Nyheter MDTV Forum Om Doner

Farlig ønsketenkning om menneskenaturen

Jeg har ikke lest boka til Kaj Skagen. Bruker han Maslow i et politisk/samfunnsperpektiv? Det er kanskje mulig å gjøre det, men i et samfunn er det ekstremt mange - og andre- parabler å ta hensyn til. Maslow var psykolog, og hans behovspyramide var designet for enkeltindivider. Men uansett forstår jeg hva du mener, tror jeg. Basiske behov, også i et samfunn, er en forutsetning for å være tilfredstilt, hvis individene i samfunnet skal få meningsfulle liv, med utsikter til å «realisere sine åndelige behov». I afrika handler det om rent vann og inntekt det ( så vidt) går an å leve av. Osv, osv. Alt er relativt.

Men jeg forstår ikke helt hva du mener. Mener du (og Kaj Skagen) at det er et paradoks at Norge under Gerhardsen, i et samfunn som tilsynelatende ga mer trygghet og velferd til så å si alle samfunnsgrupper, ikke skapte mer åndelige mennesker?

Den norske eliten fikk ikke bo i borg, men måtte bo i vanlige hus godtfolk kunne brenne ned om de ikke oppførte seg. For danskekongen som behøvde soldater og marinegaster for å forsvare mot svenskepakket, så var det greit at det var fogd og fut som fikk ungjelde om befolkningen syndes de gjorde en dårlig jobb, da nordmenns lojalitet til kongemakten var for viktig til å risikeres.

Ja den er kjent runeulv! Det at kongen trengte soldater i krig og erobring. I første verdenskrig gikk det med ca. 16 - 18 millioner unge menn fra arbeiderklassen og fattigbønder, hvem sloss de for og hvem brydde seg om deres familier etterpå? I andre verdenskrig gikk det med bare i Tyskland ca. 11 millioner unge menn og kvinner i all hovedsak fra arbeiderklassen og bønder, hva kjempet de for? Nei uten klassekamp og kamp mot den klassen som vil krig og erobring, må alltid arbeiderklassens unge menn alltid dø stort sett uten å vite hvem og hva de ofret sine liv for! Sa du klassekamp? Ja selvfølgelig må vi ta til klassekamp, uten den vil nye millioner unge menn fortsette å dø til ingen nytte for seg selv og sin familie. Og i verste fall, så står arbeiderklassens døtre og mødre bøyd over samlebåndene og produserer kuler og granater som dreper deres egne brødre og sønner. Må vi virkelig akseptere dette?

En liten men viktig korrigering: kuler og granater som dreper sønnene til mødre, fedre og søsken på den andre siden.

Og bror til søster! Er nok litt sliten likevel! God natt! :sun_with_face::disappointed_relieved:

Så hva er forskjellen på Alpha Zero og Deep Blue?

Og demokratiene har vært bedre? Det virkelige faenskapet her i verden, er det verdensfrelserne som har stått for. Kongemakt er dønn urettferdig, så de må i hverfall gi folket hva de ønsker, til forskjell fra folkestyre, hvor det man kan si du valgte det selv, når det tvinges gjennom en politikk skadelig for landet.

En konge ville ikke sitte trygt hvis arbeiderklassen ikke har råd til barn pga politikk han har ført, og om han hadde importert fremmede for å kompensere, og derved gjøre barn ennå dyrere, ville han hatt en revolusjon på nakken.

Demokrit & Byråkrit APM16 ansvarspulveriseringsmaskin i kontakt med grasrota:

Jeg holder på å jobbe med saken, og har kommet et godt stykke på vei. Interessant. Svarer snart, kanskje Lørdag.

Forskjellen er at de bruker forskjellige algoritmer. Hva skulle ellers en datamaskin gjøre?

Nei. Forskjellen er at Alpha Zero utviklet egne algoritmer, som banket de meneskeskapte algoritmene til Deep Blue. Det er det som er HELE nyheten. Om man kort og godt bare forbedret Deep Blue med en ny menneskeskapt algoritme, så ville det ikke hatt noen nyhetsverdi. Du har kort og godt ikke forstått hva kunstig intelligens er, min gode mann.

Akkurat det der er en begivenhet og et skritt mot fremtiden som, når man lar det synke godt inn, hos meg utløser kaskader av visjoner og en formidabel emosjonell spagat. De obligatoriske slave- og dystopikonnotasjonene i det ene beinet – og i det andre: en kriblende, nærmest erotisk dragning mot hengivelse og forening med vår hjemmesnekra gud/ Dr. Frankensteins monster. Härligt, härligt, men farligt, farligt og sånn. Det synes bedre utapå Kurzweill at han er spika sprø og dessuten savner pappaen sin mer intenst enn jeg gjør, men jeg innrømmer at jeg tror jeg kan forstå litt av hvordan han har det med hastverket med singulariteten sin. Intet kunstig skal være meg fremmed, osv. :thinking:

Nei, men så lenge drømmen om å omskape mennesket i våre personlige bilder holdes vedlike, så er det også vilje til å gjøre det mest mulig “kostnadseffektivt”.

Helt klart. Og Bongard har ikke mer vetorett i den saken enn oss.

Jeg tror du er sjelevennen min aford.

Så fint og takkiligemåde! Hvis du sier det, stemmer det sikkert! :ok_hand: Tror ikke det er så vanlig at man finner frem den formuleringen på alldeles i tåka feil grunnlag. Og jeg tok visst egentlig helt for gitt at du ubesværet kom til å lese meg riktig, og med de rette referansene. At jeg gjorde det, tyder i grunnen på samme konklusjon, sjelevenn Forstmann Én! Hvis Alpha Zero vurderer å få seg en sjel etter hvert, får vi prøve å hooke opp med den også. Noe annet ville være unaturlig. Makan.

Så, kan du forklare meg hva kunstig intelligens er, hvis ikke det har med algoritmer og regler å gjøre? Jeg har hovedfag innen for dette. Hva er det nå mikroprossorene kan finne på? Har de fått egen vilje?

Den store forskjellen på kunstig intelligens og annen programvare ligger i programvarens evne til selvutvikling. Dette er jo ikke å forstå som fri vilje, det blir en ganske kraftig avsporing. Man har kort og godt utviklet algoritmer som automatiserer jobben til programmereren. På denne måten “lærer” programvaren, derav omtale kunstig intelligens også som “machine learning (ML)” Sjakk-programmet, Deep Blue, var ikke utviklet gjennom ML, men gjennom omhyggelig menneskelig manuell programmering. Den slo Gasparov på ren prosessering. Alpha Zero utviklet en ny og bedre sjakk-programvare, som slo deep blue. Det grensesprengende ved dette var ikke maskinens seier over mennesket i sjakk, men derimot maskinens seieren over mennesket i programmering.

Å, så rørende trivelig dere har det her på Steigan!
Jeg blir nesten blank i øya, jeg. :eye:

Ikke bli sjalu nå da! Du får være med i koseklubben du også, vet du!