Nyheter MDTV Forum Om Doner

Høyreekstreme dominerte feiringa av Polens nasjonaldag

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/hoyreekstreme-dominerte-feiringa-av-polens-nasjonaldag/

Titusener av folk deltok i de høyreekstremes demonstrasjon i Warszawa 11. november 2019. De ropte slagord som «Gud, ære og fedreland!», «Nei til europeiske unionen!» og «Europa dør!» 11. november er den polske uavhengighetsdagen til minne om da Józef Piłsudski i 1918 kom til Warszawa og tar militær kontroll over Polen. Demonstrantene bar også bannere…

2 Likes

Jeg tror ikke polakkene forstår hvor gode tider de kan få, når russerne skal bruke sine euro.

1 Like

" Høyreekstreme dominerte feiringa av Polens nasjonaldag"

Hvordan er dette ekstremisme? Artikkelen som skal bekrefte påstanden “høyreekstrem” skriver:

Tens of thousands of Poles took part in a far-right march in the capital Warsaw on Monday to mark Polish independence, an annual event that has become a focus of friction between nationalists and liberals.

Some chanted “God, honor, homeland!” and “No to the European Union!” and waved red-and-white Polish flags.

Er nasjonalisme ekstremt? Er det reaksjonært å feire 17. mai, marxist-Steigan? Hvem er det som henger bak deg, ikke-ekstremist-Steigan?

3 Likes

Plakaten de holder sier «no to zionism» så vidt jeg vet er det ikke sidestilt med antisemittisme ennå, med mindre du bor i frankrike el usa. Eller har det blitt det her og? Jeg sier ikke at det ikke er hardcore nasjonalister der, men det er faktisk ikke bare ekstremister som er kritisk til zionisme og mafiastaten deres. Man burde være litt nøktern i fremstillingene og heller granske nyansene. Ellers blir det fort bare mer polarisering og demonisering av folk man ikke liker pga meningsforskjeller.

5 Likes

Ja, nasjonalisme er ekstremt og må ikke forveksles med patriotisme.

1 Like

Ohhh a ble skuffet av din artikkelen du gjentar same melodien som alle. Trodde du hadde dypere tanker.
“PiS er svært høyreorientert parti”. Virkelig? Nei absolutt ikke svært høyre. Det er i hovedsak veldig tvilsomt om dette partiet er noen høre parti, fordi det er veldig mange felter der du kunne si at PiS er svart venstre parti. Og fordeling ligger 50% til 50% prosent. Kanskje med flertall mot venstre. Mange sier at PiS kalles høyre bare fordi det ligger indirekte i partiets navnet. PiS – Prawo i Sprawiedliwosc. «Prawo» betyr lov og «Sprawiedliwosc» betyr rettferdighet, men ordet «Prawo» også betyr høyre på polsk, noe som tyder på partiets høyre orientering. Men i veldig stort grad er dette en venstre parti også.

«Polen har konstant» avvis EU migrasjonspolitikk. Delvis ja men Polen tok svært mange ukrainere fra et land som er i ekte krig. Det er snakk om 2mln !!! ukrainere. Dette passer ikke til teorien om at polen er “ekstrem” og nasjonalisme og ble ble. Så forstår at dette er ikke tema og ble ikke nevnt. Immigrasjonen til Polen for år 2018 ble den høyeste i hele Europa. Polen hadde i fjor faktisk flere immigranter enn England, Frankrike, Tyskland… De fleste som kommer til Polen er som nevnt fra Ukraina og det er veldig mange fra Kina og India.

«De ropte nei til Europa» - noen alltid sier “Nei” for alt og hvem er de som ropte? Hvor kan du se de som roper slik? Hvor er disse brennende biler i Polen? Brennende gater, knuste vinduer?Demonstrasjoner som for eksempel i Frankrike. Jeg bodde i Polen i mange år og har aldri sett noen tegn på slik folk. Dette er svart liten margin og jeg blir ikke overasket at de har fått betalt for å sto der med plakaten. Fakta er at 70% av polakker vil være medlem i EU (I Norge sier 70% nei til EU – gjør dette landet høyreekstreme?). Som sagt Polen ønsker å bli medlem dette ingen tviler på, men med den erfaring som vi har med Russland ser vi veldig skeptisk til naboene våre og reager når de andre makta prøver overkjøre landet igjen. Dette har Polen erfart i 1000 år bestandig. Polen har sterke naboer Russland og Tyskland og må være forsiktig. Polen hadde vært under russisk okkupasjon i mange år vi har vunnet over russere med solidaritet. Vi har prøvd og vi funnet at dette fungerte før og derfor Polen har et drøm om sterke «Intermarium» eller “Trekanten ABC” for å skaffe balanse mellom west og øst i Europa som en motsetning til Frankrikes og Tysk samarbeid. Er det noe galt i dette?

