Nyheter MDTV Forum Om Doner

Hva skjedde med Norges syriske milits?

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/10/hva-skjedde-med-norges-syriske-milits/

Av Terje Alnes. Den syriske militsen, som fikk opplæring i treningsleir i Jordan av norske spesialsoldater, gikk raskt i oppløsning. Hvor er de nå? Da Tyrkia nylig rykket inn i det nordlige Syria ble fortropper av militser sent inn i kurdiskkontrollerte områder, for å rydde vei og gjøre den skitne jobben. Brutaliteten var enorm, opptak…

4 Likes

Igjen: Den reelle operasjonen som norske spesialsoldatene var en del av het “Timber Sycamore”. Dette var en ren regimeendringsoperasjon, og har i ettertid blitt bekreftet av to av lederne til gruppen som norske styrker trente opp. Se intervju om operasjonen her.

Det såkalte mandatet til de norske styrkene er bygget på påstanden om at syriske styrker ikke var villige/i stand til å stanse IS i å angripe Irak. Med dette som grunnlag mente Børge Brende og Solberg at vi hadde rett til å invadere syrisk territorium for å beskytte Irak. Samtidig ville Obama endre på regimet i Syria med kraftige sanksjoner som reduserte Syrias kampevne mot bla. IS. I ettertid vet vi nå også det som allerede da var åpenbart, nemlig at de samme styrkene som angivelig skulle bli brukt mot IS, faktisk var på oppdrag for å fjerne Assad.

Dersom regjeringen ikke kjente til dette (svært tvilsomt), så må noen av våre offiserer ha kjent til det, eller eventuelt blitt missinformert av sine amerikanske kollegaer. Hvor hviler ansvaret? Regjeringen, utro tjenestemenn i forsvaret, eller en utro alliert? Selvfølgelig visste Erna hva hun gjorde, og dette kan nok også bevises. Spørsmålet er om det er en reel politisk opposisjon i Norge som faktisk vil ta denne saken. Vi vet jo hvor Søre og Jens står i denne saken.

5 Likes

Det er skammelig at våre politikkere la seg bruke av USA/England/Israel. Det de er ansatt til å gjøre er å ta seg av Norge og Nordmenn. Det er våre skattepenger som betaler lønna de får. Når det gjelder det så er de kraftig overbetalt men det er jo en annen debatt.

2 Likes

Vi er så tungt inne økonomisk. Hele dagens politiske byggverk, står og faller med dollaren.
Det nærmer seg sannhetens time:

1 Like

Hvis eliten hører på https://no.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking Stephen Hawking så mener han at jordkloden kun er 150 år fra en kataklysmisk hendelse som vil uslette menneskeheten.
Vi har altså 150 år på oss til å bli demigods. Hvis noe skjer her som gjør at vi må forlate jorden så møter vi et par problemer. Det tar oss 70 000 lysår til nærmeste måne som vi kanskje kan bo på. Samtidig så kan ingen objekter flytte seg raskere enn 99,9999% av lysets hastighet. Så det problemet må vi løse, eller vi må endre vår persepsjon av tid. Uansett så må vi endre, bøye eller påvirke minst en naturlov for å komme oss i sikkerhet.

Foreløpig så ser det ut til at de sattser på kunstig bevisthet. Ikke kunstig intelligens for det har vi allerede. Som stave kontrollen på telefonene våre.
I det kappløpet som foregår så er det Google som leder. De kjøper opp ethvert selskap som kan tenkes å ha noe som helst nyttig i utviklingen av en kunstig bevisthet. Google har også kjøpt opp store land områder rundt omkring i verden. Også her i Norge Porsgrunn og Tonstad tror jeg det var.
Definisjonen på en kunstig bevissthet er en datamaskin/program som skriver sine egne koder.

