Nyheter MDTV Forum Om Doner

Harde trefninger i Ukraina

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/harde-trefninger-i-ukraina/

Det meldes om en serie harde kamphandlinger langs demarkasjonslinja som skiller de selverklærte folkerepublikkene Donetsk og Lugansk fra resten av Ukraina. Ukrainske styrker skal ha blitt påført noen følbare tap, hevdes det. Se her og her. Dette er også omtalt i ukrainsk presse, slik som her hos nettavisa Unian. President Zelenskij kalte episodene «forsøk fra…

M2-møtet i månedsskiftet juni / juli endte blant annet opp med at begge parter skulle starte en tilbaketrekning i Luhansk oblast nær byen Stanytska. Som vanlig begynte det Ukrainske forsvar å trekke sine styrker ut av det definerte området. Terroristene under ledelse av Russiske generaler gforholdt seg som vanlig ikke til avtalen. Derimot satte de inn større mengder kraftige våpen, inklusive tanks og anti-tanksvåpen over hele frontlinjen, blant annetnær landsbyen Granitne syd i Donetsk oblast.
Samtidig er det nå avdekket at den Russiske angrepshæren har sendt inn over 600 tonn med ammunisjon inn i Donbas.

Dette vitner lite om Russisk vilje til å bidra til fred i Donbas, og er nok et bevis på at Russland bryter Minsk-2 avtalen. Etter 5 år med krigføring uttrykker nå en klar majoritet av befolkningen i de okkuperte områdene at de ønsker å bli en del av Ukraina. Det setter også Russernes krigføring i et spesielt perspektiv.
Dette gjenspeiles nå også i OSSE’s parlamentarikerforsamling som denne uken vedtok en resolusjon om at Russland må:

1. Frigi de 24 sjømennene som ble anget som krigsfanger i november 2018, i tråd med hva den internasjonale havretten tidligere har bestemt
  2. Frigi samtlige politiske fanger som er kidnappet i Ukraina og fengslet i Russiske fengsler, i stor grad uten lov og dom
  3. Fjerne alle militære anlegg og tropper de har bygd opp på Krim og overlevere Krim til Ukraina i tråd med FN-konvensjonen
  4. Respektere Minsk-2 avtale og trekke alle Russiske tropper ut av Donbas.

Kun på denne måten kan det bli fred i Ukraina.

Men blir befolkningen i Donbass med på det? Kan jeg ikke tenke meg, Jemtland hadde aldri vært svensk hvis jemtene hadde hatt våpen.

Norge er hva som kan forsvares fra sjøen, mens Sverige er hva som kan erobres fra land, så Jemtland hadde aldri sjangs.

Men drømmen lever. Jeg har selv huset politiske flyktninger fra Jemtland, etter at Sverige gikk inn i EU. Hvis de hadde hatt Donbass å skejle til, så er det ikke godt å vite hva som ville ha skjedd. :wink:

Donbass er temmelig innlands.

Det er ikke et maritimt mot et landbasert militære der. Det er spesifikt hvorfor det ble Danmark-Norge mot Sverige-Gothia, og hvorfor grensene ble som de ble, at Danmark Norge ble hva man holde med et maritimt forsvar, mens Sverige er hva man kan ta fra land.
Grensa ble da vanskillet på kjølen, og Jemtland lå på feil side.

En arme masjerer i takt, og ledelsen bestemmer, mens Danmark-Norge hadde skip hvor disiplin vedlikeholdes på en annen måte. At det er de maritime nasjonene som har hatt mest ytringsfrihet, er nok heller ikke en tilfeldighet, da båter går ned med mann og mus, hvis småfolket ikke tør si i fra om farer.

Den ukrainske siden følger ikke Minsk-avtalen.
Den nåværende administrasjonen av Ukraina ikke interrisert i gjennomføringen av disse avtalene.
I tillegg trenger Kiev ikke folk som bor i Donbass.
Gjennomføringen av Minsk-avtalene er direkte knyttet til initiativet til Ukraina, som ikke bør skifte ansvar over til Russland.
Det er en posisjon i Russland at Donbass er Ukraina, som også gjentatte ganger ble oppgitt av russisk president Vladimir Putin. Samtidig har Moskva gjentatte ganger sagt at ansvaret for gjennomføringen av Minsk-avtalene ligger hos Kiev, og Russland er ikke part av konflikten og et gjenstand for avtalen.
Minsk-avtalene som undertegnet av Ukraina krever at Kiev vedtar en amnesti lov for de som involvert i konflikten ved siden av de selvtillit proklamerte republikkene, endrer grunnloven som vil stave ut den spesielle statusen til Donezk og Lugansk religionene og deres rett til selvbestemmelse i språk, restaurering sosial-økonomiske bånd med de som ikke kontrolleres av Kiev territorier.
Denne planen er fortsatt uoppfylt av Ukraina.
Denne væpnede konflikten i sør-øst Ukraina har pågått siden våren 2014. Innbyggerne ( ikke terrorister) i regionen nektet å anerkjenne den nye anti-russiske regjeringen som kom til makten gjennom et kupp, og annonserte opprettelsen av de selvutnevnte Donezk og Lugansk republikkene.
Som svar tok Kiev den såkalte anti- terroristoperasjonen mot dem.
En fullstendig borgerkrig begynte i Donbass, hvor over 13000 sivile mennesker døde som resultat av ukrainske bombingen, og flyktet 2 millioner fra regionen.

• Listeelement

Beklager Pirka, men her ramser du opp så mye feil, at man skulle tro du har knabbet noe fra søppelbøtta til Yevgeny Prigozhin. Bedre lykke neste gang

En oppblåst “bedreviter”, mer kan man ikke si om deg.
Ukrainsk propaganda har blåst hjernen din helt ut!
God bedring!

Ditt alter-ego i Stoltenbergs forkledning. Men siden du tar deg nær av å bli kritisert, så får du begynne å dokumentere noen av dine påstander. Klarer du å dokumentere (de facto) bare en påstand, så bøyer jeg meg i støvet.

Du legger for mye vekt på det tekniske, det er ånden som betyr noe. Trøndelag var svensk en periode også.
For oss og jamtene var det viktigere med fri ferdsel, enn hvor grensa gikk hen. Men dersom det hadde skjedd et maidan med påfølgende konfrontasjons-politikk, som i Ukraina, er jeg ikke tvil om at riflene ville blitt mobilisert.,

Driver du og blir nasjonalist?

Nå i dag betyr ikke Kjølen noe, og slik Stockholm styrer, kan jeg forstå at jemtene vil hjem.

Nei, men jeg verdsetter mine omgivelser, og de folka som bor der. For ikke å snakke om levemåten.

Hele familien min er fra området, så jeg vet litt hva du snakker om. Når det var jemter på besøk, så fløy sildesalaten. Kanskje ikke ideelt, gitt at jemtene egentlig ikke ville være svensker, men det var ingen som brydde seg om.