Om at landet «militariserer seg» jo det gjør alle. Norge kjøpt F35, Finland er på vei å bytte jagerflyene sine, og Polen naturlig gjør det samme. Tiden er vanskelig og fremtiden er uklart. Natos artikkel 5 er tvilsom og Polen har igjen «gode» erfaringer fra før (i 1939 hadde vi allianse med Frankrike og England og hvordan det gikk, vet vi). Etter dette som skjedde i Ukraina forstår vi at Fukuyamas «End of history» var bare en kort pause. Tror noen her at Tyskland og Frankrike kommer til å hjelpe Polen? Har dere hørt hva Macron sier? Prøv å lytte fra Polens ståsted.

Tilbake til artikkelen veldig kort og veldig ensidig, gjentas samme propaganda som de fleste i media. Trodde på noen annet av deg Steigan.
Om du ønsker å forske litt se på hvem er som eier media i Polen. Dette er et interessant tema.

2 Likes

Da jeg leste din kommentar begynte jeg å lure på om du hørte på musikk. Blues, for å være mer presis.
Russland er ikke Sovjet Unionen og hva mener du med om Tyskland kommer til å hjelpe Polen? Gikk du glipp at Tyskland ga industri til Polen og betalte Polen for å fysisk bygge fabrikkene? Samme gjorde Nederland. Nå har Nissan signert en stor kontrakt med Polen som vil gi Polen den største transit avtalen i hele Europa og IT er bare et skritt etter som vil gjøre Polen til et software super hub. Jobber blir flyttet fra hele Europa til Polen, noe som skaper jobber men likevel drar folk fra Polen over hele Europa for å jobbe kun fordi jobbene er bedre betalt istedenfor at de blir i Polen og jobber med å bygge landet sitt samtidig som jeg stadig hører ting som din kommentar. Resultatet er at folk i sine respektive land enten blir uten jobb eller må frivillig gå ned i lønn. Hvordan er det synd i Polen og folket? Nok med blues og føle synd i en selv! Brett opp ermene og gjør Polen til det flotte land det kan være!
Frekkheten med å sammenligne Ukraina med Polen mens man sutrer over Russland, klager over land som bygget industri i Polen som Tyskland gjorde og feirer USA som sto bak terroren i Ukraina gidder jeg ikke engang gå inn på. Det finnes ikke blodtrykksmedisiner nok i verden til at jeg tar sjansen.

1 Like

Jeg tror ikke Polakkene vet hvor godt de har det nå

Hei

Du er litt ut-datert du tror at det er arbeidsledigheten i Polen og nei det er det ikke. Tvert imot det er stort behov for arbeidskraft (hender for jobb), derfor har landet så stort immigrasjon. Om at tyskerne har bygd fabrikkene jo de gjorde det men det er økonomiske grunner som sier at denne lokaliseres i Polen (billigere arbeidskraft og forurensning forbli i Polen). I dag er det ingen polsk interesse å ha slike fabrikker som du snakker om. Dagens problem er at lønna ikke er tilpasset til EU standard. Polakkene må jobbe i sine egne bedrifter fordi de utenlandske fabrikkeiere vil ikke betale høyre lønn, derfor kommer immigrasjonen fra Asia og tar disse arbeidsplassene som du snakker om . Problemet bare at forurensning forbli i Polen. Det som er aktuelt i Polen nå at landet har utviklet sin egen produkt og selger denne til Europa og i mange bransjer er ledende i EU. Polen begynner å bli stor og kraftig og begynner å bli problematisk til de eldre medlemmer som føler seg truet av polsk utvikling. Derfor kommer slike artiklene om polsk ekstremisme for å kunne først gi et bilde at dette dreier seg om ville mennesker og etter innføre urettferdige lov eller dom. Anbefaler å se på domene fra Strasbourg. For å gi et korrekt bildet hvordan det er med utenlandske investorer: eksempel et kjent mat kjede som kalles X den selger matvarer i Polen uten å betale skatt i landet. Vet du hvordan de gjør dette? etablerer noe som heter “X Polen” som må kjøpe seg merke “X” fra den ekte utenlandske kjeden. Hvor mye må den polske betale er ikke oppgitt før budsjettåret avsluttes. I desember beregnes inntekt når du kommer på et tall for eksempel 1 mld kroner da fort viser det seg at å bruke merke “X” koster 1 mld kroner. Pengene overføres til utlandet og betales ingen skatt i Polen (alt er driftskostnad). Må jeg si at dette ble påklaget av polsk regjering og klagen ble avvist? (aktuelt 4 ganger) Strasbourg mener det er helt lovlig. Problemmet er omvendt situasjon da er det ikke lovlig. Slik gjør alle mat kjeder i Polen det koster landet over 200 mld kroner per år. Det er i gang veldig stort diskrediteringsaksjon i nesten alle media for å kunne skjule bak bråket det som gjøres med Polen. Det med høyre ekstremisme i Polen er rent løgn. Jeg vet at jeg har ikke sjanse for å endre deres mening. Dere leser slike artikler som denne overalt og ser på tv. Polsk ekstremisme… Kopi og lim. kopi og lim, kopi og lim…

