Nyheter MDTV Forum Om Doner

Franske sionister krever forbud mot de gule vestene

Det er jeg helt enig i, og det hun gjør er det største sprøytet jeg har sett på lenge.

Dama bak Bombard heter Mandy O’brien. Hun er en bløff. Du må være mer kritisk, AnneBrit!

Jeg fant en av hennes kroppspråksanalyser som var særdeles interessant, nemlig Trump og Putins møte i Helsinki i 2018.

Om Putin sier hun; « He’s got a happy little face.»
Om dem begge; «I really like these two»

Seansen er en nyttig innføring i underdanig ryggslikking. En komplett underkastelse. Og det er litt mistenkelig, da dette er et servilt møte med hele verdenspressen tilstede, og der aktørene oppfører seg som forventet.

Hennes analyse av Bill Browder, er derimot nådeløs. Her hakker hun i veg på kroppspråket hans i en ganske aggresiv tone. Mens Browder faktisk sitter der ganske rolig og kommer med argumentene sine. «He is stiff, he is stiff!» sier O’brien. Etterhvert kommer det tydeligere og tydeligere fram at det er meningene hans hun er uenig i. Hun mister tråden. Innimellom gjentar hun riktignok at han er «stiff, stiff, stiff», og at budskapet hans er innstudert og falskt. O’Brien; «It is Putin! Putin, Putin, Putin! It is always Putin!»

Den samme tendensen kommer fram i andre klipp jeg har sett. Én ting er at Bombard kanskje er finansiert av Russland. En annen ting er at hun helt åpenbart gir seg ut for å være «ekspert» i kroppspråk, noe som det ikke tar lang tid å gjennomskue.

Hun er en av dette fantastiske internettets viktigperer, ekstremt høye på seg sjøl og sin egen stemme. Er det lettfattelig nok, ser profft nok ut (og i dag trenger det ikke å være dyrt), og høres ut som en slags talking head. Ja, da er det i boks da vet’u!. Men hvis du prøver å finne ut hvem denne Mandy O’brien er… ikke stort, faktisk nesten ingenting.

Dette er ulempen med det fantastiske internettet, akkurat som de mystiske greiene som er i de fantastiske lettkjøpte og lett fordøyelige Toro-suppeposene.

Jeg liker internetts viktig-perer, de er så mye mer spiselige enn de som er på TV. Særlig når de kan lokke frem slike reaksjoner.

Det er ikke mange som er i stand til å tolke kroppspråk i dag. Det kan vi takke TV og film for. Men du, hvor nyttig det er i mørke bakgater, om natta. Eller når du haiker på mørke landeveier.
Jeg er også helt avhengig av det når jeg utøver yrket mitt, som melkebonde. Du må kunne kommunisere med dyra, og det er måten vi gjør det på - om vi ikke ønsker å bruke vold.

Selv om jeg finner anaysene hennes hjelpsomme, ved at jeg er blitt mer bevisst denne viktige kommunikasjonsformen, og hva det er som gjør at en aner ugler i mosen.

Hennes politiske synspunkter tar jeg som det de er, hennes. Hun er absolutt best når hun ikke er personlig engasjert - men det er jo gøy å høre hennes personlige synspunkter også da - hun legger ingenting i mellom.

For min del synes jeg «sannheten» er viktigst. Om det er internett, tv, aftenposten eller steigan. Og vi kan ikke vite om steigan forteller sannheten bedre enn dagsrevyen. Ikke automatisk. Jeg kan ha en idé om at steigan er bedre, men det betyr ikke at han alltid har rett, og at dagsrevyen og msm alltid tar feil. Poenget er at hver og en av oss må være kritiske. Det krever litt, og jeg kan skrive under på at jeg ikke alltid gidder det sjøl, rett og slett. Sånn sett er vi alle i samme båt da, ikke sant; det er komplett umulig å vite hva som er hva, nærmest uansett hvor mye vi anstrenger oss. Så vi må tro på noe. Det gjør det lettere. Det er slik mennesket er. Internett har så utrolig mange bra sider, men det følger med en del tøys og tull, vrøvl og blanke løgner. Akkurat som mennesket sjøl, ikke sant?

Min sannhet er ikke i hermetegn, og jeg finner den heller ikke på internett - den finner jeg i Bibelen.
Det jeg derimot finner her, er folk som ser ting på andre måter, har andre erfaringer og kunnskaper som jeg kan øse av.

