Nyheter MDTV Forum Om Doner

“Geriljahagen”: Tiårets kanskje viktigste bok

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/01/geriljahagen-tiarets-kanskje-viktigste-bok/

Boka “Geriljahagen” av Kari Gåsvatn er motfortellingen om viktigheten av en reddik, skriver den pensjonerte journalisten og kjøkkenhageentusiasten John Gunnar Enebak i denne bokanmeldelsen. Av Johan Gunnar Enebak. Opprør med en smal stripe jord Kari Gåsvatn tar i boken utgangspunkt i geriljahagen hun har etablert i Oslo: En liten stripe land langs en snarvei mellom…

5 Likes

Har lest den. Hvis du vil være med på å bekjempe globalismen så anbefaler jeg deg å lese den.

5 Likes

Man kan kombinere bolig med drivhus. Man må bare planlegge før man sitter der med et tak som ikke gir lys til plantene (det normale)

P.S. En stråleovn som den peisen, varmer opp møblene, ikke lufta. En vanlig vifteovn / radiator varmer opp lufta, ikke møblene

Så en stråleovn i taket varmer opp gulvet (best), mens en panelovn på gulvet varmer opp taket (det føles kaldt)

Hipp hurra! Dette er virkelig bra og det neste steget bør gå mot det å være miljøvennlig, også ovenfor menneskenaturen. Det er vi nemlig ikke og om du lurer på hva som former et forbruksmenneske, så er det hvordan vi fostrer barn. Flask ungen din opp på morsmelkerstatninger, la det sove i egen seng, send mor i jobb, barnet i barnehagen og se hva som skjer! Du får en sønn eller datter med en indre sult som aldri lar seg mette.

4 Likes

Iflølge SSB er pristigning fra 1980 til 2015 --> +240%
1980 = 28.7%, 2015 = 100%
Altså, en kopp kaffe kostet 25 kr * 0,287 --> 7 kr i 1980
Jeg husker en kopp kaffe som 3 kr ca.

Det er ikke noen velstandsøkning. Vi bare arbeider mere.

Jeg absolutt elsker denne kommentaren din. Den er like trist som den er sann. Folk må våkne opp. Barn lider av mangel på tilstedeværende foreldre. Vi må kreve retten til familieliv tilbake.

4 Likes

And then humanity enters the realm of hungry ghosts*
https://books.google.no/books/about/In_the_Realm_of_Hungry_Ghosts.html?id=W9jiMO2uVYcC&redir_esc=y

*In the realm of hungry ghosts: Incalculably frustrated by desires they cannot fulfill, hungry ghosts (pretas) are depicted with big bellies and tiny mouths. (From Buddhist mythology about the six realms or six states of being)

3 Likes

Hjertelig takk, Mari! Det er så godt å høre og noen ganger føler jeg at ingen forstår. Jeg har studert enmet i mer enn ti år, jeg har investert nesten alt jeg eier i et kunsnerisk prosjekt som handler om akkurat dette, og det hender nok at jeg blir litt frustrert. Her traff jeg kanskje blinken ganske godt, og takk skal du ha atter en gang :slight_smile:

2 Likes

Eller la være med alt dette, og få en sønn med morsbinding så sterk at han aldri vil klare å knytte seg til kvinnelige partnere senere i livet, men konstant måle enhver kandidat opp mot en mor hvis nivå ingen av dem vil kunne nå opp til, evt. en datter som selv tar seg av den nådeløse sammenligningen med sin egen mor, men heller ikke når opp.

For å skape et forbrukermenneske funker begge tilnærminger til barneoppdragelsen like bra, da Homo sapiens har en evolvert og nedarvet tilbøyelighet til forbruk og sløsing når dette er mulig. Så dersom betingelsene foreligger, i form av en overflod av lavthengende frukt/ lett tilgjengelige forbruksartikler, samt penger eller kreditt på kortet, lever mennesket ut sin sløsenatur, om så helt uten traumer fra barndommen.

Jeg har ikke lest boka, men jeg har sett mange videoer med ham og Gabor Maté er en viktig inspirasjonskilde for et prosjekt jeg jobber med. Takk for tipset!

