Nyheter MDTV Forum Om Doner

Fargerevolusjon etter gammel oppskrift i Hviterussland

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/08/fargerevolusjon-etter-gammel-oppskrift-i-hviterussland/

Mer enn 20.000 demonstranter fylte gatene i hovedstaden Minsk 14. august 2020 i protest mot president Aleksandr Lukasjenko og hans regjering. Det var både studentungdom og fabrikkarbeidere blant demonstrantene og de ropte «Gå vekk!» til en president som har sittet med makta i 26 år og nylig vant et valg som demonstrantene hevder var manipulert.…

4 Likes

En omfattande, och vad jag jag bedöma saklig biografi över Svjatlana Tsikhanowskaja kan man få på ryska
Wikipedia . Eftersom denna sajt inte kan återge kylliska bokstäver förslår jag man att man går gå in på den kortfattade nynorska varianten https://no.wikipedia.org/wiki/Svjatlana_Tsikhanowskaja och därifrån klicka in sig på den ryska varianten. Googleöversättningen till engelska var mycket bra.

Steigan viser igjen sin notoriske motstand mot demokrati og sitt hat mot USA. Akkurat som i Ukraina, begrunner han opprøret mot sittende regimer (kontrollert av Kreml) at det er amerikanske myndigheter / CIA og lignende som står bak. Hvor forblindet kan en Putin-lojalist bli?
Til grunn for sin argumentasjon benytter han igjen et av den russiske pressens brohoder i USA. Denne gang Moon of Alabama, som får sitt stoff fra den Kreml-lojale pressen. (Vi finner nøyaktig de samme formuleringer i medier som Sputnik og RT). Dernest argumenter han med avtalen om en overnasjonal føderasjon med Russlan. For det første ble intensjonen om et samarbeid avtalt i 1999 (ikke 1996). Dernest har Belarus aldri akseptert en overnasjonal føderasjon. Dernest viser han til Pompeos besøk, så erklærte han sin støtte til demokratisk utvikling, men aldri til fredelige demonstrasjoner. Det er noe Steigan har funnet på. Hele bloggen fra Steigan viser hvor kunnskapsløs Steigan er om landene i øst-Europa som i hele den post-sovjetiske perioden har kjempet for å befri seg fra Kremls imperialisme.

Snodig hvordan benevnelsen “fredelige demonstranter” frembringer bilder av det vi før kalte voldelige opptøyer. Språket er stadig i bevegelse

3 Likes

Si det. Problemet i Belarus er jo at det er politiet og det militære som opptrer voldelig, ref. videoer som viser hav som har skjedd i fengslene.

“Putin loyalist”, “Putin apologist” osv.
Du vet at slike hersketeknikker blir brukt i massiv skala i alle vestlige massemedia? Og at alle som leser steigan.no kjenner til dette?

Hva i all verden er det du prater om? Etter at Sovjetunionen kollapset, kollapset kontrollen over landene i øst-Europa også. De trengte ikke å “kjempe” seg fri fra noe som helst.
Imperalisme ble de utsatt for ja, men fra USA og ikke Russland.
Du kaster bort tiden din med dine latterlige kommentarer gjennomsyret av propaganda, og du kaster bort tiden til de andre som leser steigan.no samtidig.
Trøsten er at det er svært morsomt å lese ekte propaganda fra en svunnen tidsalder, utført fra en person som hadde sin storhetstid i samme tidsalder og som nå går mot sin ubønnhørlige endelikt. Nesten som et slags digitalt museum.

6 Likes

Formuleringer og påstander blir ofte slik du serverer dem, når du ikke kan noe om det det aktuelle andet og det politiske samfunn du prøver å argumentere på. En ting skal du imidlertid ha rett i: Etter at Sovjetunionen kollapset, kollapset kontrollen over landene i øst-Europa også. Men Putin har ikke gitt opp håpet om igjen å sikre Hviterussland inn under sitt regime. Er ikke det imperialisme?
At du prøver å latterliggjøre dine motdebatanter, tar jeg ikke så alvorlig. Det sier mer om deg enn meg. Heldigvis.
Dernest: i håp om at du kanskje forstår: du skriver at jeg propaganderer for USA. Kan du peke på hvor jeg propaganderer for USA i min kommentar? Men det er jo typisk for de fleste aktørene i dette forumet: de roper haleluja til Steigan og “død over den amerikanske imperialisme”. Jeg skjønner jo at denne bloggen er styrt fra Steigans oppdragsgivere, så at hans saueflokk ukritisk sluker det han sier, er jo ikke så rart.
Men - hvis du hadde intersesse av æ lære noe om de landene som har blitt “voldtatt” av Putin (eksempelvis Georgia, Ukraina, Moldova, Belarus, Tsjetchnia og flere, så burde du evne å lese litt utenom den Kreml-styrte propaganda (inkl. Steigan.no). Ha en fortsatt god helg.