Jo det kan du faktisk. For du kan sjekke selv, ved å klikke på lenker og sette deg inn i hva han tidligere har skrevet. Du kan kommentere og du kan selv dokumentere.
Hvor kan du gjøre det på TV eller i Aftenposten? Uten at du tilhører skravle-klassen?
Har du ikke sett denne ennå? Du kan da ikke være uenig i det?

Diktermester Inger Hagerup levde i en epoke som selvfølgelig aldri gjorde det mulig å bli dronningen av Twitter. Men siste vers fra hennes “Jeg tror” kan med hell brukes som illustrasjon til dine kloke betraktninger:

Hør ikke på meg. Alle mine ord
er farlige profeter, falske spor
Jeg er en ganske annen enn du tror

De der folka er ikke helt gode (for å si det veldig forsiktig!) . . . . . . :-1:

I forhold til resten av gjengen, så synes jeg faktisk Neturei Karta fremstår som ganske edruelige. Selv til talmud-jøder å være.

I det hele tatt er de i ferd med å gå av skaftet, noe min yndlings-semittiske anti-semitt elsker å påpeke.

Jeg har ad-block så jeg aner ikke hvor mye reklame som fortsatt er der ute, men de alternative kanalene har jo blitt “de-monetisert” i stor skala, så jeg håper de er mulig å se på.

Hør ikke på meg.
Dagens filosofiske betraktning…

Ironien og konsekvensen av det, betyr jo at om vi følger den oppfordringen,i resten av ordene, kan heller ikke det som hun skriver der være pålitelig.

Du tenker på det sk. løgnerparadokset.

Tenkte på det ulogiske i å stole på det, men etterpå tenkte jeg på at det fantes noe sånt løgnparadoks. Filosofisysling på jobb.
kommer våren også og det er i dag : ) :bouquet: 1.mars.
Fastelavensriset, er vel på plass med sine bruksmuligheter for dem som har anledning og dårlig råd.

Da er det på sin plass med noen passende vårdikt:

Våren
Bo Bergman (1869-1967)

Nu kommer den grymma våren
med sol i tak och vägg.
Mina ögon rinna, och hjärnan
är tom som ett urblåst ägg.

Man blir ju sjuk och fördärvad
av allt detta vita ljus,
som glittrar, glänser, vaggar
och dränker ens hela hus.

Det glittrar, glänser, vaggar
som långa böljeslag,
och rockens hål och själens
stå hemska i öppen dag.

(Noen tror at Bo Bergman må ha lidd av pollenallergi. Jeg tror han hadde vårdepresjon/vårdeppen).
Her er et enda lystigere et. Hva som plaget Hjalmar Söderberg vet jeg ikke:

VÅREN
Hjalmar Söderberg (1869-1941)

Andra glädjas åt våren, för mig är våren förgiftad.
Var gång det lider mot vår lider mitt år mot sitt slut.
Intet är mig så hemskt, så sjukt och förpestat som våren:
vår det var liksom nu, den gång min själ sprang itu.
Åter en bländande vårdag stirrar mig vaken i ögat,
sorg, som sov under snön, vaknar med våren till liv.
Åren ge mig ej bot, och solen bränner i såren,
främmande irrar jag kring här i min barndoms stad,
här i min mandoms och kärleks stad, i vars gator och parker
varje sten och vart träd gömmer ett minne för mig.
Framfarna vårars minnen fräta som gift på mitt hjärta,
minnen bli vissna blad, bladen de gömma en orm.
Fjärran och främmande blev mig min enda kärlek i världen.
Solen vitnar mitt hår. Åren ge mig ej bot.

Også har vi vår egen dikterdronning (hei, @aford ), Inger Hagerup:

Vårkveld i mars
Inger Hagerup (1905-1985)

Rør ikke ved mitt hjerte i dag.
Våren har gjort det alt.
Bølger av gammelt nederlag
kysser det, hardt og salt.

Bølger av nederlag og savn,
-Trodde jeg det var borte?
Si ikke noe. Nevn ikke navn.
Våren har nettopp gjort det.

Noe har våknet. Det svir av seg selv,
verre enn sult og tørst.
Rør ikke ved mitt hjerte i kveld.
Våren har vært her først.