Både Polen, Baltikum og Ukraina har en felles historie når det gjelder Imperie-makten Russland/Sovjet. Det er ditt privilegium som utenforstående nordkvinne å ikke forstå hva det snakkes om her.

Å da så! Ja det lille feminine hodet mitt kan bare ta inn så mange fakta. Bra det finnes en stor og sterk kar som kan hjelpe lille meg. Tusen takk :kissing_heart:

1 Like

Dersom Polen ville holdt seg til EU standard så vil det være svært liten forurensing men om Polen holder seg til egen standard ja da vil det være mer forurensing. Som jeg sa, EU betalte for at industrien skulle flytte fordi det var det Polen ba om. Hva er galt med å ta ansvar som nasjon? Folk i Polen fortjener ærlige politikkere like mye som vi gjør. Å dekke over at den Polske regjeringen er like korrupt som vår tjener ingens sak.
Med alle de arbeidsplassene Polen har fått OG blitt betalt for så burde ikke være så vanskelig å ha folk i jobb i Polen. Prisene i Polen er langt fra like høye som de er i Nederland eller Tyskland så det kan ikke være så vanskelig å klare seg siden det er langt flere Polakker som faktisk velger bli i Polen og bygge landet sitt enn det er arbeidsmigranter som bare vil spare opp penger for å kjøpe seg det ekstra huset de kan leie ut. DET er IKKE nød men luksus. Skal vi alle reise frem og tilbake til land som har høyere lønn og levekostnad, forvente barnebidrag til barn vi ikke tar med oss så vi kan spare opp midler til å kjøpe eiendom og så klage vår nød over valget vi tok?
Det er få Polakker jeg har kommet over som jeg ikke kom overens med men selv de innrømmer at det er dette de gjør. Litt patriotisme skader ingen så hvor er patriotismen vs ønsket om å oppdrette en gylden gås? Reiser de til land ikke bare for å jobbe men med tanke til faktisk å bosette seg for godt er det noe annet selvfølgelig. Da bør de få samme rettigheter som resten av befolkning men å forvente en rød løper i andre land er bare ikke rett. Det fører bare til at enda flere familier ender opp med å måtte gå til matbanker enn det allerede er. Lønnene er høyere enn i Polen fordi levekostnadene er høyere. Det politikkere og bedriftsledere gjør med denne praksisen er å forskyve arbeidsstyrke som gir enda mer kostnad til stat som skal dekkes med hva når til slutt hele arbeidsstyrken er ut av landet og ingen betaler skatt?
Bare så det er sagt, Polakker er ikke mer nasjonalistiske enn andre folk. De fleste jeg har møtt både privat og i arbeidsøyemed er fantastiske og åpne mennesker men kanskje jeg bare har vært heldig.

Du misforsto meg - og det med rette! Så jeg beklager uforbeholdent. nordkvinne var ment bare positivt. Men dette, i kombinasjon med resten av det jeg skrev, altså en kritikk mot innlegget ditt, ble jo med rette oppfattet som hatefulllt.

1 Like

Det er mange ting jeg er. Hatefull er ikke blant de tingene. Ærlig, ja. Ærlig, ja. Direkte, ja. Kanskje det hjelper å lese ikke bare med åpne øyne men også med åpent hjerte.

1 Like

Nå er jeg bare trist.

“Å lese med åpne hjerte”… Jeg tenkte at jeg kunne klare å belyse hvordan det er situasjonen i Polen fordi jeg mener at slike artiklene som denne om polske høyreekstremisme er et løgn og rett og slet en propaganda. Jeg trodde at noen vil reflektere over det jeg sier. Men nei det er mye verre enn jeg trodde. Slike artiklene virker, propaganda virker veldig godt her. Dere får en kjapt melding pluss et bilde og resten hjernen skriver selv. I innlegget ditt Mari tar du feil i hver eneste setning.