Det kan jo synes dramatisk å skape en kunstig bevissthet, men har vi bare 150 år igjen så vil de nok mene at det er verdt alle risikoer. Samtidig hvis vi skal tro Presiden Putin så blir de første som kommer med en fungerende kunstig bevissthet de nye verdensherskerene. Så langt er det Google som ligger i ledelsen og ikke en nasjon. Hvis ikke en vil regne Google for det samme som amerikanske myndigheter, men det vil en jo ikke :slight_smile:

Det er mulig at eliten deler dine spådommer for fremtiden. Det nærmer seg sannhetens time.
Foreløpig er det ikke på datasiden det stopper opp men i forståelsen av hvordan vår hjerne virker. Vi har ikke noen nytte av en kunstig bevissthet som ikke “tenker og reflekterer” som oss. Det får de ikke til. De får ikke til å gjenskape vår evne til å se en sammenheng, forenkle og trekke ut det viktigste.

Så det er håp, sånn sett :slight_smile:

2 Likes

Hvis du regner stavekontroll som et tegn på intelligens, er jeg litt bekymret for deg. Om du lar deg overstyre av den, enda mer. Du har vel aldri spilt FallOut New Vegas? Der finner vi en av deres visjoner i Mr. House

Det har de forberedt oss på, siden jeg var barn. Selv har de bygd seg boliger under jorden - også som i Fall out. Siden vi ikke kommer oss ut av LEO, så er det nok ingen fare for at de vil stikke så langt.

At dollaren faller er bare bra. Da kan vi gi slipp på de lenkene som drømmen om oljefondet binder oss i.
Som er hele hensikten med det.

1 Like

Sorry Dias, men jeg må si at dette var en absurd tankerekke. For det første var ikke Stephen Hawking et orakel. For det andre er det nok å lage satelitter som går i bane rundt jorda for å unnslippe jorda (der de kan motta sollys hele “døgnet”). For det tredje så utvikles prosessorkraft i et akselererende tempo (og nå stabile kvanteprosessorer), mens kunstig intelligens allerede kan tolke meningsinnholdet i språk og simulere svar, eller slå mennesker i det intuitive brettspillet Go. Fordi teknologien utvikler seg i et akselererende tempo, så beveger vi oss mot en horisont ikke langt fram i tid, hvor teknologien vil være så avansert at vi ikke kan forstå hvordan samfunnet vil utarte seg etter dette; futurister i Silicon Valley estimerer at denne teknologiske singulariteten vil inntreffe på 40-tallet, og kanskje før.

Rovere på Mars? SpaceX?

2 Likes

Nå skal den har duret rundt der oppe i åresvis, og ennå virker solpanelene som om de skulle vært spylt daglig - så jeg har mine sterke tvil. Og så har vi kommunikasjonen. Men det er klart - dersom en tror på at Nixon snakket med mennene i månen gjennom telefon-apparatet, så er vel ikke det en aktuell problemstilling.

Har de kommet seg noe sted da? Alt de har gjort til nå, er vel å selge billetter?
For å sitere fra wiki-lenken:

The Apollo program continued during the four-year period spanning 1968 through 1972 with 24 astronauts who flew lunar flights but since then there have been no human spaceflights (min fremheving) beyond LEO.
Eller som NASA’s Don Pettit uttrykker det:

1 Like

Jeg deler din oppfattelse av AI som gjenstand for et nytt og altomfattende våpenkappløp. Men det er vanskelig å forestille seg konkret hvordan denne utviklingen vil ta form, men jeg er ganske sikker på at AI vil automatisere stadig flere oppgaver. Slik jeg ser det må imidlertid det nødvendigvis være en kritisk fase ved utviklingen av AI, på det tidspunktet der AI er fullstendig selvutviklende. Det er på dette tidspunktet at utviklingen vil skyte voldsom fart, og det er på dette tidspunktet at programvaren oppnår autonomi. Fruktene ligger i enorm utvikling, og fallgruven ligger i manglende kontroll og eventuell feilslått utvikling. Jeg er imidlertid sterk i troen på at AI på denne måten vil utvikle seg til noe slikt som du gjerne kaller for en kunstig bevissthet. Men på dette tidspunktet er den å betrakte som en egen livsform som ikke nødvendigvis tjener sin “herre”, slik du antyder ovenfor.

