Nyheter MDTV Forum Om Doner

Filmer som har et anti-kapitalistisk og anti-Imperalistisk tema

Jeg prøver å finne filmer/doku som fremstiller kapitalismen og alle deres organer på en mer nøytral måte enn de selv gjør. Helst gode filmer, kunstnerisk sett også.

Søkte endel på google og andre steder, men ser at det er helt klart en slags sensur/filter på slik informasjon. Da jeg nesten utelukkende fant sider som omtalte all slags kritikk i film av kapitalisme og sionisme som ren propaganda og anti-semittisme.

Jeg veit jeg har sett noen av de gjennom årene. Men de er ganske obskure, og vanskelig å komme over uten flaks. Jeg skal se om jeg kommer på de jeg har sett etterhvert, for akkurat nå står det helt stille.

2 Likes

Hvis du ser FN (UN) som et imperialistisk organ, så finnes det noen filmer og dokumentarer om lovløshet og overgrep fra FNs fredsbevarende styrker, som i alle fall i teorien egentlig skal være der for å beskytte lokalbefolkningen:

Omtale av dokumentar:

Film basert på sann historie om en varsler som mistet jobben for å si fra om overgrep:

Jeg har imidlertid ikke sett disse filmene selv foreløpig.

1 Like

Takk for innspill. Jeg tror jeg har sett the Whistleblower men husker ikke så jeg skal se den igjen for sikkerhets skyld.

Jeg pleier ikke å bry meg om hva the guardian skriver for jeg oppfatter de som en dypstats og falsk eller kjøpt opp venstre-side avis. Men klart det er jo tilfeller hvor de gjør noe i gråsonen av hva som er akseptabelt i kapital-media. Men jeg føler at jeg alltid får en pakke med info om hvorfor kapitalismen alltid har rett likevel. Uansett sak. Alltid en fargelegging jeg kjenner på meg ikke er riktig.

Jeg kom på en film jeg så for ikke så lenge siden.

Og en annen film, denne vekte min oppsikt. Svært bra.

1 Like

Russisk perspektiv på USA / Norge -> vi er ateister
“Putin: US Not A White Christian Country Anymore - We Europeans Need To Preserve Our Culture”

Jeg kan gi deg 5 forslag fra Hollywood, siden de er lettere å finne:

Starship Troopers

Wag the Dog

They Live! (1987) formelt en skrekkfilm

Missing (1982)

Burn! / Queimada (1969)

og et par fra ‘utlandet’:

1900 (Bertolucci / 1976) lang film

La ultima cena (1976)

La grande guerra (Monicelli 1959)

État de siège og alt annet av Costas-Gavras, f.eks Z og Music Box

Burn! / Queimada har scenen der Marlon Brando forklarer til samfunnets eiere hvorfor kapitalismen er bedre enn slavesystemet.

Her var det mange gode forslag!

Spesielt filmene til Costas-Gavras ser interessante ut, og ikke minst Burn! med Marlon Brando!

Hva med: “Jeg, Daniel Blake”?
Omtale:

Hva er kapitalisme ?

• Hva er kapitalisme ?

Hegnar / DN = det gjelder å være grådig, slik at det kan stå på gravsteinen

• God for 10 millioner

Norsk sosialisme
At eiendommene overføres til en nasjonal bank

:rofl:
Takk for vittigheten her.

Wikipedia.no skriver:

Kapitalisme (av latin: capitalis , avledet av caput , «hode») er et økonomisk system hvor formue og produksjonsmidler er privateid.

Jeg vile bare sagt at økonomien er basert på privateid kapital. Men så finnes det så mange andre ting som er kapitalisme i dag… mye snik-kapitalisme også.

1 Like

OK. Men vi lever jo i et sosialdemokrati. Den norske pengemengda er 2.200 mrd. kroner, og statens budsjett er 1.700 mrd. kroner - det betyr at Staten står for brorparten av den økonomiske aktiviteten i samfunnet. Det er altså ikke Røkke og Reitan, men i hovedsak norske partier, som styrer samfunnet. Og det er norske partier som støtter NATO og EU.

Mener du det er ei løysing om sosialdemokratiet står for en enda større del av den økonomiske aktiviteten, og er du imot at du sjøl kan eie private eiendeler/kapital ?

Norge
[GDP (purchasing power parity)]
$381.2 billion (2017 est.)
Tax = 54%

Norsk sosialisme
At eiendommene overføres til en nasjonal bank

Alike vet ikke at Øystein Olsen styrer 10.000.000.000.000 kr, og setter NOK opp og ned som andre skifter slips.
Alike tror fortsatt at det er han og hans politikere som styrer 10.000.000.000.000 kr, dvs. 100.000.000.000 kr. per politiker

Det er bra at den norske økonomien er så sterk og for det meste skapt av felleskapet, og vi har blant annet oljerikdommen og hardt arbeid å takke for dette. Hvis vi fortsetter slik det ser ut til nå, vil disse i fremtiden være truet av privatisering som alt annet. Jeg må også si meg enig i at når pengene går via bank/investerings-systemet som er pro-NATO/USA så tror jeg ikke vi(fellesskapet) kontroller disse pengene. Rettere sagt så veit jeg dette, for det er derfor det investeres så politisk og hensynsløst.

Jeg er ingen økonom og ikke sterk med tall. Men jeg veit er at Norge ikke er sosialistisk. Og er heller ikke imponert av hva kapitalismen gjør med verden rundt meg. Det får meg til å tro på at det er ingen vei utenom å ta makten tilbake fra privat eie over til stat. Stat må derimot være sosialistisk og ikke bare passe på interessene til en liten del av befolkningen. Så lenge noen få eier nesten alt, vil de bruke sin overlegne posisjon til å utøve sine interesser på bekostning av andre. Det vil aldri endre seg.

1 Like

Alike likte sarkasmen din; hun synes du var morsom.

Angående den imperialistiska aspekten kan folk gärna ta en titt på tv-serien Rubicon från 2010.

Den fick bara en säsong, skaparen Jason Horwitch slutade efter ett avsnitt, han som tog över, Henry Bromwell, dog i hjärtattack för några år sedan.

Serien, lågmäld men både spännande och intelligent, hinner inte mer än antyda det underliggande konspirationstemat, nämligen att det professionella säkerhetsetablissemanget har tagit över den egentliga makten i USA (dvs. att själva presidenten inte egentligen har makt att driva väljarnas mandat i utrikespolitiken).

En artikel från en relativt “rumsren” amerikansk konservativ sida omtalar nyligen saken intelligent:

The American constitutional order is thus in great peril. Those obsessed with getting rid of the president should consider that, were Trump to be removed, it could be the constitutional equivalent of Julius Caesar’s crossing of the Rubicon.

Jag har nämnt denna film en gång tidigare i Steigans kommentarfält, innan det blev forum, men vill gärna slå ett slag för den här också: Tony Scotts Unstoppable.

Det är i stor utsträckning Hollywood-action av standardformat, men om man lägger märke till detaljerna så är det något som inte riktigt stämmer. Hjältarna är vanliga arbetare, en konduktör och en lokförare, samt hederliga statstjänstemän i kontrollrummet. De konstrasteras med skurkarna, ägarklassen och New public management. Den ikoniske amerikanske “marinsoldaten”, som ska rädda situationen, råkar ut för komiskt haveri.

Det är alltså egentligen en subversiv kritik av det normala propagandanarrativet. Tony Scott begick självmord, hoppade ner från Vincent Thomas Bridge i Los Angeles 2012. Obduktionsrapporten konstaterade att det inte förelåg cancer.