Nyheter MDTV Forum Om Doner

For å bekjempe rasismen må man først innse at den finnes

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/06/for-a-bekjempe-rasismen-ma-man-forst-innse-at-den-finnes/

Rasisme er en alvorlig form for undertrykking, og den rammer svært mange mennesker. Et fellestrekk for ulike former for rasisme er «at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet» (Wikipedia). Rasisme i de fleste kulturer Rasismen finnes dessverre over hele verden, og det finnes knapt det samfunn som kan si seg fritt…

5 Likes

Og så hiver Steigan seg på rasisme-kulten, og jeg kan ikke ønske ham noe annet enn pleiere fra Afrika når han havner på gamlehjemmet.
gothenburg
Bildet er fra Gøteborg, med 70 års mellomrom.

1 Like

Alt som behøves er å se på historie for å rette opp glippen det tydeligvis er å mene at de nordiske land er mindre rasistiske enn andre land. Minner om behandlingen av Samene opp gjennom tidene og da US statene ble grundet var Nordmenn ivrigst til å drepe urfolket.
Ser man på dagens situasjon er alt man trenger å se på Norges iver til å bombe land etter land vi ikke har noen grunn til å være i. Det er jo ikke akkurat Europeiske land Norge angriper. Ikke siden Jugoslavias dager, da vi var med på en ulovlig krig for å ødelegge landet slik vi nå er med på å ødelegge land i Midtøsten og Afrika. La oss heller ikke Sør Amerikanske nasjoner Norge er ivrig å ødelegge, slik som Venezuela.
Neida, nesten ingen rasisme å spore i de nordiske land siden de nordiske land er så flinke til å bruke fagre ord som menneskerett og demokratiske verdier som skjold for å skjule sannheten.

3 Likes

Ja du føler dig truffet ikke sandt?Du er den første til at svare Det skal du også være , det er sådan nogen som dig artiklen handler om. Sådan nogen som dig som kun formår at skrive 2 linjer på kommentarfelt og bruger de resterende 90% med at poste billeder i et forsøg på at formidle din tanke til andre mennesker.
Ja vi ser hvor meget bedre Scandinavien er når det gælder racisme.

2 Likes

Dette spørsmålet impliserer en altfor grunn analyse av hva rasisme er. Rasisme er ikke bare, eller først og fremst, en ideologi, basert på forlengst falsifiserte forestillinger om at det eksisterer biologiske raser blant mennesker, som har ulike kvaliteter og ulik menneskelig verdi. Kapitalismen er ikke et system som i hovedsak skaper helt nye sosiale skiller. Tvert imot, først og fremst innebærer det en ny måte for å systematisk forsterke allerede eksisterende sosiale skiller. Det var ikke slik at den jordeiende adelen ble erstatta i England av en helt ny kapitalistklasse, hvor adelen sank ned i bondestanden og kapitalistene vokste fram fra småborgerskap i byene. Tvert imot var det slik at adelen og fra før rike kjøpmenn gradvis har smelta sammen som klasser til å bli den nye kapitalistiske overklassen. Noe tilsig fra andre samfunnslag har det vært, men den generelle sosiale mobiliteten har ikke vært vesentlig større enn under det tidligere føydale systemet. Det nye elementet er først og fremst hvordan kapitalismen har etablert et økonomisk hierarki innad i land, men også mellom land og verdensdeler, som i hovedsak følger hudfargeskillene som ble etablert gjennom den eksplisitt rasistiske ideologien som legitimerte den primitive tidlig-kapitalistiske superutbyttinga som la det finansielle og politiske grunnlaget for den moderne kapitalismens gjennombrudd.

Dette innebærer at når kapitalistisk ulikhet jevnes ut, blir også at rasistiske ulikheter jevnet ut. Men tilsvarende, når noen forsøker å være antirasist uten å støtte generell sosial utjevning, skraper de bare i overflata og gjør i praksis ingenting for å bedre levekårene for de som fortsatt lever i elendighet, som resultat av kapitalismens rasistiske historie og sosiale essens.

7 Likes

Nordmenn, dansker og finner var elitetroppene for Hitler.
Troen på å være sentrum for verden finner vi i særlig grad i Ukraina.
-Verden oppstod i Kiev
eller noe sånt

1 Like

Jeg tror ikke Pål Steigan mente å fornekte at det aldri forekommer diskriminering i Norge, fordi som du sier: Se på hvordan samene blir behandlet, spesielt når det gjelder vindkraftutbygging. I denne artikkelen baserer han seg på omfangsrik rasisme i nyere tider. Før var rasisme en typisk “splitt og hersk”-teknikk for å holde folket nede og politisk ubevisst. Nå når de aller fleste er bevisste på følgene av dette skjønner de som sitter på toppen at noe annet må til: Identitetspolitikk som omfatter umåtelig anti-rasisme, millitant feminisme, kjønnsnøytralitet osv. Hvorfor? Fordi dette kan kommersialiseres, de høster inn profitt av slike kampanjer uten at problemene blir løst. Ergo er det det økonomiske systemet som er feil og må forandres

Når den herskende klasse, topp politikere og milliardærer, smisker med demonstrantene er det en måte å avspore dem fra kjernesaken, deres felles frustrasjoner og lidelser som lav lønn, fattigdom, arbeidsledighet og politivold. Ergo er det klassekamp.

