Nyheter MDTV Forum Om Doner

Grønland: – Vi er ikke til salgs

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/gronland-vi-er-ikke-til-salgs/

Politikere på Grønland, eller Kalallit Nunaat, som det heter, reagerer med vantro på Donald Trumps uttalelser som at han ønsker å kjøpe øya. Aaja Chemnitz Larsen fra partiet Inuit Ataqatigiit sier at dette viser en mangel på respekt for Grønland og folket på øya. – Vi er ikke til salgs, og vi ønsker ikke å…

Det foregår for tiden en stor russisk militærøvelse i havet vest for Norge (muligens som svar på den norsk-amerikanske angrepsøvelsen Northern Screen som gikk samtidig med øvelsen Trident Juncture). Dagens russiske øvelse er en øvelse for å etablere et såkalt bastion forsvar i en krigssituasjon hvor havområdene nord for Skottland og mellom Grønland og Norge sperres for NATO-styrker. Det er mulig at det er dette som har trigget Trumps uttalelse om å kjøpe Grønland for å kunne militarisere Grønland slik at det blir vanskelig for Russland å klare å etablere et slikt bastionforsvar.

Hurtigruten får ikke lenger lov til å seile i russisk farvann.

Russerne kan feks ikke vite hvilket lytteutstyr og eventuelle våpen som Hurtigruten bringer med seg inn i russisk farvann. Egentlig er dette mer betryggende for passasjerene slik at faren for at Hurtigruten kan bli et bombemål reduseres.

Man må huske på at USA er villig til å kjempe til siste nordmann ved en krig mellom USA og Russland.

Den tanken slo først meg også, men på den annen side: Dersom USA virkelig ønsker å militarisere Grønland, får de det sikkert til selv om øya eies av Danmark. De har jo allerede i alle fall én viktig base der. Danskene har vel ikke stort mer ryggrad når det gjelder opptrapping av amerikansk militært nærvær på eget territorium enn det norske politikere har?

Nej, i såvel Danmark som Norge, som det øvrige Vesten, når kun pro-USA systemkomforme til tops i det politiske system.

Er det slik i Danmark også, at tilsvande PST ikke får overvåke politikere og journalister, slik at det er USA som sitter med alle hemmelighetene?

Jeg ved det ikke præcist. I udenrigspolitiske spids-situationer, såsom Danmarks deltagelse i internationale militære missioner, træder Folketingets Forsvarsudvalg i funktion.
Før jeg gætter på det ene og det andet, skal jeg prøve at researche på det.

Det er ikke noe man reklamerer for i Norge, men om man leser reglene for når hvem kan overvåkes, som vi overvåkede ofte gjør, så kommer det frem.

Når Norge selv ikke kan følge med på sine politikere og journalister, så blir det utlendingene som gjør det, og det betyr i praksis USA, muligens Israel.