Ja. Og fra asken til ilden: Ikke før er den förgrömmade våren forbi, så er det jaggu sommer, for kølsvarte.

Vals om sommaren
Bengt Sändh (1938-)

Nu är den förbannade sommar´n här.
En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.

Hur sommar´n kan vara så populär
det är för mej en fråga.
jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.

Fan, vad jag plågas och lider.
Huden är rödbränd och svider.
Svedan är värst bak på ryggen.
När solen gått bort kommer myggen.

På dagarna får jag visiter
av småkryp som stinger och biter.
Spyflugor, humlor och bromsar och myror
och getingar.

Törsten är olidlig, ölet ljumt
och maten står och surnar.
Sommar´n som skalderna jämt berömt
får gärna bli till höst.

Blekfeta kärringar på var strand
är gnälliga och sura
på ungar som bråkar och kastar sand
och spiller saft och glass.

Vi badar i avloppsbrunt vatten,
får maskrosor uti rabatten.
Luften den stinker av tjära.
Vad mer kan Carl Anton begära?

Om jag ligger i solen och lurar
väcks jag av åska och skurar.
Drömmen vi drömde om sommar´n i vintras
var alltför falsk.

Nettopp! :rofl::joy:
Den sangen kjente jeg forresten ikke. Veldig bra! Söta bror kan få sagt det! :grin: De har sikkert noen sure dikt om høst og vinter også. :umbrella::snowflake:

På tide du fikk treffe den, da. :slightly_smiling_face:

Det for en norsking å kjenne den eller ikke, kan nok i stor grad være et generasjons– og radiospørsmål:
På 70- og primo 80-tallets sene sommerferiemorgener var den fast inventar i Reiseradioen på NRK Radio noen ganger i uka. Som sterkt arvelig belastet med radio er den en del av allmendannelsen for meg.

Jesaia 2,22 - Hold opp med å stole på mennesket, som bare har pust i nesen. Hva er vel mennesket å regne for?

Virker smart når du sier det på den måten. Jeg stoler på deg og holder opp.

Jeg traff en forleden som hadde nesa full av dårlig kokain. Er han mer å sto

Neida, glem det. Han er jo ikke det.

Jeg skal innrømme at våren var litt fin i dag, likevel. Jeg stakk den lange filifjonke-nesen min ut i den, og syntes den var litt vakker med solskinnet og snøsmeltingen (men også litt grym og sånn som Hagerup beskriver det). Og jeg kjøpte til og med fastelavensris av de lokale sanitetskvinnene, men jeg har ingen … jeg mener selvfølgelig ingenting å bruke det til, heter det, ja - annet enn som pynt - da feieren (Chim Chmney Chim Chim Cher-ee) sier at pipa her er brannfarlig om den ikke restaureres litt. Og de’ gidder me ikkje.

Generasjonsspørsmål?!? Nei nu … vet De hva! Jeg er da ikke født i går heller. INK eksisterte faktisk på en ikke helt ubetydelig del av syttitallet, og har faktisk aktivert en viss minnefunksjon fra de siste årene av det årtiet (egentlig husker jeg sporadiske hendelser enda lenger tilbake), for ikke å snakke om det gresselige åttitallet, som ødela ens smak for alltid (jeg vil for alltid like pastellfargede vegger, akk ja). Og reiseradio hørte vi på hytta som gudskjelovogtakkogpris var uten strøm, vann og andre moderne ubekvemmeligheter (nå har de selvfølgelig både tv og nett der, schreck und grau). Men jeg kan altså ikke huske å ha truffet den låta. Jeg synes liksom det gikk mye i “Så lenge skuta kan gå” og den slags.

Vel, men det er jo sånn da, at de som husker sekstitallet var ikke der.

Det fant jeg ut her om dagen :
Det kan du holde klåfingrete menn unna med.
Ellers, fritt etter fantasien :
Evnt prøve badstu og snørulling med ris på finsk vis men bladene skal være på, så det tar tid.
Bruke det til støvkost.
Vente til de “pølsene” blomstrer på bjørkekvistene, og riste litt støv på en pollenallergiker ( hvis du kjenner en som du har noe uoppgjordt med )
Glede deg til badesesongen ved synet av beviset for at vinteren er forbi.
Ha riset bak speilet. (Hva nå det skal være godt for.)
Be noen på middag, og vårdikt, med riset til pynt på bordet.