Nyheter MDTV Forum Om Doner

Frigjøring kan ikke basere seg på de militære styrkene til en okkupantmakt

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/07/frigjoring-kan-ikke-basere-seg-pa-de-militaere-styrkene-til-en-okkupantmakt/

Av Pål Steigan. Det kurdiske folket har hatt den vanskjebnen at de hver gang det kommer til det harde blir forrådt av dem de trodde var deres allierte. Denne gangen har kurderne i Nordøst-Syria alliert seg med US Army og har blitt okkupantenes infanteri i denne regionen. I en tidligere artikkel her på steigan.no har…

3 Likes

Dette med å personifisere et land er en skummel språklig manipulasjon. Serbia blir Milosevic, Libya blir Gaddafi, Russland blir Putin og Syria blir Assad. Når man har gjort dette grepet, kan man demonisere lederen, så har man demonisert et helt folk.

Jeg registrerte meg nå her på steigan.no kun for å understreke viktigheten i dette, og tilføye: I Syrias tilfelle demoniserer man ikke bare ett folk, men det overveldende flertallet av flere. Alawitter og andre sjiamuslimer, kristne (assyrere/syriakker), drusere, armenere - for å nevne noen - og ikke minst de aller fleste vanlige (ikke-salafistiske) sunnimuslimer holder sammen nettopp takket være den syriske staten.

Jeg kjenner personlig mange syrere av ortodoks-kristen bakgrunn og kan med hånden på hjertet si at samtlige først og fremst vil ha stabilitet og en endelig slutt på krigen. Så får eventuelle reformer komme etterpå. Bekjempelse av korrupsjon, f.eks, er et helt legitimt og nødvendig foretak. Her kan også vi i Vesten feie for egen dør, om enn primært på høyere politisk nivå.

2 Likes