vil snakke om Amazon, etnisk mangfold og fagbevegelsens død.
divershitty

1 Like

Rikingene fikk sosialistene til med på at kampen mot rasisme og for masseinnvandring var viktigere enn alt annet, og med mangfoldet så døde fagbevegelsene som beskyttet den hjemlige arbeiderklassen.

De nye fattige ville stemme sosialistisk i følge teorien, så partipampene så det sikkert som et grep for å sikre deres egne jobber også.
capitalism in decay

1 Like

Fra bommulls spinneriet New Lanark basert på slaveplantasjene : Robert Owen, britisk sosialismes far. Han så riktignok på de ansatte som maskiner, men de hadde velferdsgoder.

“His humour, his vanity, his kindliness of nature (all these have their share) lead him to make these human machines as he calls them (and too literally he believes them to be) as happy as he can, and to make a display of their happiness. And jumps at once to the monstrous conclusion that because he can do this with 2,210 persons, who are totally dependent on him - all mankind might be governed with the same facility.”

Han prøvde det sosialistiske eksperimentet i praksis da han overtok New Harmony i Indiana etter George Rapp.

Her Pushwagner-stil :

Edit : “People are treated like machines. But even machines fail and stand still. We are not allowed to do that.”

1 Like

En viktig dokumentar hvis man vil forstå dagens arbeidsplasser, og dagens samfunn for øvrig. Den dystopiske virkeligheten overgår dystopisk fiksjon.
Stein Stugu er den personen i Norge som har skrevet mest om denne galskapen.
1 Like

Ser den, og skal være ærlig nok til å innrømme at det er noen år siden jeg var «på gølvet», og mye har skjedd siden da. Er heldig og jobber nå for og med folk som bryr seg om ryddige og gode arbeidsforhold for alle, så vi skal gjøre det vi kan for å motarbeide ukultur som det. Jaja, hva skal man si. Det er motbakke på alle kanter nå for de som tenker lenger enn egen nese.

1 Like

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.