Nyheter MDTV Forum Om Doner

Hold førstesida! Journalistene er forsvunnet!

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/10/hold-forstesida-journalistene-er-forsvunnet/

Av John Pilger Robert Parrys død tidligere i år føltes som et farvel til journalist-æraen. Parry var «en banebryter for uavhengig journalistikk», skrev Seymour Hersh, som han hadde så mye til felles med. Denne artikkelen ble først publisert på nettsidene til John Pilger. Oversatt til norsk av Anne Merethe Erstad. Hersh avslørte My Lai-massakren i…

3 Likes

The Corbett Report har vært et fyrtårn for meg, de siste ti årene. Jeg ble kjent med han via GlobalResearch og informasjonskrigen til Alex Jones. Samme hvor uspiselig Jones kan være, er han for meg en av de største heltene, siden han ropte så høyt at til og med jeg hørte det.
UK Column News er et sted jeg har sans for. Det er drevet av en tidligere offiser, så den er radikal på en annen måte. Fokuset er rettet mot egen nasjon og dens videreverdigheter, men perspektivet er bredt og fra undersiden.Les f.eks. “The Dark Heart of the Deep State”.

Det er nok journaliststudenter med høye idealer som under studietiden lover seg selv at de skal dekke all nyheter på en ærlig og objektiv måte når de blir journalister. Men få journalister er fast ansatt, de fleste er vikarer, midlertidige eller på engasjement, selv hos NRK, med kontrakter som gjør at det heter ikke fått sparken, det heter engasjementet er opphørt.

Derfor er den uredde gravejournalistikken borte, artikler som kritiserer den korporative makten, eller som går imot det militær-industrielle komplekset, som nå omfatter vestlig presse og media, siles ut at redaktørene som er ansatt av eierne.

Makten har flere ganger statuert et eksempel og sparket og forfulgt journalister som ikke skriver hva eierne vil. Som de journalistene som fikk sparken for å ha kritisert Monsanto. Dette blir langt merke til av unge nye journalister med boliggjeld og familie, og mange må akseptere tvilsomme kontrakter, det er best å skrive etter diktat fra Det Hvite Hus, Pentagon og CIA, enn få sparken og bli svartelistet.

1 Like