2 Likes

Er vi? Ikke jeg. Politikkerne våre derimot er. Politikkerne gjør ingenting av det jeg vil de skal gjøre og en hel del ting jeg er imot :wink:

1 Like

Ja en absurd tanke er det. Hvis kloden vår av en eller annen grunn ikke skulle bli beboelig for oss over lang tid så vil det kke være nok med en satelitt.

At Stephen Hawking ikke er et orakel er jeg enig med deg i, men vet eliten det? :slight_smile:

Grunnen til at jeg tok det opp var egentlig bare for å vise at vi stort sett tror at neste krig vil fortsette med de samme våpen som den forrige sluttet. Så mens media fokusere på atomvåpen så består det virkelige våpenkappløpet i å utvikle kunstigbevissthet.

Hvis du så legger til at det forskes på å overføre/laste opp vår bevissthet i et dataprogram så begynner fremtiden å se virkelig spennende ut :slight_smile:

Men i prinsippet er jeg helt enig med deg. Hele tankerekken min her er absurd og forhåpentligvis er jeg helt på jordet. Jeg er heller ikke noe orakel. Det hender bare av og til at jeg forsøker å samle trådene av alt det rare jeg leser. Slik som dette ble det seendes ut denne gangen :slight_smile:

3 Likes

Hvis jeg har antydet det så var det utilsiktet :slight_smile:

Kunstig bevissthet åpner opp for en fremtid vi ikke har hjernekapasitet til å forestille oss. Helt uregulert, akkurat som de våpnene er, som de en gang i fremtiden er ment til å kontrollere.

Ill be back :wink:

3 Likes

Du vet vel at det i andre land kan plutselig dukke opp vindusvaskere fra ingensteds?

Elon Musk mener man ikke kan kontrollere kunstig superintelligens utenfra, men at vi kanskje kan bli en del av den og demokratisere den, som er motivet bak hans OpenAI-prosjekt.

Vi kan lage flere satelitter. Vi kan jo også lage månebase, men den vil være noe uegnet for dagens mennesker pga. gravitasjon og solforhold. Store, spinnende satelitter med kunstig gravitasjon og økosystem, og evig sollys, er mer ideelt. Det er visst denne retningen Jeff Bezos’ Blue Origin er på veg, mens Elon Musk har tenkt seg til Mars.

Enig med litt modifikasjoner. Vi forstår ikke hva bevissthet er, og jeg ser ikke hvordan du kan overføre bevissthet fra en hjerne til en maskin gjennom ett steg. Dette blir mer som en simulering. Om du kopierte alle mine minner og atferdsmønster fra min nevrologiske hjerne og emosjonelle kropp, så ville jeg protestert på at du nå kunne slette den biologiske versjonen av meg. Men om du gradvis skiftet ut mine bestanddeler, slik som cellene i kroppen vår blir gradvis skiftet ut, og gjorde meg til cyborg over tid, så ville jeg nok ikke protestert. Det blir som å gå til søvn om kvelden og forsvinne, og så skape sitt ego på nytt neste dag. Man har et minne om man var en lignende person i fortiden, en kontinuitet som skaper trygghet sjøl om man er endret.

Jeg lurer på om allerede det virtuelle livet i neste generasjons spillkonsoller, som Playstation 5 i 2020, vil være så virkelig og underholdende at folk vil ønske å oppholde seg i det virtuelle i brorparten av sitt våkne liv.

1 Like

in Huxley’s vision, no Big Brother is required to deprive people of their autonomy, maturity and history. As he saw it, people will come to love their oppression, to adore the technologies that undo their capacities to think.

Legg så til en kunstig bevissthet og ting begynner å bli virkelig spennende :slight_smile:

Edit. Ta i tilleg bort eller reduser Pre-frontal cortex https://en.wikipedia.org/wiki/Prefrontal_cortex samtidig som du øker intelligensen.

Så har vi greid å lage to nye raser.

1 Like

Hva jeg vil, har lite med saken å gjøre. Poenget er at dersom de har klart å gjøre solcelle-panelene sine selvrensende, burde de ha gitt oss andre en mulighet også. Femten år er veldig lang tid uten vedlikehold. Uansett.

1 Like