Nyheter MDTV Forum Om Doner

– EU-regler hindrer Italia i å investere i egen infrastruktur

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/08/eu-regler-hindrer-italia-i-a-investere-i-egen-infrastruktur/

Brukatastrofen i Genova har satt søkelys på et vedvarende forfall av infrastrukturen i Italia. Lederen for partiet Lega, visestatsminister Matteo Salvini, hevder at det økonomiske regelverket i EU setter hindringer i veien for en nasjonal satsing på investeringer i infrastruktur. I et møte med pressa på Sicilia sa den italienske høyrepopulisten at «dersom regler…

3 Likes

Jeg synes heller at Italienerne bør se på disse brukollapsene som en velsignelse, på samme vis som man etter bilbrannene i Sverige bør benytte anledningen til å reflektere over bilsamfunnets konsekvenser, selv om man selvsagt heller burde prioritere å brenne biler i borgerklassens forsteder, da bilen er borgerklassens utopi, tredd nedover hodene på fattigfolk. Men det er vel ikke så enkelt, da bilene her står i trygge garasjer videoovervåket av Securitas.

Heller enn å prioritere infrastruktur for bilen, bør man løfte fram igjen et integrert liv i den middelalderske kjøpstaden, disse Italia har så mange av, ikke minst Tolfa!

Meanwhile, what is to be done to get there? Above all, never make transportation an issue by itself. Always connect it to the problem of the city, of the social division of labour, and to the way this compartmentalizes the many dimensions of life. One place for work, another for “living,” a third for shopping, a fourth for learning, a fifth for entertainment. The way our space is arranged carries on the disintegration of people that begins with the division of labour in the factory. It cuts a person into slices, it cuts our time, our life, into separate slices so that in each one you are a passive consumer at the mercy of the merchants, so that it never occurs to you that work, culture, communication, pleasure, satisfaction of needs, and personal life can and should be one and the same thing: a unified life, sustained by the social fabric of the community.

-The Social Ideology of the Motorcar: https://www.resilience.org/stories/2018-08-13/the-social-ideology-of-the-motorcar/

Min kommentar til essayet her.

1 Like

Jeg tenker at du bommer litt her. Det er ingen EU-regler som hindrer Italia i å investere i egen infrastruktur. Det er derimot litt fornuft i at de ikke får lov til å øke gjeldsgraden sin. Den skal tross alt betales. Gjelden altså. Så overskriften din blir stående som en påstand og sensasjonspreget, men ikke helt korrekt. Italienernes eget vanstyre er hovedutfordringen, Berlusconi, mafiaen, et politisk system uten stabilitet. Ikke gå i samme fella som hovedstrømsmedia, eller er det “click bait” som gjelder mer enn overskrift og ingress som faktisk stemmer med innhold?

Betongindustrien i Italia har det vært kjent lenge stod under mafiaens kontroll. Derfor er det så mange veiprosjekter med store betongskonstruksjoner over dalfører osv. der. Jeg lurer på om den samme mafiaen styrer dette franske lafargeseskapet som opererte nord i Syria?