Inntrykket mitt er at mange i Øst-Europa, spesielt unge, har en ekstremt naiv ide om EU og Vesten som noe utelukkende positivt og progressivt. Jeg har lite håp for denne regionen.

2 Likes

Du er en jo en godt voksen mann, Olaf. Men din alder til tross, historisk kunnskap har du ikke, visdom har du heller ikke tilegnet deg, og det ser ut som du ikke har noe ønske om det heller, men dette gjelder også storparten av befolkningen i vesten, dessverre.

Men, hvem trenger visdom i en verden der elitens medier styrer meningene dine og informerer deg via 30 sekunder videoklipp. Og hvem trenger visdom i en vestlig verden uten nyanser og uten undersøkende journalistikk. Og hvem trenger visdom i en verden fylt med vestlig propaganda og falske nyheter produsert for å skape hat. Og hvem trenger visdom i en verden der historie og vitenskap ikke lengre har noe å si. Og hvem trenger visdom i en verden der egoisme, grådighet, vold og krig rår. Og hvem trenger visdom i en verden der idioter belønnes når de videreformidler elitens myter, propaganda og falske nyheter.

Historie er viktig, og vår vestlige myte handler om hvor inkluderende vi er, om vår toleranse, om vår ytringsfrihet, om våre frie medier, om vår rettferdighet, om vår ufeilbarlige rettsstat, om vårt overlegne politiske system, om vår moralske overlegenhet og om alle våre rettferdige kriger mot onde diktatorer. Vesten er guds gave til jorden, vi skal skape fred og rettferdighet, ikke bare i Korea, Iran, Laos, Guatemala, Vietnam, Bolivia, Kambodsja, Bangladesh, Angola, Grenada, Panama, Bosnia, Kosovo, Afghanistan, Irak, Libya og Syria, men i alle land over hele jordkloden. Og alle disse krigene er til beste både for menneskeheten og enkeltmennesket . Dette er myten som vestlige borgere blir indoktrinert med, fra fødselen, gjennom hele oppveksten, og gjennom hele sitt voksne liv.

Fortsettelse følger…

3 Likes

Fortsettelse…
Vi mennesker dikter opp historier og myter for å forsøke å forstå verden og våre liv. Alle mennesker har en historie de forteller om seg selv og om verden, og disse historiene er det som gjør deg til den du er. Vi blir historiene vi forteller om oss selv, vi bygger vår identitet, våre liv og vårt verdens-syn rundt disse historiene. Problemet er at de historiene vi forteller oss selv ofte er myter skapt i vestlige tenketanker. Men uansett om historien er sann eller ikke, så er historien du forteller om deg selv det som påvirker ditt liv aller mest. Dette er årsaken til at den sveitsiske psykolog og psykiater Carl Jung sa, the wisest and most important question anyone can ask is; what myth am i living!

Våre herskere vet hvor mektig historien er, hvordan den påvirker og styrer våre liv, våre meninger, våre politiske valg og våre handlinger. Det er derfor historien stadig vekk omskrives og det er derfor eliten har kjøpt opp all media av betydning.

De fleste ser på myter som noe usant, eller i hvert fall mindre viktig enn historiske fakta, men ingenting kunne være lenger unna sannheten. De mytene vi lever etter er langt mer virkningsfulle enn historiske fakta. Og er det noe verdenshistorien forteller oss, så er det dette: Du kan ikke bekjempe en myte bare med å fortelle sannheten! Filosof John Millbank sa: metaphysical myth like the ones that sustained the roman or american imperial power cannot be refuted by an appeal to reason because they are not reasonable, and therefore myths cannot be defeated by logic, reason, or facts!