2 Likes

Javisst, og som før nevnt:

No flesh, no bones or brain,
but still in awful pain

1 Like

Dette er en moderne myte og det finnes ikke et pattedyr i hele verden som får sykelig morsbinding, av å bli fostret på naturlig vis. I vikingetiden ble barn trolig ammet i fire år eller mer. For bare drøyt hundre år siden lå gjennomsnittlig ammeperiode på 2,5 år i Norge, og i dag ammes mange barn knapt nok over hodet. Skikken for særsoving er ikke mer enn drøyt 200 år i Norge, annet enn for rikmannsunger, og om du hadde hatt rett i antakelsene dine ville menneskeheten dødd ut alt i startgropen …

Tøys og tull! Det finnes ikke et urfolk i hele verden som driver rovdrift på naturen. Tvert imot er selv det å felle et tre ofte forbundet med langvarige seremonier, for å få åndenes velsignelse til å felle det, og hvor i all verden tar du dette fra? Fra en skakkjørt menneskenatur med behov for selvvalidering kanskje?

3 Likes

Jeg skjønner nok hva du mener. Selv har jeg vært barne- og familierettaktivist i lang tid og har blitt utslitt av hva som kommer av motbør fra absolutt alle og minst ventete hold.
Forhåpentligvis vil folk verdsette ditt arbeid. Jeg ble jo veldig nysgjerrig sjøl nå på det, må jeg ærlig innrømme. Så ikke glem å annonsere når tida er inne :wink:

2 Likes

Vil bare tilføye at farens rolle har blitt oversett i altfor lang tid. Det er mange ganger der jeg har blitt sittende fast i samtaler med folk etter presentasjoner fordi jeg alltid sier at familien er en hellig treenighet der mor, far og barn (både enebarn og søskenflokk) er like viktige deler av familien.
Faren, de som er tilstedeværende under fødsel, blir like traumatisert som mor som opplever den fysiske smerten. Menn har et naturlig innebygget forsvarsinstinkt for å ivareta familien. Å se kvinnen han elsker lide fører ofte til skyldfølelse som oftest blir oversett. Derfor bør fedre bli like godt tatt vare på som mødrene og barna.
Når det gjelder søsken blir de eldre ofte ikke tenkt på når det yngste familiemedlem har ankommet og det er tid for dåp da alt handler om minstemann og de eldre kan føle seg ignorert. Derfor kan det være en god ide å planlegge gave og spesiell omtanke for de eldre ved dåp.

2 Likes

Ja, vi lever i en tid hvor helt grunnleggende ting, av avgjørende betydning for mennesker ve og vel, endres og det er hyggelig å høre at vi jobber for samme sak. Jeg frykter en framtid hvor barn fostres i institusjoner, heller enn av mor og far, og med det har folket gitt fra seg den største makt som finnes, nemlig det å forme neste generasjon. Jeg skriver blant annet i en fb-gruppe hvor fraskilte fedre kjemper for retten til delt omsorg og bosted, alt fra første dag. Jeg prøver å forklare dem at de er instrumentelle, i en kynisk splitt og hersk-teknikk, men det trenger ikke igjennom. Sakte men sikkert siver det kanskje inn, og jeg gir meg ikke så lett. Kunstprosjektet mitt kan du se på anderstallberg punktum com. Snart er andre fase ferdig, som skal bidra til forklare den første, og du må gjerne ta en titt og kontakte meg på fb, om du ønsker.

3 Likes

I dagens vestlige samfunn har far blitt veldig viktig, selv for småbarn, og slik de nære relasjonene våre er organisert i dag er det av avgjørende betydning at fedre aktivt tar del i barns hverdag. Likevel er dette noe nytt, sett i et evolusjonært tidsperspektiv, og det å sikkert kunne avgjøre farsskap ble neppe viktig før privat eiendomsrett ble alminnelig i forbindelse med framveksten av jordbrukssamfunn. Arkeologiske utgravninger har vist at mennesker for 50.000 år siden sov på madrasser av plantematerialer, store nok til å romme mellom 20 og 30 personer, og trolig var de organisert i klaner (omtrent slik bonoboene, våre nærmeste slektninger i naturen, fortsatt er i dag). Kjernefamilien er kun noen få hundre år gammel og alt for liten til å tilby barn det brede spekteret av rollemodeller, i alle aldre og av begge kjønn, slik vi vet de har nytte av. Derfor er “familiekapital” et stadig viktigere begrep og da er både fars og mors familie av like avgjørende betydning. Ellers er jeg stort sett enig i det meste av det du skriver.

