Nyheter MDTV Forum Om Doner

Finansåret 2019 – et bemerkelsesverdig år

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/01/finansaret-2019-et-bemerkelsesverdig-ar/

Av Tollef Hovig. Som tidligere påpekt i disse spalter, består det vi kan kalle finansrenta av mange forskjellige deler. Renta på utlån fra sentralbanken er viktig, bankenes rente på utlån til publikum består av mange varianter fra rente på boliglån og forbrukslån til renta selskaper betaler på sine lån, renta på kortsiktige og langsiktige statsobligasjoner…

1 Like

Det har vært negative renter i nabolandet i åresvis, så det er knapt noe nytt.

Men dette gjelder selvfølgelig kun de utvalgte. I motsetning til hva Kjell108 tror.

1 Like

Fra kilden din

The use of negative rates has drawn global scrutiny as critics warn they can distort financial markets, potentially sowing the seeds of another financial crisis. Low rates, which help make borrowing cheaper and can stimulate the economy, also make it harder to save,

Her lærer vi at det folk låner = hva som er “innskudd”.
Det er beregnet for sauer. 999 av 1000 sauer kjøper den.

Trump framstår som en amerikansk “Gerhardsen” her. Mens Trump likestilles med “neoliberarisme” / “kapitalisme”, “milliardærenes tyranni” på steigan.no, har Trumps politikk mer til felles med sosialdemokratisk keynesianism. Peter Navarro mener Trump burde kalle seg selv “Demokrat” / et Arbeideklasseparti (eller det som blir “sosialist” i Europa).
Russland og Kina blir hardcore kapitalisme, det som Marx beskriver i Kapitalen.

HER ER FRAMTIDA DI

Det er en myte … at pensjoner er “renter” eller “avkastning”, og ikke de pengene som betales inn til pensjonkasse. Det er den typen myter som Hegnar vil promotere … at norsk velstand skapes gjennom utbytte på aksjer. 9 av 10 sauer kjøper det.

Pensjonskasser - i den grad de har masse penger innbetalt år etter år, men lite pensjonister å betale ut pengene til - etterhvert vil sitte med tonnevis av sedler, som mugler opp på lageret eller spises opp av rotter. Da må de impregnere pengene eller finne tilsvarende løsninger.

Should Racists Get Health Care?
Written by Ron Paul
Monday December 30, 2019

Political correctness recently took a dangerous turn in the United Kingdom when the North Bristol National Health Service Trust announced that hospital patients who use offensive, racist, or sexist language will cease receiving medical care as soon as it is safe to end their treatment.

The condition that treatment will not be withdrawn until doing so is safe seems to imply that no one will actually suffer from this policy. However, health-care providers have great discretion to determine when it is “safe” to withhold treatment. So, patients could be left with chronic pain or be denied certain procedures that could improve their health but are not necessary to make them “safe.” Patients accused of racism or sexism could also find themselves at the bottom of the NHS’s infamous “waiting lists,” unable to receive treatment until it truly is a matter of life and death.

Since many people define racism and sexism as “anything I disagree with,” the new policy will no doubt lead to people being denied medical care for statements that most reasonable people would consider unobjectionable.
http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2019/december/30/should-racists-get-health-care/

Det ligger i saken natur at erklærte rasister også bare behøver å betale for akuttskade-forsikring på sykehus … halvparten så mye som dem som ikke er rasister.
I motsatt fall bryter sykehuset markedsføringsloven.

Makta kan bryte alle lover de vil, så man er mer enn en tanke naiv om man forventer seg reaksjoner.

Hunter Biden har drevet med money-laundering, racketering mv. i Ukraina. Du kan jo håpe på at han slipper unna. Han kommer til å bli hundemat som sønn av Joe Biden. Pelosi har og en sønn Paul Pelosi i Ukraina. Han vil garantert bli saumfart. Kjøp popkorn med en gang.

Ja , for det er de pengene som er i sirkulasjon til en hver tid som har betyding. De andre er bare tenkepenger. Det vet de rike, derfor er de veldig opptatt av å sikre at pengeverdien opprettholdes, ved å holde mengden nede.

I 1980 tror jeg en kopp kaffe lå på 3 kr, idag 25 kr, 8 ganger mere.
Hvis man kjøpte aksjer for 1000 mill i 1980 må de aksjene idag være verd 8000 mill bare for å holde tritt med pristigning. På papiret ser det ut som 7000 mill i avkastning. Det er 0 avkastning egentlig.
Aksjer må stige i verdi for å reflektere at de er realverdier = uavhengig av hva penger er verd.

Serriøst? Hørt om dot-com-boblen? Tulipan-manien?

Vi vet alle sammen at penger faller i verdi. I tilfelle dollar er de verd 1% av hva de opprinnelig var verd. Det har som konsekvens av gull blir verd 100 ganger mere med dollar som målestokk. Det samme vil gjelde aksjer. Så kommer vekst i bedriftene i tillegg til det.

Du vet ikke stort, det vet jeg.

Jeg er universitetsudannet i samfunnsøkonomi, det er mere enn finansminister Siv Jenssen. Hun er markedsføringsutdannet, med noe praksis fra hotellnæring.
Hva er du?
Du har tapt ca. 100% av økonomidiskusjonene med meg.

Da forstår jeg hvorfor du vrøvler som du gjør. Selv tok jeg til vettet etter to semestre. Da begynte jeg å lese finansblogger i stedet, og slik fant jeg grunnen til at den kognitive dissonansen ble så øredøvende.
Det var i 2007, og alt som har skjedd etterpå har understreket det.
https://www.amazon.com/Debunking-Economics-Naked-Emperor-Dethroned-ebook/dp/B00A76WZZK
Do the math!

Jeg har vært borti alt sammen på ett eller annet nivå, internasjonal økonomi, pengenes histori. markedsføring, finansmarkedet, opsjonsmarkedet, forex, psykologi, historie generelt, regnskap, skatt på et praktisk plan
og en haug med blogger, jerk.
Du har tapt alle diskusjoner så langt.

[Professor Steve Keen]adademisk

Læreboka di er jo selv akademisk og temmelig uleselig
Man har ikke lært noe med copy & paste av lærebøker