Igjen er det ikke å fornekte at rasisme fins innad Norges land men i forhold til USA og de nevnte land på lista i artikkelen er det veldig lite og så å si ubetydelig. Norges kriger mot Midt-østen har heller ikke noe med rase å gjøre, men om å høyne sin status i NATO-alliansen slik at politikerne, hvis de er heldige, blir invitert på gallamiddag i Washington

2 Likes

Vi finner en hel klasse av svarte millionærer i USA - i motsetning til i Norge

jabbar

Det er disse svarte millionærene som står fram i media og forteller av de opplever “rasisme” hver dag.

Did Jussie Smollett’s Racial Hoax Expose Liberals’ Bias …
3 Likes

Minner om når Obama vant valget og nobelprisen(for sin hudfarge), han som slapp langt flere bomber enn Bush. Men dette viser jo nettopp poenget : At identitetspolitkken brukes av overklassen som den nye “splitt og hersk”-teknikken istedenfor rasisme

3 Likes

Det var ikke Pål jeg siktet til. Alt han gjør er å rapportere og det gjør han svært bra. NRK etc. kan lære av ham. De jeg siktet til er de som tydeligvis prøver å skjule rasismen i Norge.
Dessverre må jeg vente 13 timer før jeg har lov å dele ut likes siden jeg har brukt opp min kvote igjen ellers ville du fått en fra meg for den nydelige kommentaren din som er full av innsikt i hvilke syke tilstander vi lever i :+1:

3 Likes

Ok. Beklager misforståelsen :slightly_smiling_face:

1 Like

Helt ok. Skjer meg hele tiden selv for, du verden hvor mange det finnes som prøver rakke ned på Steigan og hans fantastiske team og så kommer jeg nå og da over folk som faktisk prøver å si noe godt og jeg flyr i flint fordi jeg reagerer for raskt. Trøtthet er som regel forklaring for meg pluss ekte respekt.

3 Likes

Det jeg savner på steigan.no er kritikk av rasistene på Resett

Men samtidig er det like framtredende at deler av overklassen samarbeider med, og nører opp under, gammeldagse rasistiske stereotypier, og “krav-mentalitet” som legger ansvaret for manglende integrering over på de utbytta. Det var Sylvi Listhaugs rasistiske utspill i slutten av valgkampen i 2017 som redda borgerlig flertall for blant annet forsterka privatisering.

2 Likes

Helt sant som du sier. Likevel er de alle, ok nesten alle, like ille. Sylvi er bare flinkere til å avsløre sin egen rasisme. Hvor sterk jeg enn misliker henne så ville det vært godt om alle var like åpenbare. Kanskje folk da ville protestere mot krigene, eller rettere sagt folkemordene, Norge er med på.

3 Likes

Globalisme har opprinnelse i tanker fra kolonitiden :
“I contend that we are the first race in the world, and that the more of the world we inhabit the better it is for the human race… If there be a God, I think that what he would like me to do is paint as much of the map of Africa British Red as possible…”
Cecil Rhodes.

“Africa is still lying ready for us it is our duty to take it. It is our duty to seize every opportunity of acquiring more territory and we should keep this one idea steadily before our eyes that more territory simply means more of the Anglo-Saxon race more of the best the most human, most honorable race the world possesses”

― Cecil Rhodes, The Last Will and Testament of Cecil John Rhodes; With Elucidatory Notes to Which Are Added Some Chapters Describing the Political and Religious Ideas

2 Likes

Som jeg hele tiden sier. Folk må innse at de virkelige Nazistene vant krigen og fortsetter sine morderiske tendenser verre enn noensinne. :+1:

3 Likes

Nettopp. Jødene døde av bombing. Vi bombet.
På Document går de i spinn av enkle fakta. Der i gården er det Fake Historie AS

2 Likes

Ja, stemmer det. Alliansen drepte ved å bombe forsyninger til både sivile og fangene. Heller ei vil noen snakke om hvorfor Nazi gullet havnet i Bank of England sin underjordiske safe. Det gjelder å holde ting skjult og fortsette å gjennta de samme løgnene over og over inntil folk tror at løgn er sannhet og sannhet er løgn. Å vent, det er jo nettopp det som har skjedd. Må være tilfeldighet.

3 Likes

Mye av det hun sier er for “shock value” for pressen slik at partiet hennes skal få PR. Samme taktikk som Carl I. Hagen brukte på 80-90-tallet. Ikke fall for det.

En annen ting: Hvis man skal diskutere med noen som er innvandringskritisk så er det virkelig ikke lurt å ty til rasisme-anklagelser. Det er rett og slett kontraproduktivt .For det andre: Det er ikke fremmedfiendtlig å være kritisk til måten en innvandringspolitikk blir ført på. Selv mener jeg at siden Norge er et lite land må vi ta hensyn til dets demografiske og økonomiske virkeligheter. For flyktningkriser løses ikke bare ved mottak alene, men å forebygge kriger og bekjempe imperialisme noe “venstresiden” har en beleilig tendens til å glemme. For invandringspolitikk som massemigrasjon kan også misbrukes som et våpen, en hybridkrig slik Erdogan i Tyrkia forsøker å gjøre mot Hellas.

Ta også denne artikklene fra world economic forum som omhandler flyktningkrisa noen år tilbake:

Lest mellom linjene finner man at dette handler ikke så mye om solidaritet men om å investere i billig arbeidskraft

3 Likes