3 Likes

Vakkert! Helt nydelig arbeid du lager!

Når det gjelder fb grupper så vil jeg bare be deg om å være veldig forsiktig. Fienden har øyne overalt og ja du har helt rett når det gjelder splitt og hersk teknikk.
Jeg ble bannlyst fra FB for over ti år siden. Prøvde å opprette en ny konto med en ny email adresse og ble avvist. Det jeg fikk beskjed om er at jeg må sende kopi av enten pass eller førerkort. Det kommer ALDRI til å skje. FB har ingenting med min id å gjøre. Det er privat persondata så de har ingenting å forlange noe som helst. Mannen min sluttet å bruke FB i protest. Samme gjelder ungene mine og andre familiemedlemmer.
Twitter er samme historie.
Grunnen til den harde dommen FB har pålagt meg er nok at jeg var svært ivrig til å poste om Israel, banker, politikkere, NATO, EU, Palestina etc. og at jeg hadde folk på vennelista som ikke er elsket av eliten heller samt noen hundre Palestinere. En gang postet jeg et dikt på både Israels PR side, IDF sin side og på Netanyahu sin side med tittel Do You See Him Now. Merkelig nok ser det ut som om sionistene ikke er imponert over det skrevne ord når det er stilet med kritisk øye.
Min antakelse er at FB aldri vil slippe meg tilbake inn med mindre jeg etterkommer kravet de stiller og det kommer aldri til å skje.

2 Likes

Takk for komplimenten! Med hensyn til fb gir jeg f… Sionistene får nok vite det meste om meg, selv uten fbs bidrag, og på fb fokuserer jeg på kjerneområdet mitt - nemlig det å bringe barn og mødre tettere sammen igjen. Det er en møkkaplattform, det er jeg enig i, men det er ikke mange alternativer med like stort nedslagsfelt. Spennende å høre forresten, at du skriver dikt du og, og post det gjene her så jeg kan lese det. Her har du ett av mine:

Krigeren

Han kunne da gjort slik som oss,
skjøttet sitt arbeid og blitt ved sin lest.
Hvorfor måtte han støtt ut og sloss,
når han burde ha knelet for lensmann og prest?

Han kunne da tedd seg som oss,
voktet sitt rykte og pusset sitt gull.
Hvorfor kastet han likevel loss,
når han kunne hatt kisten sin stappende full?

Han kunne da vært slik som oss,
faste i troen og fromme som lam.
Hvorfor var han så breddfull av tross?
Mon tro eide han slett ingen gudsfrykt og skam?

2 Likes

Har tittet overalt men det er en av tingene som forsvant i husbrannen for mange år siden. Det er en del som ble berget men ikke den. Jeg skrev vel 200-300 dikt og av dem ble mindre enn 50 berget ut av ruinene. Så om du er interessert kan jeg pm deg noen av de andre.
Siden jeg var ganske sinna da jeg skrev det var det emosjoner som ble sluppet fri og ikke så mye tanke. Først setningen er nok alt jeg husker for det var den tanken som satte fart på fingrene. Første setning: Who is this God to whom you pray, asking him for assistance in force to slay those not of your kind?
Siden du er på FB kan du jo spørre litt rundt om noen har lest den og kan gi deg en kopi. Jeg skrev det på 90 tallet og postet det minst 2 ganger med flere år imellom på IDF sin side, Netanyahu sin side og Israels offisielle pr side.
Kanskje du kan ta kontakt med en gammel venn av meg. Tim (Timothy Michael) Ransom fra Jersey da jeg en gang sendte ham en kopi. Kanskje han fortsatt har den.

2 Likes