Nyheter MDTV Forum Om Doner

Faktisk helt vannvittig

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/faktisk-helt-vannvittig/

Debatt: Elbilar på kolkraft er faktisk ikkje klimavenlege. Av Håvard Saksvikrønning. Faktasjekknettstaden Faktisk.no slår kategorisk fast at det ikkje stemmer at «elbilar på kolkraft» slepp ut meir enn ein tilsvarande dieselbil. Faktisk.no rapporterer så det at denne påstanden er «fake news» til Facebook.com, som har sensurert spreiing av ein kronikk i Dagens Næringsliv som inneheld…

Her er et fotografi jeg tok av Skreia da jeg syklet Ressursvegen mandag: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ressursvegen_etter_Totenåsen_15-07-19_5.jpg

Så dette er helt vanvittig, og etter at jeg skrev artikkelen “Skreia er tapt i mitt hjerte”, har totningene blitt fullstendig gale. Mine forfedres smekre urbane landsby ved Kværnumsstrykene er nå bare den bitte lille spissen nede til høyre, mens Fossenfeltet breier seg ut lik ei kjegle i Hveemsåsen bakenfor, og nå har de hugget og begynt å bygge for å gjøre dette bunker-bil-marerittet dobbelt så stort. Istedenfor å skape en gangbar, herlig urban landsby, et Tolfa for to på Toten, lager de til et Los Angeles II, og totningene som liksom skulle være “helt Ænsles”.

Så jeg orker bare ikke mer. Og rundt i kulturlandskapet kommer nå dette her, vanvittige Corbu-bunkere, med “splittende” nye Rausteinshytta som forbilde:

Selv avskyr og hater jeg biler og hele bilkulturen, det eneste jeg bryr meg om er kameraer og kulturlandskap, hvor jeg ønsket å leve et bilfritt liv i et bilfritt kulturlandskap i en bilfri urban landsby. Men så er jeg da også Totens mest foraktede mann: https://www.youtube.com/watch?v=pc9gQ5bl3ME&feature=youtu.be

Poenget er at elektriske biler kun er avlat for å kunne fortsette å leve ut bilkulturen!

De fleste land har ikke alternativer som er mer klimavennlige, slik bla. Norge har, derfor vil klimaavgifter øke energiprisene. Det er slettes ikke klimavennlig med den vanlige medisinen vind og sol, siden de er parasitter på den stabile energien, ofte kull, som må gå på tunggang og slipper dermed ut CO2, når det skinner og blåser. Tyskland som har mye av begge har verdens nest høyeste strømpriser, ustabil energiforsyning og har ikke klart å redusere CO2. Så hva vil skje om en øker karbonavgiften når det ikke er alterbativer? Økte energipriser og gjerne gule vester. I økonomenes verden får de fly til å fly uten drivstoff, facebook er grønn, cola osc, men det er bare en stor bløff.

Det er et punkt i oversikten som heter: “Utslipp i drivstoffproduksjon (kull, olje, gass)”.
Inkluderer dette også prosessen med å raffinere/omgjøre olje til bensin og diesel?
Raffinering er også en energikrevende prosess.
(Ref en tidligere debatt her på forumet om dette spørsmål).

Karbonavgift til Fordeling (KAF) risikerer å bli ganske provoserende for mange bilister hvis det blir slik at bilistene fortsatt skal finansiere sykkelveier gjennom å betale bilrelaterte avgifter samtidig som syklistene i tillegg også skal motta KAF-belønning betalt av bilistene. Syklister blir vel da en form for ny lavadel her i Norge hvis KAF innføres (?).
Og flere av bilistene som kjører langt eller mye vil kunne oppleve at deres KAF-belønning/utbetaling ikke dekker deres drivstoffutgifter/bilutgifter, og de kan oppleve et stort økonomisk tap (det er ikke alle steder i Norge hvor det finnes kollektivtransport).

