Nyheter MDTV Forum Om Doner

Faktasjekkingens styrker og dilemmaer

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/07/faktasjekkingens-styrker-og-dilemmaer/

Sigurd Allern Av Sigurd Allern. De siste årene har faktasjekking vokst fram som en selvstendig sjanger innenfor journalistikken. Kildekritikk og verifisering av opplysninger før publisering har alltid vært en sentral del av journalistisk praksis. Faktasjekking som en ny, spesifikk sjanger handler derimot om kontroll av opplysninger etter publisering. I boka Journalistikk, profesjon og endring, Orkana…

2 Likes

Og da ryker troen på Holocaust og Lysenkoismen om at menneskelig forskjeller skyldes utelukkende sosiale forskjeller, så at det blir noen frihet til å ta opp " diskutable påstander" tror jeg ikke så mye på.
pattern recognition

“påstander om internasjonale forhold bevisst er valgt bort”
Et stort unntak her er faktasjekken rundt Ny Tid sin påstand at mange eksperter mente kollapsene i NY den 11.9.2001 skyldes en kontrollert riving. I denne faktasjekken la faktisk.no seg helt ut til høyre og gjenga en teori fra Popular Mechanics som åpenbart strider mot den offisielle rapporten. Faktisk.no har konsekvent nektet å gå inn på noen diskusjjon om denne faktasjekken.

Det er laget en førsteklasses dokumentar som oppsummerer all debatten rundt 9/11 på fem timer som ligger gratis på nettet i tre “episoder”, den heter “September 11 - The New Pearl Harbor”, her er lenkene:

1 Like

Tusen takk for linkene. Dette blir interessant å se på.

Fakta sjekk kan være så mangt. Nå er Steigan.no meget tydelig blitt et objekt for “no platforming” for lærere og norsk skole. Ref. skjermdump gjengitt her for en fb gruppe med mer enn 23 000 medlemer som kaller seg: “Status lærer”. En gruppe for dem som er opptatt av skole!?!

To av mine postinger der ble nettopp slettet med begrunnelsen fra admin som kan leses nederst i de skjermbilder jeg har inkludert her under. Det er en form for ytringsbegrensning jeg finner svært beklagelig for denne gruppen av samfunnstjenere som lærere skal være.

Skjermbilde 2020-07-05 kl. 19.55.55

Skjermbilde 2020-07-05 kl. 19.35.33

Skjermbilde 2020-07-05 kl. 19.40.32

2 Likes

Jeg har jo sagt det før. Vi har ikke lov å lære elever fakta. Vi skal være et propagandaapparat som skal lære de unge å være lydige og ta livet av selvstendig tanke så de blir gode soldater.

Så lenker til uønskede nettsider er forbudt her?

Kan ikke si at jeg har fått med meg det.

På skolens nettside.

Jeg må vel inrømme at jeg ikke leser hva Geirijo skriver så nøye, men jeg ser at det var på en gruppe “status lærer” på Facebook hvor postene gikk i minnehullet.

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.