Om korrupsjon. jo det var stort korrupsjon da var jeg liten. Men dette er et feil bilde basert på omdømme. Det er ikke korrupsjon i Polen lenger. Du snaker om noe som ble tatt på alvor på 90 tallet. Disse som ble korrupte er nå pensjonister denne generasjonen er over og det er en skammede men luket historie.

“Dersom Polen ville holde seg EU standard ville det ha vart lite forurensning”. Ehh det er rett og slet EU loven som stiller krav til emisjon og det er ingen vei for å kunne å ikke holde. EU sier denne skal holde xx emisjon og den må holde seg til normen. Hvis ikke kommer Arbeidstilsynet og en fabrikk får pålegg om stans med en gang. Normen er normen og punktum. Det er ikke en frihet i EU som kunne gi et land plass for “egne standarder”.

“EU betalte for å flytte fabrikkene til Polen” - og nei det er uaktuelt at et privat firma kunne få et slik støtte som du snakker om. Eu hjelper å betale (1/3 del) av kostnader ved utbygging av infrastruktur som veier, broer, tog, togstasjoner osv. Ikke at for eksempel Volkswagen flytter seg til Polen. Slike ting regulerer markedet og først og fremst billig arbeidskraft. EU er ikke noe Røde Kors institusjonen. Det er et politisk organ og det er ikke noe som går på følelser og god vilje som styrer her. Det er kun brutale interesser. Det er ikke slik at EU tok Polen for å hjelpe, og nei EU tok Polen for å ha markedet for salg av sine værer (40mln mennesker som kjøper ting) også for å flytte sine fabrikkene og bruke billig arbeidskraft for å produsere billigere og bli rikere. Tanke var å bruke Polen som et mer sivilisert form for slaver. Kort og litt drastisk hvordan det er: først bygger vesten fabrikken i Polen. Betaler 1/10 del av lønna som ville ha vært utbetalt i vest europa. Polakene får minste mulig lønna bare for å kunne tilfredsstille det første behovet - mat. Etterpå etablerer mat kjeder som selger mat til 40mln arbeidere. Maten som selges er i de fleste tilfeller av verre kvalitet (men samme pris som i vest). Produktene skyller seg mellom ingredienser. Det som er produsert til øst er mye verre en tilsvarende produktet under samme merke i vest EU. (sjekk hvor mange ganger ble dette påklaget av Polen). Etter en slik “dirty” handel gjøres svindel med skatt av disse matkjedene (som beskrevet tidligere). Etterpå bøtelegges Polen for forurensning (som egentlig er fra utenlandske fabrikker) og til slutt skrives artiklene om polsk nazisme, antisemittisme, polsk homofobi, polsk u toleranse osv… Alt dette her bare for å bygge dårlig omdømme for å kunne mishandle polakene enda mer.

Håpløs men ærlig talt propaganda virker som jeg ser. Eneste som blir konkludert her er at jeg er en høyre ekstremist også.

1 Like

Ok, mine Polske venner og kolleger er løgnere da etter din mening. Jeg skal formidle dem din mening og høre på reaksjonene de kommer med.
Personlig tror jeg heller på hva de har å si siden de ikke har grunn til å lyge til meg og siden de er Polakker som bor i Polen unntatt for å jobbe. Takk for ditt synspunkt likevel.

Etter å ha snakket med flere nordmenn så konkluderte jeg med at det å bo i et land ikke er en garanti for at de har den ringeste anelse om hva som foregår innenfor landegrensene. Det er muligens likt i Polen.

4 Likes

Det skulle ikke forundre meg heller.

Bare en nettside om Norge- Polen.
http://www.eog.gov.pl/
Budget: EUR 117,6 million Donors’ contribution: EUR 100 million National contribution: EUR 17,6 million The aim of the Programme is to improve the living standard of inhabitants of small and medium towns in Poland.

2 Likes

“Etter å ha snakket med flere nordmenn så konkluderte jeg med at det å bo i et land ikke er en garanti for at de har den ringeste anelse om hva som foregår innenfor landegrensene. Det er muligens likt i Polen.”
Veldig bra kommentar : ) ! I like : )

3 Likes

Mine kontakter i Polen sier at det er et stort problem at polske arbeidsfolk blir utkonkurrert på det hjemlige arbeidsmarkedet av ukrainske gjestearbeidere som er villige til å jobbe for lavere lønninger, og at dette er en del av bakgrunnen for at mange polske arbeidsfolk reiser ut for å jobbe.
En konsekvens av den “frie flyten” av arbeidere.

Noen andre som kjenner til dette?

4 Likes