Det høres ut som hele det grønne skifte i Europa er problematisk:

Og grønn vekst er trolig heller ikke mulig:

Hel klima-hyseriet er vann-vittig. Hvis vi hadde trodd på det selv, måtte vi ha begynt med det som lager driv-huseffekten - skydekket.

Kan du prøve å ikke være så alene? Det er ikke noe kulturlandkap eller bedehus som vil bli reddet, om du er så deprimert.

Jeg er medlem av fortidsminneforeningen uten at jeg har tid til å engasjere meg, men jeg er helt sikker på at det er folk der du vil like, og jeg nekter å tro at det ikke finnes folk med den samme bebymringen som du over tapet.

Når det gjelder hatet mot den menneskefientlige moderne arkitekturen, så er vi millioner som er enig, og om ikke ting er på riktig vei ennå, så driver ting og skjer.

Søker du på architectural revival, så finner du mye, og trykker du på bilder så kan du se at de har fått memene på plass.

Dessverre er min historie tapt, og Mjøslandet er tapt. Hele vandringen fra Skreia opp Øverskreien til Østhøgda har blitt mitt Via Dolorosa, en smertens vei. Da ingen andre enn kameraet forstår min smerte, er dette min siste kamera(t).

Gjøvik med omegn er en industriby, og de er ikke særlig flinke til å ta vare på ting, da det er så viktig å være progressiv og moderne for de som besitter makten som arbeidernes respressentanter.

Det beste rådet jeg kan gi, er flytte til Helgøya elle Nes, hvor landskapet vil bli tatt vare på, siden de har så mange ressurspersoner der. Det er eksempelvis flere møbelsnekkere som lager kjøkken i mange hundretusenkronersklassen der, som de setter inn i nyopppussede våningshus, da de rike er i ferd med å flytte på gård mange av dem.

Takk! Ja, det er noe helt egent å stirre ut på Helgøya, den ligger der lik en smørklatt i Mjøsa, tilnærmet urørt, med Nessundet bru. Mitt store mareritt er at de også skal ta Nessundet bru og erstatte den med et kultikon, slik at jeg ikke kan besøke Helgøya mer, slik jeg ikke kan besøke Østhøgda med Rausteinstjernet mer. Har tenkt meg tilbake og fotografere Nessundet bru og Helgøya når jeg får meg vidvinkel og filterpakke + fjernutløser, vidvinkelen er bestilt, filterpakke bestiller jeg snart, da Nisi V6 nettopp har kommet. Da tror jeg jammen jeg skal se om det kan være mulig å komme i kontakt med noen i lokalbefolkningen, kanskje finnes en mulighet? Når man kommer over Neshøgda ser man også Olterudelva mi kaste seg ned fra Tjuvåsen og nedover Øverskreien mot Lenaelva, selv blir jeg dypt grepet at dette utsynet, Olteruddalen er virkelig den mest særegne elvedalen som går ned fra Totenåsen. Synd den mistet engene sine, Mjøslandets høylys, men i det minste kan jeg nyte hele Totenåsen Skyline med Olteruddalen fra Nes og Helgøya, takket være Nils Faarlund, som satte en stopper for 70 monstermøller etter åsranda. Kun takket Faarlund kan jeg være Mjøslandets tårefotograf!

Helgøya og Nes overlever, men jeg kunne godt tenkt meg mer. Deler av Hedemarken er også fremdeles slik at man ikke kan se noe stygt, men da får man ikke utsikt over landskapet, siden det inneholder øyensår i fleng.
På Helgøya og Nes bor det folk fordi det er fint der, da det er usentralt på alle vis etter at Mengshoel-ferga sluttet å gå.

Folk som er villig til å kjøre en halv-time-time ekstra om dagen, for å bo på Nes eller Helgøya, vil ikke ha noen ny stygg bro i idyllen sin. Om det blir ny bru, blir det garantert ei trebru, da de lages i kommunen. Ikke alle de er pene heller, men et betongmonster blir det ikke.

Takk! Fantastisk at det er flere som kjenner Kunstlers terminologi: https://kunstler.com/featured-eyesore-of-the-month/

Nei. Jeg tror uttrykket ble utviklet på 4chan, som så mange andre nyord som beskriver verden fra et folkelig perspektiv.

For at et ord skal komme i bruk, så må avsender være sikker på at mottager forstår det, ellers så vil de velge et annet ord. Det er på anonyme nettforum at slike nye ord lettest når den kritiske massen hvor nye ord blir vanlige nok til at folk begynner å bruke dem, og da ingen eier ting som kommer fra et anonymt forum, så er terskelen lav for innholdsproduserende kjendiser som Kunstler å bringe memet til de bredere masser.

At eyesore blir øyensår, var en ting jeg husker jeg strevde lenge med, og hvis du googler det, så er det ikke mange treff. Nå som ordet er der på norsk, så skal det bli interessant å se spredningen de neste årene, da jeg er sikker på at det vil bli et ord som vil gå inn i norsk dagligtale.

Når øyensår blir noe nordmenn snakker med hverandre om, så vil det bli vanvittig mye lettere å bli kvitt øyensårene. Om du har lyst til å få dette til å gå fortere, så kan du jo spre oversettelsen, og da vil du se at artikler om emnet dukker opp i dagspressen.

Bildet ditt, så du kan laste opp rett hit til senere. Trykk ikon 7, dvs landskapsikonet i kommentarboksen.

Her har du gjort en viktig jobb i å introdusere et nytt ord! Tenk det, her har jeg fulgt Kunstler i mange år, men ikke tenkt på å oversette “eyesore” til norsk for å introdusere det i norsk dagligtale. Men nå kommer det!

Ord er makt, hvor Runeulv har gjort en svært viktig jobb i å introdusere et godt innarbeidet engelsk nyord i norsk språkdrakt. Øyensår er et ord PermaLiv kommer til å bli bevisst på å benytte og spre i sitt videre arbeide, og anbefaler PermaLivs følgere å gjøre det samme! Nye Rausteinshytta er et øyensår. Fossenfeltet ovenfor Skreia har blitt et øyensår. Pumpehuset nedenfor Grythengen er et øyensår. Det nye REMA-1000 bygget i Skreia mellom den gamle stasjonsbygningen og kulturlandskapet opp mot Balke kirke, er et ubegripelig heslig øyensår. De nye vindkraftverkene som sprenger seg fram omkring i det ganske land, er vanvittige øyensår, og snart blir vel hele landet vårt et eneste stort øyensår. Hvis da ikke ordet øyensår slår rot, slik at vi kan slå tilbake mot galskapen?

Jeg lette, men jeg tror det var en annen som kom på øyensår. Sår er ikke sore på engelsk, og så glemmer man at det ikke er viktig.

Det er litt selvfølgelig om man tenker på det, men det er fordi befolkningen tenker med de ordene vi har i dag, at vi gjør som vi gjør, så om man vil endre hvordan folk tenker uten å besitte massemedias megafon direkte, så må man endre språket.

Det er nok bare ett av ordene som er nødvendig, men det er en start. Politikere er ikke små barn som tør å si at keiseren er naken, om det står arkitekter og professorer der og forteller om hvor flott og moderne det er.

I dag er de gale psykisk syke, sikkert mer korrekt, men da mistet folket bildet på at noen var begalt, dvs det var noen andre hadde som hadde sunget blår i øynene dine, som jo er tilfellet med mesteparten av galskapen vi ser i samfunnet.

Ord for hvordan vi begjøkes, er borte fra de fleste språk, da småfolket ikke skal kunne snakke om hvordan de lures til å fostre opp gjøkunger i overført betydning, da både sosialister og borgerlige har planer for hvordan den nye og vidunderlige verdenen skal bli, når bare folket har lært å tenke rett.