En myte kan kun bli overvunnet av en enda mer storslagen og overbevisende myte. Dette er selvsagt oppsiktsvekkende og urovekkende for oss vanlige mennesker som tror at sannheten trumper alt, men våre herskere har kjent til dette siden tidenes morgen og de har brukt denne kunnskapen med med stort hell i flere tusen år på idioter som deg Olaf, idioter som ikke tenker selv.

Så spørsmålet mitt til deg Olaf er; Hva slags idiotisk myte lever du i, din høyrevridde krigshissende nato-tomskalle? :face_with_raised_eyebrow:

4 Likes
1 Like

Ja, Karl Marx forsto dette med omskrivinga av historien, krigshisseren Olaf forstår det ikke.

1 Like

Til tross for ditt spede forsøk på en filosofisk avhandling (klippet og limt uten noen holdbar kontekst) samt dine beskrivelser av meg (som ikke sier noe som helst annet enn at du har hatt en dårlig oppvekst), så serverer du (som vanlig i dette forumet) ikke et eneste substansielt punkt. Derfor kan du holde den “innklippede filosofien” for deg selv.
Kun en kommentar til din beskrivelse av meg: “uten nyanser og uten undersøkende journalistikk” (myntet på det du beskriver som vestlig orientert journalistikk). Hvor indoktrinert går det an å bli? Har du aldri lest om hvordan Kreml styrer journalistikken i Russland? Hvordan sjefsredaktørene blir kallt inn til månedlige møter med Peskovs propagandaapparat for å bli fortalt hva de skal skrive og mene. Ingen andre stater (kanskje bortsett fra nord-Korea, Kina og noen få andre diktaturer) har slik stålkontroll på sitt medieapparat. Videre så vet vi at spesielt RT har brukt utrolig mye ressurser fra landets oligarker (avlat til Putin) på å kjøpe seg inn i vestlige medier, for å kunne spre propgandaen fordekt som vestlig presse. Og disse “medielogoene” i vesten blir brukt av blogger som Steigan.no og andre for å gi skinn av at vesten også er kritisk til politikken som føres i ulike vestlige land. Så for at du ikke skal bli fullstendig latterliggjort med din filosofiske henvisning; prøv å les litt om hvordan denne propgandaen er bygd opp og organisert. Men det er vel kanskje litt for mye forlangt? Du er jo selv en del av Steigans disipler som roper haleluja til alt som kommer fra Kreml via Steigan.no. Gjennom alle de merkelige konspirasjoner om vestlig politikk og kritikk av Fakta.no, så er det vel ikke rart at noen nå karakteriserer Steigan som rasist, og støttespiller til fascistiske diktaturer. Steigan kan ikke unngå slike brunskjorte-merkelapper når han ukritisk bruker klipp og lim metodikken i sin blogg. Og like ille blir det for deg og dine på forumet som i deres naivitet sluker slik fascistisk - og imperialistisk - propaganda. Jeg er derfor komfortabel med å bli karakterisert som “en høyrevridd krigshissende nato-tomskalle”, slik du gjør. Da vet jeg at det kun er din form for omvendt propaganda.

Vestlig media eies av en rik og mektig elite, og denne eliten har så mye makt at politikerne danser etter deres pipe, og det er denne eliten som bestemmer hvilke saker media fokuserer på, og hvordan konflikter framstilles. Er en slik måte å styre media på bedre enn Russlands måte?

Har sagt dette før, jeg er ikke part i konflikten mellom Russland og USA, men jeg ser tydelig hvor aggressivt vi i vesten opptrer, og i motsetning til deg er jeg for avspenning og ikke krig.

USA har jo omringet Russland, Kina og Iran med militærbaser, ingen fører flere kriger enn USA, og hvis noe land passerer USA økonomisk forbeholder USA seg retten til å gå til krig mot dette landet. Hvem er det da som opptrer aggressivt, Russland eller USA?

Beskylde Russland for å være imperialistisk er merkelig når man ser dette kartet over amerikanske militærbaser. Du vet hva ordet “imperialisme” betyr?

3 Likes

Nå tuller du Olaf.
Uncle Sam og fetteren EU er jo stadig innom med midler.
De har en diger verktøykasse, den blir ikke fordelt på innbyggerne som sådan - det stopper gjerne opp i øverste etasje.

2 Likes

Også når det gjelder hvem som protesterer. De Gule Vestene var illegitime og voldelige, og Frankrike hadde all rett på å slå de ned ved bruk av opprørspoliti og Antifa.
I need you

Alle stormakter har en interessesfære, å ha satelittstater er ikke imperalisme.
Støtten for imperalisme vokser i den Russiske befolkningen, men det er langt igjen for at det skal bli den dominerende politiske faktoren.
Det er enkelt å gjennomskue propagandaen i dine kommentarer, selve språket du bruker er propaganda i seg selv.
Du snakker aldri om den Russiske staten, du henviser hele tiden til Putin som om han skulle styrt hele showet alene. Det er beviselig feil.
Du bruker begreper som “Kreml styrt propaganda” om et bredt spekter av uavhengige media som beviselig ikke har noen rike onkler.
Du påstår at “saueflokken” til Steigan er ukritiske, det er også beviselig feil. Steigan mottar kritikk hele tiden på dette forumet, blant annet fra meg.
Steigan sin journalistiske integritet er det ingen som kan ta fra ham, du minst av alle.
For all del fortsett å komme med dine kommentarer gjennomsyret av vestlig propaganda og den vestlige agenda, men forvent ikke å overbevise en eneste person med et snev av kritisk tenking.

1 Like

Pravda blekner i forhold til dette.
Ingen har noensinne hatt et propagandaapparat av denne størrelsesorden og med denne spredningen. Ingen over, ingen under og ingen ved siden.
Dette er historisk, og så skremmende at man skulle tro det var tatt ut av en dystopisk fremtidsfilm. Dessverre er det virkelighet.
4 Likes

Jeg liker Olaf jeg. Han minner meg om en svunnen tid. Og taler sin sak for døve ører. Dag ut og dag inn. En bauta innen monotomien.

2 Likes

Når du først blir konkret, avslører du fakta-feil.

1. Da Russland hærtok Krim, steg Putins støtte i folket til 80%. Putin vet at imperialisme lønner seg. Derfor er han trygg på sine ekspansjonsstrategier.
  2. “At Putin styrer showet alene”. Det er faktisk riktig. Russland er definert som føderasjon, men den reelle makten ligger i Kreml. Eksempel: for 3 uker siden, avsatte han en guvernør i Sibir (i Khabarovsk) ved å fengsle ham for fiktive mord utført for 15 år siden. Realiteten var at han representerer et opposisjonsparti, og har dristet seg til å opponere mot Putin. Det straffet seg. Selv demonstrasjoner i Khabarovsk med opp til 60.000 demonstranter pr. dag, gav ikke resultater. Sånn gjør man ikke med en desentralisert styreform.
  3. Uavhengig presse: Ja det finnes noen medier (eksempelvis Moscow Times og Novaya Gazeta). Felles for disse er klare begrensninger i hva de tør å skrive. Om ikke mediet selv, så blir alle fall journalistene raskt fengslet uten begrunnelse.

Generelt: Jeg prøver ikke å overbevise noen, da jeg ikke har behov for å være misjonær og jeg har ingenting til overs for amerikanske politikk underf dagens president.
Men jeg føler på at Steigan angriper mitt kjære land Ukraina med påstander som han vet / burde vite er direkte feil og trakaserende. Og - han kjenner ikke landet, men leker allikevel agent for Kreml - Ukrainas fiende. Gjennom 6 år har Russland angrepet og terrorisert landet, med moralsk støtte av Steigan. Det gjør meg så forbannet at jeg sier fra. Det må være grenser for hva en person som Steigan kan lire ut av seg i form av konspirasjoner og direkte fake news. Om Steigans integritet: den har forsvunnet for mange år siden i den grad han har hatt integritet. Han er forblindet av sitt hat mot USA, og derfor sverger evig troskap til Kreml og Putin.
Når det gjelder det Ukrainske folk, så sier nær 60% ja til NATO. Ikke fordi de er lidenskapelig forelsket i Trump (heller motsatt) men fordi NATOs tyngde er tvingende nødvendig for å holde Putin vekk fra sine grådige ambisjoner om å gjøre Ukraina til vasall. Og alle vet hva det betyr.