Nyheter MDTV Forum Om Doner

Gjøvik - byen uten trivsel

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/gjovik-byen-uten-trivsel/

Av Øyvind Holmstad. Skribenten Øyvind Holmstad, som er sterkt engasjert i spørsmål som angår miljø, livkvalitet og lokal bærekraft, mener at Gjøvik er tapt som en by for trivsel. I dette innlegget fra bloggen hans sier han hvorfor han mener det. Han har tidligere publisert artikkelen på sin egen blogg. Hotell- og kraftbransjen ser ut…

Takk! Etter at innlegget var sendt inn kom jeg over en god pdf, hvor man benytter Gjøvik som eksempel, med talende bilde-sammenstillinger.

Og ofte utført i fylla.

Eller kjenner jeg meg godt igjen, hvis en ser bort fra geografien.

Hos oss så de villa-bebyggelsen og tenkte at vi ikke behøvde park. For så å vedta fortettelse i fire etasjer og bygge norges-historiens dyreste (og styggeste?) kulturhus på park-tomta. Siden de også vedtok å gå for avdragsfrihet, så lenge de kan- har de ikke begynt å betale avdrag ennå. Jeg håper det kun manifesterer seg som huller i gatene.

Må jeg få legge til at jeg var på skole-tur til Mjøsområdet i 1973, der vi tok toget til Hamar, Skibladner til Lillehammer og buss til Gjøvik. Jeg husker at badevannet målte 12 grader, så den eneste måten å komme seg ut i på, var å hoppe i det. Det var en fin tur, selv om vi ikke akkurat ble lommekjent.

Yupp. Gjøvik drives etter pisse-i-buksa-når-det-er-iskaldt-ute-prinsippet. “Visjonene” består i aggete utbyggere med profittblikk. Hovdetoppen ser forresten ut som den har kreft med spredning. Og kan hende har den det. Jeg flytter også :slight_smile:

Veldig interessant! Og tankevekkende :slight_smile: