Nyheter MDTV Forum Om Doner

Høyreekstreme dominerte feiringa av Polens nasjonaldag

Mine kontakter i Polen

Jøssenavn, har du egne kontakter i Polen? Driver du telegrambyrå, eller privat etterretning? Jeg er imponert…:grin:

2 Likes

Nei, men det var jo kanskje en idé … :thinking:

3 Likes

Ja, som jeg sa: Polske politikkere er like korrupte som andre politikkere. Det som trengs er sterke fagforeninger. Arbeidere fra Polen drar fra Polen for å jobbe, andre drar til Polen for å jobbe. Hvorfor? Fordi resursene som EU ga Polen ikke går dit de er ment å gå. Likevel er altså påstanden at det ikke er korrupsjon i Polen. Hvor tok pengene veien da? Arbeidsstyrker i hele Europa er forskjøvet fordi politikkere og bedriftsledere stikker av med midlene som var øremerket drifting av industrien EU flyttet til Polen.

2 Likes

OG på grunn av EUs nyliberalistiske politikk og såkalte “friheter” som er grunnet på “fri flyt” av penger, varer, arbeidskraft, tjenester - og nylig også: kraft. Det er meningen - og en del av hele designet - at arbeidsfolk skal migrere rundt og konkurrere med hverandre og undergrave landenes opparbeidede rettigheter, så vel som fagforeningene.

3 Likes

Åpne grenser er problemet. Europas eliter vil skape en konkurransedyktig superstat som motvekt til USA, Kina, Russland, ja gjerne som den ledende staten i verden. Da er åpne grenser et must, og de driter om likene ligger strødd for å få det til. Fagforeninger blir bare pittesmå maktesløse brikker i dette spillet. Vi skal være glade om vi får beholde minstelønn.

2 Likes

Nettopp! Så igjen gjentar jeg det jeg sa tidligere: Polakker (akkurat som alle andre) trenger å bli i hjemlandet og opparbeide sterke fagforeninger så landene kan bygges for arbeidere og med det familier. Ingen arbeids imigranter vil gjøre det for dem eller for oss.
Det har ingenting med nasjonalisme å gjøre men rett og slett med vanlig menneskerett. Ingen kommer til å ivareta våre rettigheter for oss. Like lite kommer noen til å ivareta Polakkenes. Jeg skjønner ikke hvorfor noen her leser min kommentar som noe negativt. Det er jo rett og slett vanlig logikk. Eliten driver og ta fra oss rettighetene våre og vi lar dem ved å bli med på leken de driver med.

2 Likes

Ja, nettopp det jeg prøver å si. Om enn på en klossete måte

1 Like

Nasjonalisme er sunt, dvs. sunn nasjonalisme hvor man er stolt av egen kultur men ikke prøver å prakke den på andre eller underkue.

For meg er det uforståelig at polske ledere tillater ansettelse av ukrainere på dårlige vilkår som presser polakker ut, men man må antagelig se det i lys av de ambisjonene som nevnes her med gjenoppliving av et “Stor-Polen” osv. En skal også huske på at befolkningen i det vestlige Ukraina og som er katolikker for en stor del er av polsk avstamning.

2 Likes

Nasjonalisme med måtehold kalles patriotisme. Rett og slett å elske landet sitt. Å beskytte rettighetene for arbeidere er sunn nasjonalisme. Jeg har ikke møtt den slags radikale som kalles nasjonalister, kun patrioter som elsker Polen. Jeg syns at det er litt hardt å anklage Polakker for nasjonalisme (den negative) kun fordi de prøver å beskytte sine rettigheter. Det kaller jeg patriotisme.

1 Like

Det høres fornuftig ut med din definisjon av sunn nasjonalisme.

Vel, uansett så tror jeg mye av det polakkene gjør må sees i lys av historien der de er skviset inn mellom det store Russland og Tyskland. Begge arvefiender så og si. Det de prøver på virker det som for meg er å gjøre Visegrad-landene til en egen motvekt mot Tyskland innad i EU og utad mot Russland. Selvsagt med Polen som det ledende landet. Det foregår alltid strategiske spill og tankegang. Nå er det natta for min del.

1 Like

Jo, jeg er enig men husk at Tyskland faktisk ga industri til Polen og de betalte for det, som jeg også nevnte, for å bygge opp Polens økonomi. Pengene er underslått men ingen gjør noe med det. Hvor er opposisjonen som krever forklaring?
Eneste svar som gir mening for meg er korrupsjon.
Sov godt og tusen takk for god diskusjon :kissing_heart:

1 Like

P.S. tanke. Siden eliten er globale kriminelle kanskje det eneste som hadde hjulpet er en fagorganisasjon for hele Europa. Arbeidere som støtter hverandre over landegrensene?

1 Like

Hei

Litt kort i dag. :slight_smile:
Her er lenke til live tog demonstrasjon i Polen. Jeg vet dette er ikke bunader og ingen korps men fortsatt langt borte fra 10.000 høyreekstremister. Dere kan ikke polsk men jeg lover dere at her er i hovedsak polske patrioter. Det er en god del utladninger (sett franskmennene som ble intervjuet på engelsk) atmosfære her er mer at alle er velkommen. Jenter og barn. Det er en del aggressive folk også men slike fotball hooligans miljøer kommer alltid på slike folk innsamlinger med håp på en slåsskamp med politi. (se bort fra det - de har ingen politisk mening).

Her er det ekte bilde se live.
https://www.youtube.com/watch?v=kxzqUNPGKZo (NB! Du ser på egen risiko, Filmen inneholder 10.000 høyreekstreme nasjonalister og antisemitter, russofobe og homofobe - bildet kan skade deg for en evighet).

1 Like