Nyheter MDTV Forum Om Doner

Gjelda i verdensøkonomien har aldri vært så høy

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/gjelda-i-verdensokonomien-har-aldri-vaert-sa-hoy/

Av Øyvind Andresen. Ifølge en ny rapport fra Institute of International Finance (IIF) økte den samlede globale gjelda med 3000 milliarder dollar i årets første kvartal til over 246.500 milliarder dollar. Dette tilsvarer 320 prosent av den årlige globale verdiskapingen, skriver Dagens Næringsliv 18. juli. USAs samlede gjeld er ca. 70.000 milliarder (billion) dollar. Den…

Det vil komme en utnulling. Det vil si at nuller blir strøket - bakfra. Den som eier 10 000 vil henge med til femte null, den som eier ti, vil dette av på to. Millardærene vil nok bli redusert til millionærer, men det i en verden der færre andre har noe.

“USAs samlede gjeld er ca. 70.000 milliarder (billion) dollar. Den nasjonale gjelda er på 22.500 milliarder dollar, det tilsvarer 22,5 trillion dollar.”

Norsk milliard er amerikansk billion.
Norsk billion er amerikansk trillion.
På norsk er den nasjonale gjelden i USA 22,5 billioner dollar.

Ja, jeg er klar over det. og de ulike betegnelsene kan være forvirrende. Men i introduksjonsfilmen fra youtube om den amerikanske gjelda som er en viktig del av innlegget, bruker de trillioner. Derfor valgte jeg å bruke dette.

Øyvind Andresen

Tror de fleste har forstått hva du mener. For min egen del har jeg rotet endel med disse benevnelsene og tenkte andre kunne ha glede av resultatet av min forvirring … :slight_smile:

En annen sak er at George W. Bush - slik jeg ser det - har kjørt det største ran av sitt eget folk som verden noen gang har sett. Tanken var slikket å gå over til “Amero” når dollaren gikk i skogen, men så lenge det brukes petrodollar og narkodollar holder de liv i illusjonen og trykker ganske enkelt opp nye sedler i et format som får oljefondet til å blekne. Men det er klart: Går det så går det, og why not? (apropos petrodollar: Både Saddam Hussein og Muammar Gaddafi ville gå vekk fra dollar, og ble invadert og drept.)

Nå får vi se hvordan det går med oljeformuen vår. For når JPMorgan sier det, er det så godt som sikkert.